مدیر کمیته امداد شهرستان ماه‌نشان در استان زنجان گفته که ۱۰۹ کودک سوء تغذیه‌ای زیر شش سال در این شهرستان شناسایی شده‌اند.

به گفته ذبیح‌الله غفاری این کودکان کمک‌های بلاعوض دریافت می‌کنند. این کمک‌ها در قالب سبد غذایی به تناسب کودکان و با در نظر گرفتن فرهنگ منطقه در اختیار خانواده‌های نیازمند قرار گرفته است.

مدیر کمیته امداد ماه‌نشان می‌گوید که از ابتدای امسال تاکنون ۷۶۰ میلیون ریال کمک بلاعوض در راستای کمک به رفع سوء‌تغذیه کودکان زیر شش سال خانواده‌های نیازمند هزینه شده است

 کل آمار کودکان پنج سال و زیر آن در شهرستان ماه‌نشان چهار هزار و ۱۲۸ نفر است.

مدیر کمیته امداد ماه‌نشان با اشاره به نحوه شناسایی این کودکان، گفته: «کودکان دچار سوء تغذیه از طریق شبکه بهداشت و درمان شناسایی و به کمیته امداد معرفی‌ می‌شوند.»

غفاری تاکید کرده که سوء تغذیه کودکان تنها یک معضل خانوادگی نبوده، بلکه به مرور زمان به یک معضل اجتماعی تبدیل می‌شود: «کودکی که دچار سوء تغذیه است از نظر توان جسمی و روحی دچار خلاء است که همین امر فرد را در اجتماع دچار مشکل می‌کند.»

علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران خرداد ماه گذشته در همایش “مدیران ارشد سلامت” یکی از سیاست‌های دولت یازدهم را «از بین بردن فقر سلامت» عنوان کرد و مدعی شد که دولت ۲۰۰ هزار زن و کودک «در معرض سوء تغذیه» را شناسایی کرده است.

ربیعی در حالی از شناسایی ۲۰۰ هزار زن و کودک در معرض سوء تغذیه خبر داد که مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پائیز سال گذشته گفته بود که بر اساس پژوهش سال ۹۰، ۲۰۰ هزار کودک زیر شش سال در ایران دچار سوء‌تغذیه هستند.

بر اساس نتایج این پژوهش که توسط وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی صورت گرفت، استان‌های ایلام، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، بوشهر، خوزستان، کرمان و هرمزگان دارای بیشترین آمار کودکان دچار سوء تغذیه هستند.

زهرا عبداللهی رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت همزمان با انتشار نتایج این پژوهش گفته بود که نرخ سوء تغذیه در سیستان و بلوچستان سه برابر میانگین کشوری است. به گفته او، «اگر میانگین کشوری چهار درصد است، این رقم در سیستان و بلوچستان۱۲ درصد است.»