آلبرتو گرانادو، دوست قديمی ارنستو چه‌گوارا در کوبا درگذشت.

به گزارش رويترز، آلبرتو گرانادو، که از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۲ چه گوارا، انقلابی افسانه‌ای را در سفرهایش با موتورسيکلت‌ همراهی می‌کرد؛ روز گذشته در سن ۸۸ سالگی ديده از جهان فرو بست.

خاکستر پيکر آلبرتو گرانادو در سه کشور آرژانتين، کوبا و ونزوئلا پخش خواهد شد.

آلبرتو گرانادو در ۸ اوت ۱۹۲۲ در شهر هرناندو آرژانتين به دنيا آمد و در دوران جوانی در سال ۱۹۴۵ و در دانشگاه کوردوبا با چه گوارا آشنا و سپس دوست شد.

سفر تاريخی اين دو دوست به کشورهای آمريکای لاتين تأثيرات بسزايی بر منش و افکار چه گوارا برجای گذاشت و نخستين جرقه‌های انديشه‌های انقلابی را در او برانگيخت.

در اين سفر که با موتورسيکلت بزرگ نورتون انجام گرفت، آن‌ها هشت هزار کيلومتر را با هم زير پا گذاشتند و زمانی که ديگر موتورسيکلت‌شان از کار افتاد پای پياده به خانه بازگشتند.

آن‌ها در اين سفر از کشورهای شيلی، پرو، اکوادور، کلمبيا، ونزوئلا، پاناما و حتی ميامی (آمريکا) ديدن کرده و در پرو مدتی نيز کار کردند.

بعدها ارنستو چه گوارا در خاطرات‌اش از تأثيرات اين سفر بر خود نوشت، از «فاصله طبقاتی ميان فقيران و ثروتمندان»، از «ظلم و ستم بر جمعيت‌های بومی» و از «وضعيت کارگران معدن شيلی.»
 

چه گوارا پس از ۹ ماه سفر در امتحان پزشکی شرکت کرد و مدرک خود را در جراحی به‌دست آورد.

در سال ۱۹۵۵ گرانادو موفق شد بورس تحصيلی برای ادامه تحصيل خود در اروپا را دريافت کند. او در شهر رم در مدرسه عالی بهداشت آموزش ديد و در همان زمان به فرانسه و سوئيس نيز سفر کرد.

در سال ۱۹۶۰ وی به دعوت چه گوارا به کوبا سفر نمود. در سال ۱۹۶۱ او با خانواده‌اش برای هميشه به کوبا نقل مکان کرد و به‌عنوان استاد بيوشيمی در دانشگاه هاوانا مشغول به کار شد.

آلبرتو گرانادو در سال ۱۹۶۲ دانشکده پزشکی دانشگاه سنتياگو کوبا را بنيان گذاشت و تا ۱۹۷۵ در اين دانشکده درس داد.

او برای نخستين بار در سال ۱۹۷۸ ماجراهای سفر مشترک خود با ارنستو چه گوارا را منتشر نمود.
 

از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۰ گرانادو مدير «مؤسسه ژن» کوبا بود که بر اثر تلاش‌های او شهرت جهانی يافت.

در بين سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ وی به دليل تحقيقات علمی خود در ونزوئلا و اسپانيا بود.

آلبرتو گرانادو در سال ۲۰۱۰ کتاب ديگری در باره ارنستو چه گوارا منتشر نمود که نام آن «چه، به من اعتماد کن» بود.

در سال ۲۰۰۴ والتر سالز، فيلم‌ساز برزيلی از سفر تاريخی آلبرتو گرانادو و ارنستو چه گوارا فيلم «خاطرات موتورسيکلت» را ساخت که در آن گائل گارسيا برنال، بازيگر معروف مکزيکی در نقش ارنستو چه گوارا و رودريگو دلرا سرنا، بازيگر آرژانتينی در نقش آلبرتو گرانادو، بازی کردند.

اين فيلم در جشنواره‌های مختلف جهانی درخشيد، چند جايزه را نيز از آن خود کرد و يکی از نامزدهای دريافت اسکار بهترين فيلم غيرانگليسی‌زبان شد.

آلبرتو گرانادو در اين فيلم مشاور کارگردان بود.