درگيری نظامی نيروهای دولتی حکومت معمر قذافی و مخالفان آن در شهرهای مختلف ليبی به شدت ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در شهر زاويه نيروهای مخالف حکومت ليبی حمله طرفداران معمر قذافی را دفع کرده‌اند.
 

اين گزارش می‌افزايد با وجود حملات هوايی حکومت ليبی به شهر راس لانوف، اين شهر همچنان در دست مخالفان است.

اين در حالی است که تلويزيون دولتی ليبی اعلام کرده بود که اين دو شهر به دست طرفداران حکومت افتاده است.

يک پزشک در تماسی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفته است که در شهر زاويه، واقع در ۶۰ کيلومتری طرابلس، پايتخت ليبی، «يک کشتار واقعی» صورت گرفته و نيروهای طرفدار قذافی بسياری از مردم را کشته‌اند.

يک روزنامه‌نگار زن از شبکه خبری اسکای بريتانيا گزارش داد ستونی از تانک‌ها به شهر وارد شده و شليک کرده‌اند اما در نهايت به شکل رسمی اعلام شد مخالفان توانسته‌اند به اين حملات پاسخ گويند.

درباره وضعيت شهر بندری راس لانوف گزارش‌های متناقشی منتشر شده است.

بر اساس گزارش خبرنگاران خبرگزاری فرانسه و منابع مخالفان اين شهر همچنان در دست مخالفان حکومت قذافی است.

هواپيماهای نيروی هوايی ليبی بارها بر آسمان اين شهر ظاهر شده و به آن حمله کرده‌اند. تلويزيون دولتی «ال‌ليبيا»، اعلام کرده است که شهرهای راس لانوف و مصراته در غرب، و همچنين توبورک در شرق ليبی تحت کنترل حکومت قرار دارند و نيروهای حکومت به سوی بنغازی در حرکت‌اند.

شاهدان عينی گزارش داده‌اند که نيروهای معمر قذافی در مصراته با تانک‌های خود با مخالفان به مقابله پرداختند. تانک‌ها در مرکز اين شهر چندين نارنجک منفجر کرده‌اند. همچنين شليک گلوله اسلحه‌های اتوماتيک به گوش رسيده است.

از سوی ديگر گزارش‌هايی از عقب‌نشينی نيروهای مخالفان از شهر بن‌جواد گزارش شده است.

معمر قذافی در آخرين گفت‌وگوی خود با روزنامه يکشنبه فرانسه به نام «لو ژورنال دو ديمانش» تهديد کرده است که با سرنگونی حکومت وی در غرب «هرج‌ومرج» خواهد شد.

قذافی که ۴۱ سال است بر ليبی حکومت می‌کند گفت اگر حکومت وی ضعيف‌تر شود هجوم پناهندگان، اروپا را تهديد خواهد کرد، دزدان دريايی در ساحل مستقر خواهند شد و شبکه ترور القاعده خود را آماده خواهد ساخت.

قذافی گفت در اين صورت «شما بن‌لادن را پشت درهای خود خواهيد داشت.»

وی افزود: «من واقعأ تعجب می‌کنم که درک نمی‌شود اين جنگی عليه القاعده است. چرا اکنون که ما، در ليبی، با تروريسم می‌جنگيم کمکی به ما نمی‌شود؟»