حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه در واکنش به افشای سخنان محمدجواد ظریف درباره برجام گفت این گوینده است که تشخیص می‌دهد مسائل طبقه‌بندی شده‌ی محرمانه کدام است نه شنونده. او افزود وقتی شنونده موضوعی را مطرح می‌کند به این معناست که به الفبای مسائل حفاظتی آشنا نیست.

حسن قشقاوی درباره شکایت وزارت امور خارجه از کریمی قدوسی گفت چنین چیزی نشنیده‌ و تا به حال چنین تصمیمی گرفته نشده است.
حسن قشقاوی درباره شکایت وزارت امور خارجه از کریمی قدوسی گفت چنین چیزی نشنیده‌ و تا به حال چنین تصمیمی گرفته نشده است.

حسن قشقاوی در حاشیه جلسه علنی دوشنبه ۶ دی مجلس اقدام جواد کریمی قدوسی، نماینده اصولگرای مخالف دولت و عضو جبهه پایداری در افشای سخنان «محرمانه» محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس را «موضوع بسیار ساده‌ای» دانست و گفت: «از لحاظ قواعد حفاظتی و اسناد و گفتار، گوینده طبقه‌بندی را تشخیص می‌دهد نه شنونده؛ لذا وقتی شنونده موضوعی را مطرح می‌کند به این معناست که به الفبای مسائل حفاظتی آشنا نیست.»

قشقاوی این‌که طبقه‌بندی اسناد محرمانه را شنونده تشخیص دهد «خلاف همه قواعد حفاظتی سراسر جهان و قانون» ایران خواند و تأکید کرد که «نباید در جمهوری اسلامی ایران افشای اسرار کنیم» و «حفظ اسرار نظام از واجبات است.»

جواد کریمی قدوسی ادعا کرده است که محمدجواد ظریف در نشست دوشنبه ۲۹ آذر کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته که در مورد «برجام» اشتباه کرده است. وزارت خارجه اما نقل قول از ظریف را مخدوش و گزینشی خواند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه یکشنبه از اقدام کریمی قدوسی به‌شدت اظهار تأسف کرد و گفت: «انتشار این سخنان گرا دادن و اطلاع‌رسانی به آمریکا از تاكتيک‌های مذاكراتی كشور است و می‌تواند موضع مذاکراتی جمهوری اسلامی را در مقابل حرکت‌های آتی آمریکا تضعیف نماید و بدیهی است که گناه آن بر عهده آقای كريمی قدوسی است.»

قاسمی منظور ظريف از «اشتباه» را «برخی اشتباهات در نحوه موضع‌گیری عمومی پیرامون یک موضوع خاص» عنوان کرد و گفت این «هیچ ارتباطی با مفاد برجام یا استراتژی مذاکرات و نحوه انجام مذاکرات و یا نگارش برجام ندارد.»

حسن قشقاوی موضع وزارت امور خارجه را همان چیزی دانست که سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد. او درباره شکایت وزارت امور خارجه از کریمی قدوسی گفت چنین چیزی نشنیده‌ و تا به حال چنین تصمیمی گرفته نشده است.

شب گذشته، یکشنبه ۵ دی یک بار دیگر پس از افشای سخنان ظریف، اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و وزیر خارجه دیدار کردند که جزئیات چندانی از این دیدار منتشر نشده است. با این حال علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون درباره این جلسه گفت ظریف نقطه نظرات خود و مواضع‌اش را درباره مسائل مربوطه مطرح کرد و «این موضوع را قبول داشت که اتفاق اخیر از سوی یک فرد صورت گرفته و سیاست اعضای کمیسیون امنیت ملی نیست».

به‌گفته بروجردی ظریف در این دیدار بر استمرار همکاری‌های وزارت خارجه و مجلس تأکید کرد.

علاءالدین بروجردی پیش از این نیز بر اقدام فردی بودن افشای سخنان ظریف تأکید کرده و از نمایندگان خواسته بود که به محرمانه بودن این‌گونه نشست‌ها توجه و «حریم‌ها» را رعایت کنند.

در حالی افشای سخنان ظریف اقدامی فردی توصیف شده که جمعی از نمایندگان مجلس روز یکشنبه ۵ دی با حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس فایل صوتی اظهارات محمدجواد ظریف را گوش دادند و پس از آن متن نوشتاری آن را با این نوشته که «صوت مطالب فوق را شنیدم و تأیید می‌کنم» طی امضاهای جداگانه‌ای تأیید کردند. متن نوشتاری سخنان ظریف را محمدعلی پورمختار، سیدجواد حسینی‌کیا، حسینعلی حاجی دلیگانی، عباس گودرزی، ابوالفضل ابوترابی، فرهاد فلاحتی، محمد جاسمی، احد آزادی‌خواه، ناصر موسوی لارگانی، محمدجواد ابطحی، جواد کریمی قدوسی و حسن نوروزی امضا و تأیید کردند و سایت رجانیوز آن را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: