چهار راه مقاومت شهر ایلام صبح روز پنج‌شنبه دوم دی ماه به محل اجرای حکم اعدام در ملاء عام یک محکوم تبدیل شد. رییس‌کل دادگستری استان ایلام، دادستان عمومی و انقلاب، قضات کیفری، فرمانده انتظامی استان و … در این مراسم حضور یافتند.

eelam
اعدام در ملاء عام، ایلام

فرد اعدام شده، «متجاوز به عنف» معرفی شده است. 

خبرگزاری مهر گزارش کرده است که این فرد به اتهام ۱۳ فقره تجاوز به عنف، زورگیری، آدم‌ربایی و …، در چهار راه مقاومت شهر ایلام به دار مجازات آویخته شد.

اعدام در ملاء عام از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران است که در آخرین قطعنامه سازمان ملل متحد درباره نقض حقوق بشر در ایران نیز به آن اشاره شده است: تصویب قطعنامه علیه نقض حقوق بشر در ایران در مجمع عمومی سازمان ملل

از آنجا که اجرای مراسم بر دار کردن فرد محکوم در خیابان‌های شهر ممکن است در حضور کودکان و نوجوانان صورت بگیرد، فعالان حقوق کودک نیز به عملکرد قوه قضاییه در این زمینه انتقاد جدی دارند.

حضور مردم در اجرای مراسم اعدام در ملاء عام اما نشان‌دهنده پذیرفته بودن اجرای این حکم در ایران دست‌کم در میان بخشی از افکار عمومی‌ست. ضمن این‌که در پایان تماشای مرگ انسانی آویخته از طناب در ایلام، مردم با سردادن شعار دادگستری تشکر و نیروی انتظامی تشکر، رضایت خود را از اعدام این فرد ابراز کرده‌اند.

از نظر شعار دهندگان، برخورد نیروی انتظامی و دادگستری با بر هم زنندگان نظم و امنیت قاطع بوده است.

پیش از این و در یکی از آخرین موارد اجرای حکم اعدام در ملاء عام با وجود اعتراض‌های بین‌المللی به ایران، چهار نفر در بلوار ساحلی جزیره قشم در ملاء عام اعدام شدند. جرم این افراد هم تجاوز به عنف اعلام شده بود: چهار نفر در قشم در ملاء عام اعدام شدند


لینک‌ مرتبط:

اعدام در ملاء‌ عام، در استادیوم و باز هم در حضور کودکان