رییس سازمان مرکزی اطلاعات امریکا سی‌آی‌ای، به رییس جمهوری منتخب آمریکا دونالد ترامپ هشدار داده که زیر پا گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران «فاجعه» و «حماقت محض» خواهد بود.

ترامپ در کمپین انتخاباتی‌اش تهدید کرده بود که توافق‌نامه هسته‌ای ایران با غرب را پاره می‌کند و با روسیه روابط نزدیک‌تری برقرار خواهد کرد.

john-brennan
جان برنان رییس سیا در دوران ریاست جمهوری اوباما

 جان برنان که بعد از چهار سال ریاست سیا، این مقام را در ماه ژانویه ترک خواهد کرد، حوزه‌هایی را که رییس جمهوی جدید آمریکا باید درباره آنها هشیار باشد، در مصاحبه‌ای مطرح کرده است. برخورد با تروریسم، رابطه با روسیه، توافق‌نامه هسته‌ای با ایران از جمله این حوزه‌هاست.

او به تیم ترامپ هشدار داده که درباره عواقب زیرپا گذاشتن توافق هسته‌ای هشیار باشند. به گفته رییس سیا برای یک رییس جمهوری ناپسند است که توافقی را زیر پا بگذارد که نفر پیش از او آن را امضا کرده است.

ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود توافق با ایران را یک «توافق بد» خوانده بود و گفته بود که این توافق را کنار خواهد گذاشت و از نو با ایران مذاکره خواهد کرد. علی خامنه‌ای در واکنش گفته بود که جمهوری اسلامی در نقض برجام پیشقدم نخواهد بود اما اگر تهدید نامزدهای ریاست جمهوری امریکا مبنی بر پاره کردن برجام عملی شود، جمهوری اسلامی آن را آتش خواهد زد.

به گفته برنان چنین برخوردهایی خطر قدرت گرفتن تندروها را در ایران بیشتر خواهد کرد و ممکن است کشورهای دیگر منطقه را تشویق به کسب سلاح‌های هسته‌ای کند.

برنان گفته: «پاره کردن توافق هسته‌ای با ایران حماقت محض است.»

هشدار درباره رابطه با سوریه و نقش ایران

ترامپ گفته که می‌خواهد با روسیه روابط و همکاری‌های نزدیک‌تری داشته باشد اما رییس سیا می‌گوید که او باید نسبت به وعده‌های مسکو محتاط باشد.

 ویرانه‌های شهر جنگ‌زده حلب
ویرانه‌های شهر جنگ‌زده حلب

جان برنان، ضمن سرزنش مسکو به دلیل دخالت‌هایش در سوریه، به ترامپ توصیه کرده که نسبت به وعده‌های روسیه محتاط باشد.

 برنان درباره سوریه گفته که هم دولت این کشور و هم روسیه مسوول کشتار «خشم‌انگیز» شهروندان هستند. اوباما سیاست حمایت از مخالفان میانه‌روی دولت سوریه را در پیش گرفت و رییس سیا معتقد است که آمریکا باید این سیاست را ادامه دهد تا مخالفان دولت سوریه بتوانند در مقابل «یورش» نیروهای سوریه، ایران، حزب الله و روسیه بایستند.

 به گفته جان برنان، روسیه می‌خواهد کنترل را در سوریه به دست داشته باشد اما درباره اینکه بتوان با این کشور معامله کرد تردید وجود دارد. او می گوید که روس‌ها در مذاکرات‌شان شیوه‌ای ریاکارانه در پیش گرفته‌اند و به دنبال این هستند که روند حوادث را در حلب به نحوی پیش ببرند که این شهر دچار «اختناق» شود.

او گفته: «روس‌ها تا زمانی که بیشترین پیروزی را در میدان جنگ به دست نیاورند دست نخواهند کشید.»

رییس سیا گفته که مسکو تلاش کرده از طریق هک کردن و افشای اطلاعات در انتخابات آمریکا دخالت کند. به گفته برنان، آمریکا به مقام‌های اطلاعاتی روسیه هشدار داده که ممکن است با واکنش متقابل روبه رو شوند: البته آمریکا سطح خود را با انجام حملات مشابه پایین نخوهد آورد اما از روش‌های دیگری برای نشان دادن اینکه این عمل روس‌ها غیرقابل قبول است استفاده خواهد کرد.

خطر تروریسم

به گفته رئیس سیا، خطر ترویسم همچنان یکی از نگرانی‌های عمده نهادهای امنیتی است. به گفته او طراحان حملات تروریستی همچنان در بدنه گروه دولت اسلامی بسیار فعال هستند و می‌خواهند نشان دهند که با وجود شکست در میدان جنگ، هنوز می‌توانند در کشورهای غربی عملیات تروریستی انجام دهند.

رییس سیا همچنین گفته که تیم ترامپ باید درباره کلماتی که به کار می‌برد هشیار باشد. برخی از اعضای تیم ترامپ مانند مایکل فلین سخن از «جنگ جهانی» با «شبه‌نظامیان اسلامگرا» به میان آورده‌اند. برنان می‌گوید که تیم جدید باید درباره کلمات «اصول و ضوابطی» داشته باشد چون در غیر این صورت تروریست‌ها و گروه‌های تندرو از کلام آنها برای نشان دادن آمریکا به عنوان یک دولت ضد اسلام استفاده خواهند کرد؛ «حال آنکه چنین نیست.»

از مایک پومپئو به عنوان رییس جدید سی‌آی‌ای نام برده می‌شود. برنان گفته که هنوز با گروه کاری دونالد ترامپ در مورد برنامه‌های سیا و آینده این برنامه‌ها گفت‌وگویی نداشته آما آمادگی چنین ملاقاتی را دارد.