علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی گفته بود جلوگیری از سخنرانی علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس در مشهد از سوی اطلاعات سپاه پاسداران این استان درخواست شده بود، اما رمضان شریف، سخنگوی سپاه می‌گوید این ارگان نظامی هیچ نقشی در این ماجرا نداشته است.

سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران
سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران

سردار رمضان شریف، چهارشنبه ۳ آذر گفت: «در تماسی که با فرمانده سپاه خراسان رضوی داشتم او اظهار کرد که اطلاعات سپاه خراسان هیچ‌گونه نقشی در لغو این سخنرانی نداشته است.»

روز یکشنبه ۳۰ آبان قرار بود علی مطهری به مناسبت اربعین و به دعوت مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان استان خراسان رضوی در مشهد سخنرانی کند. اما این مراسم با دستور دادستانی مشهد و دخالت نیروی انتظامی لغو شد. لغو این سخنرانی با واکنش‌های مختلف مسئولان حکومتی ایران روبه‌رو شد.

سخنگوی سپاه گفت واحدهای اطلاعات سپاه در مراکز استان‌ها در مورد برگزاری مراسم‌، یا بر اساس برآوردهای اطلاعاتی خود اظهارنظر می‌کنند و یا این اطلاعات را در اختیار مقامات مسئول قرار می‌دهند.

شریف در مورد مشخص سخنرانی مطهری گفت سپاه یک هفته پیش از این مراسم با توجه به احتمال «جنجال‌آفرینی»، در نامه‌ای به استانداری و دادستانی مشهد توصیه‌ کرده بود که بهتر است به مطهری یادآور شوند که «با توجه به ایام اربعین حسینی و شرایط مذهبی شهر مشهد، بستری برای سوءاستفاده فراهم نشود»، اما «هیچ‌گونه اظهارنظری مبنی لغو سخنرانی» از سوی سپاه مطرح نشده است.

علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان روز چهارشنبه گفت: «مبنای عمل دادستانی مرکز استان، نامه واصله از همکاران اطلاعات سپاه بوده است.»

او همچنین افزود: «اما با توجه به گزارش‌های اخذ شده از اداره کل اطلاعات، نیروی انتظامی استان و نامه معاون اطلاعات سپاه که به استانداری خراسان رضوی نیز ارسال شده بود وقوع هیچ حادثه و جرمی در این مراسم عزاداری پیش‌بینی نشده بود و درخواستی مبنی عدم برگزاری یا لغو مراسم در آن درج نشده بود.»

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در نطق سه‌شنبه دوم آذر خود در مجلس، این رفتارها را «تک‌روانه» و  «عامل تفرقه و انشقاق در ساختارهای کشور و بروز اختلاف» خواند و گفت: «اگر فرضاً اطلاعاتی به دادستانی مشهد رسیده که این سخنرانی با مشکل امنیتی مواجه خواهد شد، راه‌کار آن طرح موضوع در شورای تأمین استان و تصمیم جمعی است.»

محسنی اژه‌ای مسئول پیگیری لغو سخنرانی مطهری

در همین حال مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد که صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه به غلامحسین محسنی اژه‌ای، معاون اول خود دستور پیگیری و بررسی موضوع لغو سخنرانی مطهری را داده است.

پورمحمدی گفت: «در شرایط کنونی ابعاد این مسئله برای ما مشخص نیست که بتوانیم در این رابطه اظهارنظر کنیم، اما آن‌چه من می‌دانم این است که دادستان مشهد بر اساس گزارشی دریافتی از منابع اطلاعاتی سخنرانی مطهری را لغو کرده است.»

او افزود باید منتظر بررسی و اعلام نتیجه قوه قضائیه بود تا پس از آن در این‌باره تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.