سه زن ایرانی با هزینه شخصی در یک تورنمنت بسکتبال در ترکمنستان شرکت کردند. سفرشان حاشیه ساز شد و مسوولان فدراسیون بسکتبال آنها را تهدید به برخورد کردند.

 در حالی که روز شنبه ۲۹ آبان محمود مشحون، رییس فدراسیون بسکتبال با وزیر ورزش مسعود سلطانی فر جلسه داشت و اعلام کرد که وزیر ورزش خواسته سریع‌تر فکری درباره زنان بسکتبالیست شود، کمپیته انظباتی این زنان را احضار کرده تا از آنها بازپرسی کند. این جلسه قرار است روز سه شنبه برگزار شود.

women-basketbalist
سفر زنان ایرانی برای شرکت در تورنمنت بسکتبال در ترکمنستان حاشیه‌ساز شد

رعایت حجاب یکی از چالش‌های اساسی ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات جهانی است. بر اساس قوانین ایران، ورزشکاران زن تنها در صورت رعایت حجاب اجازه شرکت در مسابقات جهانی را دارند اما فدراسیون جهانی بسکتبال تاکنون با شرکت زنان با حجاب در مسابقات بسکتبال موافقت نکرده است. فدراسیون جهانی بسکتبال اما یک مهلت دو ساله به کشورهای مسلمان داده تا در این فرصت زنان این کشورها در مسابقات بین‌المللی شرکت کنند و  مجوز قطعی حجاب را به دست بیاورند.

رییس فدراسیون بسکتبال اما اساسا وجود این مهلت دو ساله را رد می‌کند: «فیبا هیچ مهلت دو ساله‌ای در مورد لباس بانوان به ما نداده. با این حال ما در عرض چهار ماه، چند طرح از لباس‌های پیشنهادی، فیلم بازی با این لباس‌ها و مستندات لازم را برای فیبا ارسال و البته پیگیری کردیم. گزارشی هم از المپیک ۲۰۱۶ ریو فرستادیم که فیبا توجه داشته باشد هر تیمی در المپیک با لباسی که خودش طراحی کرده بود در مسابقات حضور داشت.»

اما به هر حال بر اساس این مهلت، فدراسیون بسکتبال ایران جز برگزاری یک اردو در ترکیه نتوانسته هیچ مسابقه‌ای برای تیم زنان برگزار کند.

به همین دلیل تعدادی از زنان بسکتبالیست ایرانی خود در یک تورنمنت سه به سه در ترکمنستان حاضر شدند.

تیم سه نفره‌ ایران بدون کمک و نظارت فدراسیون و با هزینه شخصی به ترکمنستان رفت و در جریان آن، دلارام وکیلی، در مسابقه شوت سه امتیازی قهرمان شد.

فرانک طیاری، مربی تیم بسکتبال سه نفره زنان ایران پس از این مسابقات گفت که در تورنمنت بسکتبال سه نفره ترکمنستان تیم‌های قرقیزستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه و ایران حضور داشتند و ناظر فیبا هم مشکلی با حجاب بازیکنان ما نداشت. ما نیز تعجب کردیم و حتی صحبتی را نیز با ناظر فیبا داشته‌ایم و از مشکلات خود گفتیم.»

اما محمود مشحون درمورد اینکه آیا در تورنمنت ترکمنستان واقعاً نماینده فدراسیون جهانی (فیبا) حضور داشت، ابراز تردید کرده و گفته: «آیا تشخیص نماینده فیبا، مشکل ما را حل می‌کند؟»

دبیر فدراسیون بسکتبال اما ورزشکاران حاضر در این مسابقات را تهدید کرد که با آنها برخورد می‌کند. علی توفیق گفت: «از این رقابت‌ها فیلمبرداری نشده است و ما از کجا باید بفهمیم که واقعا بازیکنان حجاب داشتند؟ به هر حال این اعزام بدون مجوز فدراسیون و شورای برون مرزی انجام گرفته است و ما هم برخوردهای لازم را با آنها انجام خواهیم داد.»

این در حالی است که از این مسابقات عکس و فیلم تهیه شده و در آنها حجاب زنان تیم ایرانی مشخص است.

علاوه بر دبیر فدراسیون، فاطمه کرم‌زاده، نایب رییس فدراسیون بسکتبال در بخش زنان  هم شرکت در این مسابقات را غیر‌قانونی دانست و گفت که از اعزام تیم سه به سه بی اطلاع بوده است.

او گفت: «تیم بدون مجوز فدراسیون در تورنمنت ترکمنستان حضور داشته است… یک باره متوجه شدیم تیم سه نفره بانوان رفته‌اند. کار غیر معقولی انجام داده‌اند و اجازه نداشتند اینطور اعزام شوند.»

اما مربی این تیم می‌گوید که شرکت در این مسابقات ارتباطی به تیم ملی نداشته: «مسئول بسکتبال دانشگاه آزاد در تماسی به من اعلام کرد که چنین مسابقاتی در ترکمنستان قرار است برگزار شود و چند دانشجو را که صلاح می‌دانم برای حضور در این تورنمنت معرفی می‌کنم. من نیز چهار بازیکن را که دانشجو بودند، معرفی کردم و بعد در سایت این مسابقات ثبت‌نام کردیم.»

حالا رییس فدراسیون بسکتبال می‌گوید که در ورزش کشور خودمختاری وجود ندارد و زنان بسکتبالیست نباید به ترکمنستان سفر می‌کردند، اما اعلام کرده که «با حضور رئیس فیبای آسیا، جلسه‌ای در بیروت خواهیم داشت و وزیر ورزش هم در صورت ضرورت مکاتبه‌ای را با رئیس فیبا در آسیا خواهد داشت و من حامل نامه وزیر خواهم بود تا بتوانیم برای بانوان بسکتبالیست فکری اساسی کنیم تا بانوان از وضعیت کنونی خارج شوند.»

اما پیش از آن زنان بسکتبالیست باید در کمیته انظباطی درباره ماجرای ترکمنستان توضیح بدهند.