سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده “نیروی قدس، نیروی فرامرزی سپاه پاسداران، بیانیه داده است. در این بیانیه آمده است که: «تا آخر عمر در همین جایگاه “سربازی” خواهم بود.» این بیانیه را امروز (۲۵ شهریور)، “سپاه نیوز”، خبرگزاری سپاه پاسداران، منتشر کرده و دیگر خبرگزاری‌های داخلی آن را منتشر کرده‌اند.

قاسم سلیمانی در یکی از بار عام‌های سیدعلی خامنه‌ای
قاسم سلیمانی در یکی از بار عام‌های سیدعلی خامنه‌ای

عین متن بیانیه سرلشکر سلیمانی چنین است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. با اهدای سلام و درود خالصانه به محضر رهبر معظم و حکیم انقلاب اسلامی و ملت شریف و عزیز ایران؛ در پاسخ به اظهارات تفرقه افکنانه اخیر دشمن و مطالبی که حول آن بیان و القا می شود، عرض می‌کنم جبهه دشمنان انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی سخنان خود را همواره با هدف تفرقه و ایجاد تقابل بین صفوف متحد و یکپا رچه مردم انقلابی و رشید بیان می کند؛ لذا هیچگاه نباید به آن توجه و اعتنایی کرد.

حقیر سرباز صفر ولایت و نظام جمهوری اسلامی و ملت شجاع و عزیزتر از جانم بوده و ان‌شاءالله با استعانت از خدای سبحان تا آخر عمر در همین جایگاه “سربازی” خواهم بود.

از همه برادران و خواهران عزیزم خواهشمندم با بی‌اعتنایی به اظهارات فریبکارانه و تفرقه افکنانه دشمنان اجازه ندهند وقت ارزشمند خدمتگزاران این ملت صرف اهداف و مقاصد شوم دشمنان گردد.

والسلام

قاسم سلیمانی، ۲۵ شهریور ۱۳۹۵»

رسانه‌های حکومتی و مجاز داخلی این بیانیه را با مقدمه‌ای کمابیش یکسان منتشر کرده‌اند، بدون توضیحی درباره انگیزه آن. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه و مراکز امنیتی، در بخش انگلیسی خود، توضیح داده است که این بیانیه برای مقابله با شایعات در مورد کاندیداتوری قاسم سلیمانی در انتخابات ریاست جمهوری منتشر شده است.

این خبرگزاری به طور مشخص بیانیه سرلشکر قاسم سلیمانی را پاسخی به اظهارات اخیر دیوید راس، مشاور سایق رئیس جمهوری آمریکا و از متخصصان امور ایران و خاورمیانه، درباره اوضاع داخلی ایران و ستیز جناح‌های سیاسی در حکومت اسلامی می‌داند. دیوید راس در مصاحبه اخیر خود با نشریه عربستانی “مجله” گفته است که واشنگتن باید برای عادی‌سازی روابط با تهران، جانب حسن روحانی را بگیرد نه اقدامات قاسم سلیمانی در منطقه را.

پرسشی که مطرح می‌شود این است که چرا سلیمانی برای رد شایعات خیزش برای رئیس جمهوری شدن، بهانه پاسخ‌گویی به دیوید راس را برگزیده، آن هم در حالی که دیوید راس در مصاحبه با “مجله” حرف تازه‌ای نزده و موضع همیشگی خود را تکرار کرده، که از جمله در مقاله‌ای منتشر شده در سایت Politico در تاریخ ۶ مارس امسال بیان شده است.

“قحط الرجال” اصول‌گرایان و شایعه امید آنان به سلیمانی

در مورد احتمال کاندیداتوری قاسم سلیمانی برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ دست کم از یک سال پیش گمانه‌زنی می‌شود. آنچه این شایعه را تقویت می‌کند چیزی است که در اردوگاه اصول‌گرایان گاه با عنوان “قحط الرجال” به آن اشاره می‌شود. اصول‌گرایان امیدی نمی‌بینند که کسانی چون احمدی‌نژاد یا جلیلی بتوانند از روحانی پیشی گیرند. بدین جهت این شایعه از مدتها پیش وجود دارد که “رجل” اصلی آنها سرلشکر سلیمانی است. تبلیغات وسیع برای چهره‌سازی از او در این راستا تعبیر شده است.

البته ژنرال بودن، و در عین حال رئیس جمهوری بودن می‌توانند در شرایطی در چارچوب نظام حکومت اسلامی ایران منافاتی نداشته باشند، به ویژه با توجه به اینکه یک وجه مهم اهمیت انتخابات سال آینده به این برمی‌گردد که با تعیین تکلیف رهبری آینده یعنی جانشین خامنه‌ای هم پیوند خورده است.


در همین زمینه

ظریف: با قاسم سلیمانی گفت‌وگو دارم

این آقا چکاره است؟

آیا قاسم سلیمانی وارد عرصه سیاست می‌شود؟

قاسم سلیمانی: دفاع از جمهوری اسلامی اصول دین است

ماموریت غیرممکن قاسم سلیمانی