شصت و سومین شماره فصل‌نامه بررسی کتاب، ویژه هنر و ادبیات به کوشش مجید روشنگر در آمریکا منتشر شد.

به گزارش بخش فرهنگ و هنر رادیو زمانه، شصت و سومین شماره فصل‌نامه بررسی کتاب به کوشش مجید روشنگر با مقالات، اشعار و داستان‌هایی از نویسندگان، شاعران و پژوهشگران ایرانی منتشر شد.

در این شماره بررسی کتاب، عباس سلیمی آنگیل در مقاله‌ای با عنوان «بندبازی بر واژگان» دو مجموعه از اشعار عباس صفاری را از منظر تفاوت واقعیت با حقیقت بررسی و نقد کرده است و اعتقاد دارد که بهترین اشعار عباس صفاری، اشعاری هستند که معیارهایی برای بازشناختن واقعیت از حقیقت به‌دست می‌دهند.
منتقد دیگری به نام ابراهیم مکلا کتاب حوری نوشته مهرداد بلالی را معرفی و نقد کرده است. حوری به زبان انگلیسی در آمریکا منتشر شده و به مشکلات ایرانیان مهاجر در جامعه آمریکا می‌پردازد.

در ادامه، مصاحبه دفتر خاک، رادیو زمانه با فرشته مولوی، نویسنده و رمان‌نویس مقیم کانادا در بررسی کتاب نیز منتشر شده است.

داود افتخار در نقدی به داستان «چنگال« نوشته صادق هدایت پرداخته و مجید روشنگر نمونه‌ای از شعر گونار اکه‌لوف، شاعر مدرنیست سوئدی را ترجمه و منتشر کرده است. این نخستین بار است که نمونه‌ای از اشعار این شاعر سرشناس سوئدی به فارسی ترجمه و منتشر می‌گردد.

مهدی فاتحی در مقاله‌ای پژوهشی به تاریخ بیهقی، از آثار ادب کلاسیک ایران پرداخته است.
از مهم‌ترین مطالب شصت و سومین شماره بررسی کتاب، معرفی «اتول‌نامه» نوشته سید جمال هادیان طبائی زواره است که در طی کمتره از ۵۰ روز به چاپ دوم رسید. این کتاب به ماشین‌نوشته‌ها اختصاص دارد و از طریق شعارها و اشعاری که رانندگان کامیون‌ها و تاکسی‌ها و وانت‌بارها بر اتوموبیل‌هاشان می‌نویسند، تصویری از فرهنگ کوچه و اعتقادات و احساسات مذهبی رانندگان وسایل نقلیه عمومی در ایران را به‌دست داده است.
 

در این شماره بررسی کتاب داستان‌هایی از مرتضی محمودی، علی تاج‌بخش، و ثریا پاستور و اشعاری از احمد شاملو، حسین دیندار، مهین عمید و دکتر مسعود عطایی منتشر شده است.

بررسی کتاب پس از مهاجرت مجید روشنگر به آمریکا دور دوم انتشار خود را آغاز کرد و اکنون وارد بیستمین سال انتشارش در خارج از ایران شده است.

در همین زمینه:

قریب نیم قرن با بررسی کتاب، گفت‌وگو گفت و گو دفتر خاک، رادیو زمانه با مجید روشنگر
 

آغاز بیستمین سال انتشار بررسی کتاب
 

تماس با بررسی کتاب