بیش از ٢١۵ روزنامه‌نگار در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران نسبت به کتک زدن یک خبرنگار توسط نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، اعتراض کردند.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس
نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس

به گزارش روزنامه شرق دوشنبه ۸ شهریور، این نامه به رویداد روز یکشنبه اشاره دارد که در آن نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه در مجلس، در میانه یک گفت‌و‌گو با احسان بداغی، خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران زمانی که از او درباره «تأثیر شکل‌گیری فراکسیون آذری‌زبان‌ها بر تقویت شکاف‌های قومیتی» پرسیده می‌شود، عصبانی شده و صورت او را زیر مشت‌های خود می‌گیرد.

روزنامه شرق نوشته است روز یکشنبه ٧ شهریور «قاضی‌پور در میان این گفت‌وگو از خبرنگار درباره این‌که در سال‌های ٩٢ و ٩٤ به چه کسانی رأی داده سئوال کرد و بعد از پاسخ خبرنگار با بیان مطالبی همچون “شما اصلاح‌طلب‌ها ضداسلام و ضدولایت فقیه هستید” با مشت به صورت خبرنگار کوبید. او در ادامه هم ضمن ادامه مشت‌زدن به خبرنگار، دستگاه ضبط صدای او را گرفت و بعد از گرفتن دست خبرنگار، او را به اداره حراست مجلس برد؛ اما ماجرا به همین‌جا ختم نشد و آن‌گونه که احسان بداغی، خبرنگار روزنامه ایران می‌گوید، در اتاق حراست مجلس نیز، مأموران با پاک‌کردن فایل‌های موجود در ریکوردر (دستگاه ضبط صدا)، از او تعهدی مبنی ‌بر تکرارنكردن درگیری در راهروی مجلس گرفته‌‌اند و از احتمال ممنوع‌الورودشدن او به مجلس سخن گفته‌اند.»

نویسندگان نامه این رویداد را «تلخ و زشت» عنوان کرده و افزوده‌اند: «مشت به صورت احسان بداغی، خبرنگار پارلمانی روزنامه ایران، تنها مشت به دهان ارگان رسمی دولت نبود؛ مشت به صورت همه خبرنگارانی بود که جز پرسش، خطای دیگری ندارند.»

آن‌ها با بیان این‌که «اهانت و برخورد فیزیکی از سوی هر سیاستمدار و مسئولی، از هر گرایش سیاسی، در مواجهه با هر خبرنگاری، از هر روزنامه و رسانه‌ای محکوم است» از علی لاریجانی خواسته‌اند این موضوع را پیگیری کند تا قاضی‌پور و مسئول حاضر در حراست مجلس مجازات شوند.

امضاکنندگان نامه گفته‌اند: «اگر این‌گونه نشود، بیم آن می‌رود نماینده‌ای که دیروز گفت “مجلس جای کره‌الاغ و زن نیست” و امروز به صورت خبرنگار مشت می‌زند، فردا در صحن علنی مجلس چاقوکشی کند.»

در اسفندماه سال گذشته پس از انتخابات مجلس، فیلمی از سخنان نادر قاضی‌پور منتشر شد که حاوی گفته‌های توهین‌آمیز او به‌ویژه در مورد زنان بود. قاضی‌پور در این فیلم زنان را با کره الاغ مقایسه کرد و گفت: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه، بچه و کره الاغی را بفرستیم آن‌جا (مجلس). مجلس جای کره الاغ نیست. مجلس جای بچه‌ها نیست جای کره الاغ ها نیست جای زنان نیست. جای مردان است. [زنان را] می‌فرستیدشان [مجلس] سرشان بلا بیاورند آبرویتان برود.»

این سخنان واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و بسیاری خواهان لغو اعتبارنامه قاضی‌پور شده بودند.