ننگرهار در شرق افغانستان و مرز پاکستان، در حال تبدیل به کانون دولت اسلامی است . پس از مرگ ملا عمر و بحران رهبری نزد طالبان،  پیوسته تعداد بیشتری از ستیزه‌جویان به داعش می‌پیوندند.

Daesh

ننگرهار در شرق افغانستان، هم مرز پاکستان است. داعش در این محدوده، یک شبکه رادیویی دارد که برنامه‌های تهییجی برای جذب نیروهای جدید پخش می‌کند. محل این فرستنده رادیویی دو مرتبه بمباران هوایی شده اما هر دو بار، کار این رادیو پس از مدتی وقفه از سر گرفته شده است.

محافل نظامی آمریکا می‌گویند نزدیک ۳۰۰۰ شبه‌نظامی داعش در شرق افغانستان حضور دارند. افزایش این نیروها ناشی از نارضایتی و سرخوردگی اعضای طالبان و پیوستن ا‌نها به “دولت اسلامی” ارزیابی می‌شود. شکاف بین طالبان به ویژه پس از کشته شدن رهبر آن ملاعمر در تابستان ۲۰۱۵ و کشمکش و اختلاف نظر بر سر رهبری جدید شروع شد.

شاخه پاکستان طالبان نیز تحت تاثیر داعش قرار گرفته و دچار انشعاب و دو دستگی شده است.

مرز بین پاکستان و افغانستان باز و به سختی قابل کنترل است. پیکارجویان همواره در حال رفت و آمد و تبادل نیرو از این خط مرزی هستند.

هنوز روشن نیست که بین رهبری داعش در خاورمیانه و گروه طالبان در افغانستان یا پاکستان ارتباط مستقیمی برای عملیات مشترک وجود داشته باشد.

به خاطر تداوم درگیری‌ها و در نوسان بودن شرایط امنیتی ننگرهار، بسیاری از افراد این شهر پیوسته به کابل می‌گریزند.

داعش در تازه‌ترین اقدام تروریستی، روز شنبه ۲۳ ژوئیه دو حمله انتحاری به صفوف تحصن “جنبش روشنایی” در کابل انجام داد. انفجار در این تحصن که از سوی قوم هزاره برگزار می‌شد، ۸۰ کشته و ۲۳۰ زخمی برجای گذاشت. جامعه جهانی این حمله را محکوم کرد. نماینده سازمان ملل این اقدام را جنایت جنگی خواند.