برای تشییع پیکر بی‌جان عباس کیارستمی، فیلمساز فقید ایرانی ستادی تشکیل شده است. رخشان بنی‌اعتماد سخنگوی این ستاد اعلام کرده است که به کوشش خانه سینما فیلم «کپی برابر اصل» کیارستمی (۱۳۸۹) شامگاه چهارشنبه ۱۶ تیر در پردیس ملت در تهران به نمایش گذاشته می‌شود.

عباس کیارستمی، هنرمند فقید ایرانی

عباس کیارستمی که ۸ تیر بنا به خواسته خودش برای ادامه درمان به پاریس منتقل شده بود، بعد از ظهر ۱۵ تیر در بیمارستانی در پاریس درگذشت.

حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور و رضا میرکریمی، مدیر عامل خانه سینما همراه با صیف‌الله صمدیان (عکاس) به فرانسه سفر کرده‌ بودند تا مقدمات انتقال پیکر عباس کیارستمی به تهران را فراهم کنند. حجت‌الله ایوبی در این میان به ایران بازگشته است. رییس سازمان سینمایی به خبرگزاری کار ایران گفته است به احتمال زیاد شامگاه جمعه، ۱۸ تیر پیکر بی‌جان شناخته‌شده‌ترین فیلمساز ایرانی در جهان به ایران انتقال داده می‌شود.

به گفته رخشان بنی‌اعتماد موزه سینما به عنوان محل تشییع پیکر عباس کیارستمی در نظر گرفته شده. اما این احتمال هم وجود دارد که پیکر کیارستمی بنا به وصیت او از مقابل کانون فکری کودکان و نوجوانان تشییع شود.

او فیلم‌سازی را در سال ۱۳۴۹ با ساختن فیلم کوتاه «نان و کوچه» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کرد.

حجت‌الله ایوبی وعده داده است که تشییع پیکر کیارستمی در شأن او باشد.

از همان آغاز گمانه‌زنی‌هایی درباره قصور پزشکان ایرانی در مداوای عباس کیارستمی وجود داشته. رییس سازمان سینمایی ایران خاطرنشان کرده که اگر قصوری اتفاق افتاده باشد، وزارت بهداشت پیگیری می‌کند.

پیش از نوروز در محیط سینمایی ایران شایعاتی مبنی بر وخامت حال جسمانی عباس کیارستمی درگرفته بود. رضا پایدار، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران که از سوی وزیر بهداشت مسئولیت رسیدگی به درمان عباس کیارستمی را به عهده گرفته بود اعلام کرده بود که جراحی پلیپ روده این هنرمند ایرانی برای جلوگیری از پیشروی سرطان انجام شده است. اما خانواده کیارستمی ابتلای این هنرمند به بیماری سرطان را تأیید نکرده‌اند. عفونت و انتشارعفونت به ناحیه صفاق و عفونت خون و پارگی میزنای از اتفاقات غیرمنتظره‌ای بوده که در طی درمان کیارستمی در ایران اتفاق افتاده است.

گاردین در سال ۲۰۱۱ در گزارشی فهرست ۴۰ کارگردان بزرگ معاصر سینمای دنیا را منتشر کرد. عباس کیارستمی در این فهرست در جایگاه ششم و بالاتر از بسیاری از چهره‌های نامدار سینما مانند دیوید کراننبرگ، دیوید فینچر، استیون سودربرگ، پدرو آلمودوار و گاس ون سنت قرار دارد.

رسانه‌های جهان یکصدا دستاوردهای عباس کیارستمی در سینمای جهان را ستوده‌اند.


در همین زمینه

سینمای کیارستمی – پایان یک سفر کوتاه

کیارستمی، شاعر آرزوهای انسانی

عباس کیارستمی در‌گذشت

درگذشت کیارستمی: پیام رؤسای جمهور فرانسه و ایران

درگذشت کیارستمی – سینماگران و منتقدان چه گفتند؟