۲۵۲ تن از نمایندگان مجلس ایران در اعتراض به سلب تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم، روحانی شیعه در بحرین بیانیه‌ای صادر کرده و این اقدام را محکوم کردند.

مقامات بحرینی تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان این کشور را به اتهام «ترویج فرقه‌گرایی» لغو کردند.
مقامات بحرینی تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان این کشور را به اتهام «ترویج فرقه‌گرایی» لغو کردند.

این بیانیه اعتراضی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه، یکم تیرماه صادر شد. مجلس ایران ۲۹۰ نماینده دارد.

نمایندگان امضا‌کننده این بیانیه سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم را «نقض آشکار» میثاق‌های حقوقی، سیاسی و مدنی سازمان ملل متحد» دانسته‌ و ضمن «ارتجاعی» دانستن حکومت بحرین پرسیده‌اند: «آیا حاکمان بر این کشور اسلامی عواقب خطرناک و غیرقابل پیش‌بینی این اقدام نابخردانه فکر کرده‌اند؟»

آن‌ها نتیجه چنین اقداماتی را «رادیکالی‌شدن ارتباط ملت با دولت‌ها» خوانده و از مجامع بین‌المللی خواسته‌اند که در برابر آن سکوت نکنند.

مقامات بحرینی روز گذشته، دوشنبه ۲۰ ژوئن / ۳۱ خرداد تابعیت شیخ عیسی احمد قاسم رهبر شیعیان این کشور را به اتهام «ترویج فرقه‌گرایی» لغو کردند.

بیشتر بخوانید: سلب تابعیت عالی‌ترین روحانی شیعه در بحرین

شیخ عیسی قاسم به‌عنوان رهبر شیعیان بحرین شناخته می‌شود و تا ۱۵ سال قبل در حوزه علمیه قم در ایران به تحصیل حوزوی می‌پرداخت. ایران او را «آیت‌الله» خطاب می‌کند.

در پی سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم، برخی از مقامات ایرانی نیز مواضع تندی علیه دولت بحرین گرفتند.

از جمله قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران، با انتشار بیانیه‌‌ای علیه خاندان آل خلیفه تهدید کرد که هرگونه تعدی به حریم شیخ عیسی قاسم با مقاومت مسلحانه مواجه می‌شود.

در بحرین شیعیان در اکثریت‌اند اما حکومت در دست سنی‌هاست. در سال‌های اخیر به‌ویژه پس از تحولات در کشورهای عربی، شیعیان بارها علیه حکومت بحرین دست به تظاهرات زدند. ایران از شیعیان معترض حمایت می‌کند و بحرین نیز جمهوری اسلامی را عامل تحریکات در سرزمینش می‌داند. دو کشور در سال‌های اخیر چندین بار علیه یکدیگر موضع گرفته‌اند.

بیشتر بخوانید: