دستیار حسن روحانی در امور اقلیتهای مذهبی و قومی جای خالی اسفندیار رحیم مشایی را پر کرده است. اگر در دولت پیشین او بر طبل «پان ایرانیستی» میکوبید، حالا نوبت به علی یونسی رسیده است تا احساسات ناسیونالیستی ایرانیان را تحریک کند.
علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیتها صبح پنجشنبه نهم اردیبهشت در مراسمی که با عنوان «گرامیداشت خلیج فارس» برگزار شد، گفت: «خاک بر سر فردی که خود را ایرانی میداند و از واژهای مجعول برای نام بردن از خلیج فارس استفاده میکند.»
او گفته که این گونه افراد «قطعا غیر ایرانی» هستند و مدعی شده که «پانها که همواره مخالف وحدت ملی ایران بودند از واژه معجول استفاده میکنند که در هیچ سند عربی و اروپایی وجود ندارد.»
یونسی بدون نام بردن از گروه مشخصی این افراد را در ارتباط با «دشمنان ایران زمین» دانست و ادامه داد: «شنیدن نام خلیج فارس برای عدهای سخت است.»
وزیر اطلاعات دولت سید محمد خاتمی، با بیان اینکه “رگههایی از این تفکر در داخل کشور قابل مشاهده است” عنوان کرد: «کودکانی در ایران تحت تاثیر حرکتهای دشمن قرار میگیرند و شعارهای آنان را به زبان میآورند.»
بخشی از سخنان یونسی در خبرگزاریهای نزدیک به دولت حذف شده است. او از جمله گفت: «خلیج فارس فقط یک اسم نیست بلکه هویت، تاریخ و فرهنگ ایرانیان و شناسنامه آنان است.» یونسی «توجه به ساختارهای ایجابی این هویت» را راهبرد جمهوری اسلامی دانست.
دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقلیتهای قومی و مذهبی فارسی را هم بیشتر از یک زبان دانست و گفت: «فارسی یک زبان نیست، یک قوم نیست بلکه یک ملت است و تفاوتی میان فارس و زبان فارسی نیست.»
او در حالی این سخنان را بیان میکند که بسیاری از فعالان حقوق اقلیتها بر این باورند که «فارسها» نیز یکی از اقوام ساکن در مرزهای ایران به شمار میآیند. حسین بشیریه پژوهشگر علوم سیاسی و استاد دانشگاه نیز در کتاب دیباچهای بر جامعهشناسی جمهوری اسلامی ایران، «فارس» را نیز یکی از اقوام ایرانی دانسته است.
علی یونسی اسفند سال ۹۳ نیز عراق را «هویت، مرکز و پایتخت ایران» خوانده و گفته بود که «جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم». این اظهارات یونسی با واکنش تند مقامات عراقی روبرو شد.
او اردیبهشت همان سال گفته بود که «عدهای فکر میکردند که نماد شیر و خورشید یک نماد سلطنتی است، اما اینگونه نیست. اگر به من باشد، هلالاحمر را تغییر میدهم و شیر و خورشید را جایگزین آن میکنم.» این سخنان نیز با واکنش تند گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روبرو شد.
سیاق نوشتار این مطلب نشاندهنده گرایشهای ایران ستیزانه است. گرایشی که سعی می کند، امروزه، قومیتی به نام فارس را برسازد تا آن را غاصب حقوق باقی قومیتهای ایرانی آن را جلوه دهد. از سویی جمهوری اسلامی را برابر با قومیت فارس مدنظرش می گیرد بدون توجه به این که در ساختار قومی وابستگان به جمهوری اسلامی، چه در انقلاب و چه امروزه، غیرفارسی زبانان ایرانی، حضور پررنگ از صدر تا ذیل دارند.
از سوی دیگر سعی می کند، هویت قومی فارس را به ایران باستان و نفی هویت های قومی امروزه گره بزند.
این همه تناقض در مدعیات قومگرایان باعث شده که عمده مردم ایران حتی در مواردی که به واقع از سوی جمهوری اسلامی در حق قومیت ها ستم و تعدی ای روا می شود را در قیاس با ایران ستیزی قومگرایان، داوری کنند.
گودرزی / 28 April 2016
به عنوان یک ایرانی که مخالف تمام قد این حکومته ، اینو میگم که اکثر مردم ایران در این موارد با ایشون موافقن و این مقاله رو برخلاف رسالت رادیو زمانه و تمامیت ارضیِ غیر قابل مذاکره کشور عزیزم میدونم
مهیار / 28 April 2016
فاجعه اینه که یک آدمی با یک چنین فرهنگ بیانی، وزیر اطلاعات بوده.
saeed / 29 April 2016
خاک بر سر مشاور ریس جمهوری که فرق ملت را با زبان نمیفهمد و خاک بر سر کسی که خود را بیشتر از دیگران ایرانی میداند. وقتی شما خود را محق میدانید که برای دیگران نامهای جعلی بگذارید و اسامی شهرها و مناطق بومی آنان را به فارسی تغییر دهید و الاهواز را به اهواز و اسامی مردم مناطق عرب را تغییر دهید یا به به ترکهای آذربایجان بگویید شما ترک نیستید آذری هستید شما عرب نیستید عرب زبان هستید و تا زمانی که ناسیونالیسم ایران بر پایه زبان و فرهنگ یک قوم تعریف شود نه تنها وضع بهتر نخواهد شد که به حالت انفجار و نفرتهای قومی خواهد انجامید. این حرف یعنی خلیج عربی یک عمل نیست بلکه عکس العمل هست.
احمد / 29 April 2016
خلیج همیشه فارس .
ایران همیشه جاوید .نقطه تمام .
ایران بزرگ / 29 April 2016
ایران ستیزی است و احتمالا پانها نوشته اند
فرزان / 29 April 2016
حرفاش درسته.
امیر / 29 April 2016
من نمی فهمم چطور پانترکسیم و پانکردیسم و پانعربیسم محکومه ولی پانفارسیسم طبیعی محسوب میشه! هویت بخشیدن به یک گروه بر محور زبان فارسی اگه پان فارسیسم نیست پس چیه؟!! چرا باید هویت نیمی از مردم یک کشور نادیده گرفته بشه و ایران کشور فارسی زبان و هم ریشه با افغانستان (مثلا) معرفی بشه و از اون طرف اگه ترک ها یا کردها یا بلوچ هایا عربهای ایران با هم زبانهای خودشون در اون سوی مرزها حس نزدیکی کنند پانیسم نامیده میشه؟! چرا حفظ زبان پشتوها در افغانستان فاشیسم محسوب میشه ولی هویت طلبی مردم غیر فارس زبان در ایران پانیسم ؟!! من که نیمه ترک و نیمه گیلک هستم چرا باید به مردم هرات و بامیان نزدیک باشم ؟! در حالیکه قفقاز به من از نظر فرهنگی و جغرافیایی نزدیک تر و آشناتره !
چرا / 29 April 2016
فارس قوم نیست!!فارسها صاحب اختیار و اصل کاری هستند!!! قوم ما آدمهای حاشیه ای هستیم! بهمون مرزنشین هم میگن! با وجودی که نیمی از جمعیت کشور رو تشکیل میدیم!
چرا / 29 April 2016
جالب اینجاست که نویسنده ( گمنام ) تشریف دارند !
شاید هم این توشتار کار سربازان ( کمنام ) امام زمان باشد ( شوخی کردم )
به هر حال از راذیو زمانه بعید بود !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بهنام / 29 April 2016
1- عرب ها قديمي ترين ساكنان منطقه هستند هزران سال قبل از مهاجرت اقوام هند و افغاني به منطقه
2- جنوب غرب و بيشتر سواحل شمالي اين خليج عرب ها ساكن هستند
3- نقشه هاي قديمي زيادي وجود دارد كه نام اين خليج در انها خليج عربي برده است
همين دلايل كافي است كه اسم اين خليج را خليج عربي بناميم
بابك / 29 April 2016
خليج عربي خليج عربي خليج عربي خليج عربي خليج عربي خليج عربي
ميبدي / 29 April 2016
خليج عربي درست است نه اسم جعلي خ ل ي ج ف ا ر س
كوروش / 29 April 2016
روزی که نام آذربایجان را از روی استان اردبیل حذف کردند، به یاد بیاورید و هزاران نام که هویت سرزمین من بود و آگاهانه و با اهداف حذف هویت ما انجام دادید به خاطر آورید. اگر روزی به ما احترام گذاشتید و اسامی جغرافیایی و هویتی ما را تحریف نکردید آن روز ما هم احترام قومیت تو را نگه خواهیم داشت.
م. امیرآبادی / 29 April 2016
با پارس پارس پارس كردن اسم اين خليخ خ ل ي ج ف ارس نميشه اسم خليج عربي كم كم داره جاي اسم جعلي رو ميگيره
داريوش خطر / 29 April 2016
او از جمله گفت: «خلیج فارس فقط یک اسم نیست بلکه هویت، تاریخ و فرهنگ ایرانیان و شناسنامه آنان است.»
و اگر قبلأ در نامسلمان بودن علی یونسی شک و تردیدی
وجود داشت با گفتن این جمله بحمدالله ایشان هر گونه
شک وتردیدی در آن مورد را برطرف ساخت!!!
حمید / 29 April 2016
در کامنت قبلی من یک “نون” جا افتاده بود:
چیزی به نام قوم فارس در ایران نداریم. حتی استان فارس هم در بر دارنده ترکها و لرها و قشقایی ها و دیگر اقوام است. زبان فارسی داریم که ریشه در ایران باستان دارد ولی قوم فارس برساخته مجعولی است.
با پوزش از اشتباه پیش آمده.
ایرانی / 29 April 2016
عامل تفرقه در بین اقوام ایرانی نشوید. خاورمیانه را ببینید و عبرت بگیرید. همین.
کاوه / 29 April 2016
و متن پایانی زیر در کامنت بالا برای توضیح در
غیر مسلمان بودن یونسی:
خلیج در هر نقطه روی زمین که باشد متعلق به هیچ
قوم و ملتی نبوده و به مالک و خالق آن تعلق دارد و
همانند امانت و هدیه ایست به اقوامیکه در کنار آن
زندگی کرده و از آن استفاده میبرند. و چگونه است
که دریای مشارکتی خزر را نباید دریای فارس نامید
اما خلیجی را که چندین کشور همسایه با بیشترین
جماعت مسلمان از آن استفاده میکنند باید خلیج فارس
نامید؟ مگر آنکه «یونسی نامسلمان» در مورد این امر
خاک برسر این و آن ریزد! آنهم به عنوان یک مقام دولتی!
حمید / 29 April 2016
هزاران سال قبل امدن هند و افغاني ها عرب ها در منطقه بودند
رضا / 30 April 2016
… بحث قومیت های و اقلیتها چه ربطی به به نام خلیج فارس دارد. مثلا دنبال آتش روشن کردن هستید؟ نمیبینید این بحث ها چه بلایی سر عراق و سوریه و یمن و صربستان و سارایوو آورده؟ من فارس نیستم واز حقوق برابر قومیتها دفاع میکنم. اما به ضرس قاطع میگویم که پان ترکیستها اجیر آذربایجان وترکیه هستند و پان عربیستها حقوق بگیر عربستان سعودی و امارات. من دهها سال است که بین عربها زندگی میکنم . هیچکس نمیگوید خلیج عربی.
بیژن / 30 April 2016
من فارسی زبان اصلی اجدادم نیست. ترکی و عربی هم نیست. فارسی رو دوست دارم. برامم مهم نیست کجام. شما هم می تونی زبونی که می خای دوست داشته باشی. من مادرزادی فارسی یاد گرفتم و الان انگلیسی بیشتر حرف می زنم چه خوشم بیاد چه نیاد.که اتفاقا اونم دوست دارم. زبان ها همه قشنگن تنها آدم ها تنبل و بی سواد نژاد پرست می شن. عربی و ترکی هم زبان های قشنگین. کمی تبنل نباشید نمی میرید.
ii / 30 April 2016
مسلما نام تاریخی «خلیج فارس» قابل بحث کردن نیست. کسی اگر با ایران دشمن است، می تواند هر نام دیگری روی این خلیج بگذارد، ولی نام این آبراه در سازمان ملل متحد و در اسناد تاریخی، خلیج فارس است.
مگر من ایرانی حق دارم «دریای عرب» در آنسوی دریای عمان را مثلا «دریای ایران» بنامم؟!! یا مثلا شبه جزیره عربستان را بگویم شبه جزیره بیابان؟!!
در این یک مورد، با آقای یونسی کاملا موافقم. خاک بر سر کسی که نام های جغرافیایی را به خاطر عقده های قومیتی تغییر بدهد.
گیل آمرد / 30 April 2016
با تاسف از تاریخ کشور خودمان بی اطلاعیم. این فارس یا پارس دو معنا و مصداق دارد. یکی همان تیره پارس در جنوب و دیگر تا سال 1314 بجای نام ایران بکار میرفت. دلیلش مانند نام قلمرو ایلامیها است شامل خوزستان و بخشهایی از اسوریک و … در جنوب غربی ایران، قلمرو ماد است شامل آتورپاتگان و پارس، قلمرو پارت است شامل همه ایرانزمین و سرانجام پارس شامل قلمرو پارت از پارس در جنوب و ماد و پارت وسیستان و آسوریک و … ! مانند پارسیان هند که از همه قومهای ایرانی هستند ولی چون ایران پارس خوانده می شد همه را پارسی خواندند و میخوانند. نام خلیج فارس هم از همین دیدگاه فارس خوانده شد و ربطی به قوم پارس ندارد.
در این 1400 سال هم هیچ پارسی به حکومت نرسید که به دیگر قومها زور بگوید. اکنون هم یک خامنه ای حاکم مطلق است. در این مدت حدود هزار سال (در جمع) ترکان و ایلخانان مغول و صفویان اردبیلی و افشاریهای در اصل آذربایجانی مهاجر در خراسان و … حاکم بودند و بقیه را هم سران مسلمان عرب حجاز ، از شمال ایران و از سیستان و خراسان و لرستان فرمان میراندند. پارسی ها حاکم نبودند و نیستند که چیزی را به حاکمان مطلق تحمیل کنند .
داستان حاکمیت فارس و بحث ترک و فارس را روسها در جریان جنگ سرد راه انداختند و امروزه دولت باکو دست بردار نیست. عربها هرگز موقعیتی نداشتند که نام این دریا بنام آنها بوده باشد. اسناد تاریخی و کهن گواهند که نام پارس و پرسیکوس و پرشیا و فارس بر این دریا بوده . هم میهنان محترم هشیار باشند
ناسیونالیسم به جمهوری اسلامی نمی چسبد. در همه عمر پربرکت این حکومت هرچه فیلم ساختند بر بدترین نقشها نام ایرانی گذاشتند و برنقشهای خوب نام عربی ! این یک نمونه است از رفتار با ایران و ایرانی است. صدا از شما هم در نمی اید!
مفصل نوشتم ولی سایت نمی گیرد !
بابکان / 01 May 2016
نخستین بار یک انگلیسی آن را خلیج عرب خواند و بعدها مرحوم عبدالناصر چون با شاه اختلاف داشت این نام نادرست را تکرار کرد و کار به اینجا رسید که اگر سران عرب قانع شوند شمای ایرانی را نمی شود قانع کرد !
رضاشاه دستور داد به دولتهای خارجی بنویسند که (از فروردین سال 1314) بجای پرشیا و پرشن و پارس و پارسی نامهای ایران و ایرانی را بکار برند. ولی نام دریای جنوب ایران همچنان فارس و نام زبان مشترک و رسمی ایرانیان هم فارسی ماند.
خوزستان عرب نشین نیود. عراق (آسورستان یا آسوریک) هم منهای بخش جنوبی عرب نشین نبود. در جنوب خلیج فارس هم این گونه که امروز می بینیم این همه عرب نبودند. شبه جزیره ای که پس از فروپاشی کشور عثمانی توسط انگلیسی ها عربستان خوانده شد سرزمینی کم جمعت بود. در حاشیه جنوبی دریای پارس امروزه هم بیشترین جمعیت مهاجر غیر عرب هستند. حتا شهر جده از بنیاد ایرانی است. سندش در کتابی از « سرای اصبهانی» شهر جده در سال 1965 هست و در گزارش های کسانی چون ابن خردادبه (سده 3 هجری) و مسعودی (سده 4 هجری) و دیگران آمده است .
پس از حمله مسلمانان حجاز (نه همه عربها) با دستور خلیفه عمر بعضی از قبیله های عرب را به آسوریک (عراق کنونی) و خوزستان و حتا شمال خراسان کوچ دادند. همچنان که بسیاری از ایرانیان که به بردگی وکنیزی به مدینه برده شده اند، از نسل و تبارشان امروزه در آن سرزمین هستند و خیال می کنند از ریشه عربند.
(ولی اینها دلیل بر ستیزه و کشمکش نیست. همه از «بیگ بنگ» یا «مهبانگ» آمدیم و دوباره خاک می شویم و این کشمکش های بیفایده و پرزیان پایان می یابد. در اصل همه یکی هستیم).
نام شهرها و آبادیهای خوزستان عربی نبود. بیشتر ایلامی و نامهایی مانند خوزی و هوزی و اوجی و اوخی و بعدها مادی و پارسی در تاریخها آمده اند تا پس از اسلام. حتا بحرین از حدود بسراه (بصره بعدی) بود تا حدود عمان، که بیشتر در دست ایرانیان بود.
وقتی به کشوری حمله ، ویرانی و کشتار و غارت کردند، ناموس مردم را هم حراج زدند، آیا می خواستید نامشان بر شهرها و آبادیها همچنان بماند؟! تا یاداور چه خاطره هایی باشد؟!
این همه امام و امامزاده با این همه هزینه …! کژرفتاری ما محدود به موضوع خلیج فارس نیست، ما دفاع کنندگان از شرف خود را تحقیر و لعنت میکنیم ولی کشتار کنندگان در کشورمان و حراج زنندگان ناموس خودمان را مقدس میشماریم ! مثال ها زیادند
بابکان / 01 May 2016
زبان پارسی یا فارسی دری (درباری) هم بنوشته استاد بهار در سبک شناسی، بیشتر ریشه در پهلوی شمالی (شامل خراسان بزرگ و آتورپاتگان) دارد و بیشتر خراسانی است تا پارسی. این زبان با گویش های قوم پارس که مانند همه جای ایرانزمین یکی و دوتا هم نیستند فرق دارد. پس زبان محلی یک قوم نیست.
نخست یعقوب صفاری سیستانی فرمان داد تا با این زبان با وی سخن بگویند (نه عربی)، سپس زیاریان و دیلمیان (از شمال ایران) و سامانیان خراسانی و ترکان آلتایی (غزنویان) این زبان را زبان رسمی قلمرو خود کردند. آنگاه ترکان سلجوقی که برای نخستین بار پس از ساسانیان سراسر ایرانزمین را یکپارچه کردند، آن را در قلمر پهناور خود زبان رسمی ادبی و فرمانروایی کردند، اضافه بر این پس از دستیابی بر روم شرقی این زبان را در آنجا نیز زبان رسمی اعلام کردند که در دوره عثمانی ها هم ادامه داشت تا زمان آتاتورک . شاهان بابری مغول تبار هند هم نقش مهمی در این زمینه داشتند.
از بزرگترین فرهنگ های فارسی از استاد دهخدای قزوینی و استاد معین رشتی است. از بزرگترین ایرانشناسان باستانی هم استادپورداود گیلانی است. از قوم پارس بنسبت کمترین نقش را داشتند. مردم پارس در جنوب هم مانند کردها، گیلانیها، لرها، خراسانی ها، بوشهریها و دیگران گویشهای ویژه خود را دارند، این زبان ، زبان محلی آنها نیست.
نام فارسی ما را به اشتباه نیندازد. از همین نکته است که روسها و سران باکو و برخی جریانهای سیاسی سؤاستفاده کرده اند و می کنند. نباید دو فارس و دو فارسی را یکی پنداشت و شعار داد و اعتراض کرد.
بابکان / 01 May 2016
می فرمایید چرا به ما نمی گویید ترک و میگویید آذری ؟ رش می شود که هر قوم و نژادی دارای ویژگی و تیپ مخصوص خود است، شما چهره ترکان در آسیای میانه و پیرامون چین را به خاطر بیاورید و خود را در آینه نگاه کنید، ببینید چه شباهتی به ترکان دارید؟ آزمایش «دی، ان، ا» هم کار را آسان کرده.
کسانی که ترک نیستند چه اصراری دارند که ترک خوانده شوند !؟ مهم شخصیت و اثر وجودی آدمها است نه اینکه از کدام قوم و سرزمین هستند.
پیش از آمدن ترکان در آخرهای سده چهارم و بویژه در سده پنج هجری، آذربایجان که خالی نبود. سپاهی از پیرامون چین به آسیای میانه آمدو سپس از راه شمال خزر به سرزمین آتورپاتگان رسید. همه مردم که نژادشان تغییر نکردو همه ی آذربایجانی و ایرانی ها که ترک تبار نشدند. آن هم میهنان محترمی که در واقع ترکتبار هستند با هر ایرانی دیگر از نظر حقوق انسانی و میهنی نباید فرقی داشته باشند (اگر بالاتر نباشند که بسیاری هستند).
بابکان / 01 May 2016
ناسیونالیسم پارسی جمهوری اسلامی از حرفها و شعارهای پرتناقض و عجیب است. در این باره به این چند مثال بسنده می کنم :
ـ از آغاز برپایی جمهوری اسلامی تا کنون از سران و حاکمان و طرفدارانش و از صداو سیما پیوسته تبلیغ و توهین ضد ایران و ایرانی همچنان ادامه دارد. توهین ها و سخنان ضدایرانی آقای خمینی و بسیاری از مقام های جمهوری اسلامی بویژه در دهه 60 به ایرانیان را کیست که نداند؟ ملی گرایی خلاف اسلام است. … این شیر و خورشید منحوس را بردارید! کورش دروغین و مشتی مجوس و … ! تمامی ندارد ! تنها در زمان انتخابات و راهپیمایی یاد ایران می افتندو خانمها هم برای حجاب در فشار کمتری هستند!
در زمان جنگ هم می گفتند میرویم تا از مکتبمان دفاع کنیم نه از ایران ! نام چند یکان یا پایگاه سپاه پاسدارن ایرانی است و چندتا عربی؟
آقای علی لاریجانی نمونه ای از بلندپایگان جمهوری اسلامی است در سال 83 در دانشگاه شریف (آریامهر سابق) بصراحت ایرانیان پیش از اسلام یعنی نیاکان من و شما را وحشی و …. و بیسواد خواند
ـ در زمان احمدی نژاد در جلسه ای که گویا برای بازنشستگان گذاشته بودند تعدادی از وزیران و نمایندگان مجلس در اعتراض به پخش سرود ای ایران جلسه را ترک کردند !
خواهشمندم در همین سایت زمانه نوشته آقای محمد موسوی درباره نهادهای حوزوی زیر نظر رهبر را بخوانیدو ببینید با هزینه های صدها میلیاردی ارزی برای تبلیغ دینی اسلامی از نوع جمهوری اسلامی چه اندازه است ! جامعت المصطفی العالمین ! این تنها یکی از بسیاران است. آیا برای شناساندن فرهنگ ایرانی از این هزینه ها می کنند؟ در حالی که دیدیم دو سال پیش صف دریافت سبد کالا چه اندازه بود و مردم با هم چه کردند ! آیا این است ناسیونالیسم ایرانی ؟
ـ آقای شیخ حسن روحانی رئیس جمهور نامشان فریدون بود ولی آن را عوض کردند و گذاشتند روحانی! چندتا آخوند می شناسید که نام ایرانی داشته باشد؟ آیا این است روحیه ناسیونالیستی پارسی؟
ـ سال گذشته ریچارد فرای ایرانشناس نامدار در گذشت. هفتاد سال برای فرهنگ ایرانی زحمت کشید. وصیت کرده بودکه مرا در ایران به خاک بسپارید. یادتان هست که وابستگان به حکومت و امت حزب اله حاضر در صحنه و بسیجی و … چه اندازه آبروریزی کردند؟ آخرش خانواده آن بزرگوار از وصیتشان گذشتند!
بابکان / 01 May 2016
ولی از آن سو تنها یک نمونه از هزارها حجربن عدی است، یکی از فرماندهان سپاه سعد ابی وقاص در حمله به ایرانزمین. این حجربن عدی با سپاهیانش پس از کشتار گسترده دفاع کنندگان ایرانی دست به غارت زدند، حتا زنان و دختربچگان (ناموس من و شما) را به اسیری بردند، به آنها تجاوز کردندو در بازارهای برده فروشی حراج زدند! ولی این آدم یکی از مقدسان حاکمان جمهوری اسلامی است ، برای گورش در سوریه از خزانه این مردم نگون بخت و گرسنه هزینه ها کردند ! ایرانیان را دسته دسته میبردند برای زیارت گورش! تا پولی هم به حکومت ضدایرانی بعثی سوریه برسد ! دفاع از کدام حرم ؟! ولی تندیس آریوبرزن را هم برداشتند و …. ! نام بزرگان ایرانی را از شهرهای ایران برداشتند و نام آخوندها و سرداران اسلام یعنی کسانی را گذاشتند که به ایران حمله کردند، دست به کشتار ویرانی و غارت زدندو سرانجام از ناموس مردم هم نگذاشتند (بنوشته تاریخ نویسان اسلامی) ! آیا این است ناسیونالیسم؟! از اینها بسیار است و تمامی ندارد.
ـ حکومت بعثی سوریه عضو کنفرانس 6 + 2 در خلیج (با اجازه شما) فارس است برای اینکه سه جزیره را امارات عربی بگیرد و خلیج فارس را عربی کنندو خوزستان را عربستان! یعنی تجزیه بیش از پیش ایران ! ولی آیا میدانید جمهوری اسلامی سالانه چه اندازه دلارهای نفتی این مردم را هزینه می کند و چه تعداد کشته میدهد تا این حکومت بماند، اینها اضافه بر کشتی کشتی نفت رایگان و پولها و امتیازهایی است که در مدت این حکومت به حزب بعثی خانواده اسد دادند ! تازه میخواهند با هزینه مردم ایران اسرائیل را نابود کنند تا اینها با خیال آسوده علیه ایران و ایرانی هر کار می توانند بکنند !
یکی از اثرهای تبلیغات و موضع گیریهای ضد ایرانی جمهوری اسلامی باضافه تبلیغات ضدایرانی سران روس، باکو و سران عرب یکی همین مقاله است و پیامهایی که می بینید ! آیا این است ناسیونالسم ایرانی یا پارسی ؟ با هزینه ایرانی، توسط ایرانی، بر ضد ایرانی !
ـ تلویزیون المنار حزب اله لبنان هم می گوید خلیج عربی و سید حسن نصراله ، ایرانی و فرهنگ ایرانی را انکار کرده و می گوید عربندو خامنه ای از قریش است!
ـ سیاست جمهوری اسلامی ایرانی نیست؛ اوجب واجبات حفظ حکومت است. همه سیاست خارجی ما شده فلسطین فلسطین ! جهت گیری عربی و شیعی از نوعی که ولی فقیه بپسندد.
بابکان / 01 May 2016
در این سی و پنج شش سال فیلمهایی که در سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ساخته می شود بر هر نقش پست و فرومایه و منفی از جنایتکاران و خیانتکاران و دزدان و مسخرگان نام ایرانی و پارسی میگذارند و بر هرچه نقش سنگین و خوب و محترمانه است نام عربی ! پیام این رفتار روشن است. آیا این است رفتار ناسیونالیستی ایرانی و پارسی ؟! آیا تاکنون صدای کسی به اعتراض در آمد؟
آیا جهت گیری ضد ایرانی جمهوری اسلامی بر شما پوشیده است ؟ حکومت میزند ، شما چراخودزنی می کنید !؟
بابکان / 01 May 2016
از این که صدا و سیمای حکومت در مدت عمرش فیلم میسازد و بر هرنقش جنایتکارانه و خیانتکارانه و زشت و فرومایه و پست نام ایرانی میگذارد، آزرده نمیشوید و اعتراض نمی کنید! به نیاکانتان ناسزا میگویند و توهین میکنند آزرده نیستید، نام ایرانیان و نمادهای ایرانی را از خیابانها و راه ها و … بر میدارند و بجایش نام دشمنان ایران را میگذارند، به بزرگان ایرانی توهین می کنندو در کتابهای درسی تاریخ ایران را حذف می کنند ، اثرهای تاریخی باستانی آسیب می بیند یا بعمد آنها را ویران می کنند تا هرچه که یاداور تاریخ و گذشته و اصل ایرانی است فراموش شود آزرده نمی شوید و اعتراض نمی کنید! به کسانی که خلیج فارس را عربی می گویند اعتراض نمی کنید با او هماوا هم می شوید، ولی اگر کسی به این رفتارهای ضد ایرانی و ضد انسانی اعتراض کند، صدایتان در می آید و اعتراض و توهین می کنید !
اگر این رفتارها ادامه یابد بی هیچ شکی همه ما آینده ای تیره تری خواهیم داشت. شک نکنید.
امیدوارم با خواندن این پیام بیندیشید و موضع و کردارتان را بازنگری فرمایید و در راستای همبستگی گام بردارید. کاش میشد از نزدیک با هم گفتگو میکردیم. وقتتان را گرفتم، ببخشید.
بابکان / 01 May 2016
الان در نقشه گوگل اسم اين خليج هم خليج عربي است و هم خليج فارسي هر كس دوست داشت هر كدام را بكار ببرد مثل كانال مانش يا كانال انكليس
اسكندر / 01 May 2016
خليج لري خليج كردي خليج تركي خليج فارسي خليج عربي نه فقط خليج اسلامي
ب / 01 May 2016
رحیم مشایی که میراث فرهنگی در زمان مسئولیت این آدم بیشترین خسارت رو دیده پان ایرانیست بوده؟! اگه احمدی نژاد و رحیم مشایی که همه می دونن چه خسارت ها و آسیب هایی از هر نظر (فرهنگی – اقتصادی – سیاسی – محیط زیست – میراث فرهنگی و …) به ایران زدن پان ایرانیست! بودن و هستن! پس ایران ستیزها و دشمنان ایران دیگه چه کسایی هستن و قراره چه بر سر ایران بیارن؟!
اصلا چطور ممکنه به مسئولان جمهوری اسلامی چه یونسی چه هر کس دیگه برچسب پان ایرانیست زد؟!
بر فرض هم کسی پان ایرانیست مگه پان ایرانیسم جرم هست؟! اولا پان ایرانیسم با پان فارسیسم متفاوت هست. در ثانی مگه پان ایرانیسم برخلاف دو گونه فاشیستی پان ترکیسم و پان عربیسم در طول تاریخ چه جنایتی مرتکب شده؟! که باید به هر وطن دوست و هر کسی که کوچکترین دفاعی از آب و خاک ایران و یا خلیج فارس می کنه به عنوان فحش برچسب پان ایرانیسم زد؟!
a / 02 May 2016
یکی از پیامگذاران نوشت « الان در نقشه گوگل اسم این خلیج هم خلیج عربی است و هم خلیج فارسی هر کس دوست داشت هر کدام را بکار ببرد »!
بله ! هر کس موافق عقل خود انتخاب کند !
فردا دولت ها و جریانهای دیگری اگر آمدند فشار آوردند و تبلیغ کردند که نام آذربایجان یا خراسان یا خوزستان یا مازندران یا هر جای دیگر را عوض کنند و نام دیگری گذاشتند ما هم پیروی کنیم !
غافل ازاین که این تنها آغاز کار است بعد تجزیه قسمت دیگری از این کشور است.
برای مثال عراق را عثمانی ها و بعد انگلیسی ها ، بخش بزرگی از خراسان را انگلیسی ها، و اران و آلبانیا در شمال ارس را روسها با همین گونه رفتارها و بعد با حمله نظامی و کشت و کشتار ها جدا کردند.
عقل خوب چیزی است !
شهروند درجه سه / 03 May 2016
با بیشتر نظرات جناب ( بابکان ) کاملآ موافقم .
بهنام / 03 May 2016