بیش از سه هزار نفر در ایران به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در سال گذشته (۹۴)، جان خود را از دست داده‌اند. این آمار را اداره كل روابط عمومي و امور بين‌المل سازمان پزشكی قانونی كشور اعلام کرده است.

etiad-motad

آمار غیر‌رسمی از بیش‌تر بودن این تعداد حکایت دارد، اما بر اساس همین آمار و مقایسه آن با آمار رسمی سال ۱۳۹۳، مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد مخدر شش درصد افزایش یافته است.

در سال ۹۳ هجری خورشیدی، دو هزار و ۹۸۶ نفر بر اثر مصرف نادرست مواد مخدر جان باخته بودند.

سن اعتیاد در ایران به ۱۲ سالگی رسیده است

بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، از مجموع کشته‌شدگان به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در سال ۹۴، دو هزار و ۶۷۶ نفر مرد بوده‌اند و ۳۲۷ نفر زن. در آمار تلفات اعتیاد در سال قبل از آن (۹۳)، مرگ دو هزار و ۶۹۱ مرد و ۲۹۵ نفر زن ثبت شده است.

از میان این بیش از سه هزار نفر که قربانی سوءمصرف مواد مخدر شده‌اند، یک‌هزار و ۷۲۸ نفر به دلیل مسمومیت حاد، ۸۵۴ نفر به دلیل عوارض مصرف طولانی مدت و ۴۲۱ نفر به دنبال مصرف روانگردان‌ها جان باخته‌اند.

این گزارش می‌گوید که استان‌های تهران با ۷۲۹، خراسان رضوی با ۳۱۱ و فارس با ۲۳۴ تعداد فوتی، بیش‌ترین و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲، خراسان شمالی با ۱۵ و بوشهر با ۱۶ نفر فوتی، کم‌ترین کشته‌شدگان سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند.

گرایش شدید به مصرف مواد مخدر در ایران از جدی‌ترین مشکلات اجتماعی در کشور است که حتی از آن به عنوان بزرگ‌ترین بحران اجتماعی نام برده می‌شود. این در حالی است که حکومت ایران خود را در مبارزه با مواد مخدر و قاچاق آن جدی می‌داند و قاچاق و فروش مواد مخدر می‌تواند به صدور حکم اعدام برای فروشنده و قاچاقچی بینجامد.

چنین برخوردهایی اما در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب سال ۵۷، گرایش مردم به مواد مخدر را کم نکرده و آمار ترانزیت، فروش، مصرف، بازداشت، مرگ و اعدام افراد در این رابطه، افزایش یافته است: جدال با مواد مخدر در ایران: ناکارآمد و بی‌نتیجه

در سال دست‌کم چهار هزار نفر در ایران معتاد می‌شوند. به گفته بابک دین‌پرست، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در رابطه با جرائم مواد مخدر بازداشت می‌شوند. رویکردهای سیاسی-امنیتی اما کمکی به کنترل سوءمصرف مواد مخدر در ایران نکرده‌اند.

جمهوری اسلامی معتقد است که شیوع مصرف مواد مخدر، توطئه استکبار جهانی و یکی از حربه‌های تهاجم فرهنگی‌ست. مردم مخالف و بدبین به حکومت اما می‌گویند توزیع گسترده مواد مخدر، کار خود حکومت است برای سود مادی و جلوگیری از آگاهی و فعالیت جوانان.

گردش مالی مواد مخدر در ایران سالانه سه میلیارد دلار است.


در همین زمینه: