بیلان حمله انتحاری به پارکی در لاهور پاکستان ۷۰ کشته و بیش از ۳۰۰ زخمی است. یک گروه انشعابی از طالبان مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت و انگیزه آن را مقابله با مسیحیان خواند. سخنگوی پلیس لاهور گفت در میان کشته‌‌شدگان تعداد زیادی زن و کودک وجود دارند.

Pakistsn Lahour

عصر یکشنبه ۲۷ مارس، پارک گلشن اقبال در شهر لاهور، صحنه حمله‌ای بود که پلیس آن را انتحاری خواند. پارک یاد شده در شرق شهر میلیونی لاهور قرار دارد؛ شهری که کانون فرهنگی و روشنفکری پاکستان محسوب می‌شود. انفجار در نزدیکی محل بازی بچه‌ها در مقابل در ورودی پارک روی داد. اینجا تفرج‌گاه و محل پیک‌نیک خانواده‌ها در روزهای ‌آخر هفته است و به خاطر تعطیلات عید پاک بسیاری خانواده‌های مسیحی نیز در آن حضور داشتند.

امدادگران و محافل درمانی گفته‌اند حال بسیاری از مجروحان انفجار وخیم است و احتمالا شمار قربانیان بالاتر می‌رود. گفته شده که عامل انتحاری ده کیلو مواد منفجره همراه داشته است.

ملاله یوسف‌زی، دارنده جایزه نوبل صلح از پاکستان در توئیتر خود نوشته که با شنیدن این خبر بر زمین افتاده است. ملاله که اینک ۱۸ سال دارد، چند سال قبل توسط نیروهای طالبان ترور شد ولی جان سالم به در برد.

جماعت الاحرار که گروهی انشعابی از طالبان است، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و در اطلاعیه‌ای گفته که این اقدام پیامی به نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان بوده است.

لاهور مرکز ایالت پنجاب است. این شهر با هفت میلیون جمعیت، دومین شهر بزرگ پاکستان محسوب می‌شود و تنها چند کیلومتر با مرز هند فاصله دارد. دولت نواز شریف در واکنش به بمب‌گذاری لاهور، سه روز عزای عمومی در پنجاب اعلام کرد.

pakistsn

ترور و خشونت مذهبی در پاکستان

جمهوری اسلامی پاکستان از خشونت و ترور در رنج است. بیشتر حملات انتحاری در این کشور از سوی افراط گرایان سنی انجام می‌شود و خشونت‌ها عمدتا متوجه اقلیت‌های مذهبی این کشور از جمله شیعیان و مسیحیان هستند.

پاکستان به عنوان یک قدرت اتمی، سال‌ها زیر سلطه یک دیکتاتوری نظامی بوده است. در حال حاضر دولت غیرنظامی نواز شریف از طریق انتخابات روی کار امده اما ارتش و سرویس اطلاعات مخفی این کشور نفوذ بسیاری زیادی روی دستگاه سیاست دارند. ارتش پاکستان هم‌زمان در مظان اتهام همکاری با برخی افراطگرایان پاکستان با انگیزه رخنه به هند است.

روز یکشنبه به موازات سوءقصد لاهور، تظاهراتی در راولپندی صورت گرفت؛ شهری که مقر ارتش پاکستان در آن قرار دارد. تظاهرات راولپندی در بزرگداشت ممتاز قادری، قاتل والی پنجاب و به مناسبت چهلم او انجام شد.

ممتاز قادری که سلمان تاثیر را در سال ۲۰۱۱ به ضرب ۲۸گلوله در ملاءعام کشت، در ۲۹ فوریه ۲۰۱۶ و پس از چند سال حبس و رد تقاضای عفو، اعدام شد. او نزد افکار عمومی شدیدا مذهبی پاکستان به یک قهرمان تبدیل شده، زیرا انگیزه قتل حکمران پنجاب را کفرگویی او عنوان کرده بود.

سلمان تاثیر، والی ایالت پنجاب و فرماندار راولپندی، پیش از آن که ترور شود،  از یک زن مسیحی پاکستانی دفاع کرده بود که به خاطر “کفرگویی” به اعدام محکوم شده بود.

در پاکستان قانونی تحت نام “قانون ضد الحاد” وجود دارد. بنا بر این قانون، هر کس به اسلام و پیامبر آن اهانت کند و مجرم شناخته شود‌، به اعدام محکوم خواهد شد. این قانون در سال ۱۹۸۶ در زمان حکومت نظامی ضیاءالحق تصویب شده و تنها شامل دین اسلام نمی‌‌شود بلکه همه ادیان را در بر می‌گیرد.

——————————————————————————————————-

• انفجاری در لاهور پاکستان ده‌ها کشته برجای گذاشت