محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از اخراج اساتید دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته انتقاد کرد.

Mahmoud Alavi

به گزارش خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، علوی روز سه‌شنبه سوم فروردین در دیدار با مردم جنوب استان فارس گفت: «اگر کشور دچار افت علمی شده دلیل آن اخراج استادان با تجربه و استخوان‌دار است که هر کدام به نوعی در گذشته کنار گذاشته شدند.»

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تیرماه ۱۳۹۴ در دیدار با استادان و اعضای هیأت‌های علمی دانشگاه‌های سراسر کشور گفته بود: «شتاب علمی شوق‌برانگیز در ایران، امروز کم شده است.» او در این دیدار خواهان «قدرشناسی از اساتید مؤمن و انقلابی» شد.

به‌گفته علوی پیامدهای اخراج استادان دانشگاه‌ها «شش ماه تا یک سال قابل جبران نیست بلکه سال‌ها زمان خواهد برد تا این خسران و زیان جبران شود.»

دولت پیشین ایران، سالانه نزدیک به ۳۵۰ تن از استادان دانشگاه‌ها را اخراج یا به اجبار بازنشسته کرد. کامران دانشجو، وزیر پیشین علوم، تحقیقات و فن‌آوری ایران در اسفندماه سال ۱۳۸۸، گفته بود پرسنل علمی که «با نظام هم‌سو نیستند» و «التزام عملی به ولایت فقیه ندارند»، اخراج خواهند شد.

شماری از استادان دانشگاه‌ها در آن زمان روند بازنشستگی اجباری و اخراج استادان دانشگاه از سوی وزارت علوم را «ایدئولوژیک، تبعیض‌آمیز و گزینشی» و روش‌های این وزارتخانه برای اعمال فشار بر استادان دانشگاه را «تحقیرآمیز، غیراخلاقی و غیرانسانی» توصیف کرده بودند.