در پی لغو تحریم‌های جهانی علیه ایران و گسترش مبادلات اقتصادی آلمان با جمهوری اسلامی، اقتصاد آلمان با رونق صادرات خود در انتظار ایجاد ده‌ها هزار شغل جدید است.

Iran-Germany

به‌گزارش خبرگزاری آلمان، با توجه به منابع طبیعی عظیم ایران به‌عنوان یک دارایی، صادرات آلمان به جمهوری اسلامی می‌تواند در کمتر از چند سال به حدود ۱۰ میلیارد یورو، یعنی پنج برابر میزان کنونی، برسد.

فولکر تری‌یر، مدیر اقتصاد خارجی اتاق بازرگانی آلمان (DIHK) در این‌باره افزود: «آلمان از این طریق می‌تواند حدود ۸۰ هزار شغل جدید ایجاد کند.»

پنج‌شنبه ۳ مارس / ۱۳ اسفند اتاق بازرگانی آلمان فوروم اقتصادی بزرگ آلمان ـ ایران را در برلین برگزار می‌کند که حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران نیز در آن حضور خواهد داشت.

بنا به این گزارش شرکت‌های آلمانی در ایران اعتبار خوبی دارند. فولکر ترایر می‌گوید: «ایران در دهه ۱۹۷۰ دومین شریک بزرگ تجاری آلمان در خارج از اروپا بود.»

خبرگزاری آلمان می‌افزاید، با لغو تحریم‌های اقتصادی و پیروزی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات پارلمانی، گشایش اقتصادی توسط حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، تقویت شد.

فولکر تر‌ی‌یر در این‌باره می‌گوید: «برای اقتصاد آلمان این فرصتی است به‌منظور عقد قراردادهایی به ارزش میلیاردها یورو.»

ایران چهارمین ذخایر بزرگ نفت و دومین منابع گاز در جهان را داراست. تنها در معاملات نفتی، جمهوری اسلامی می خواهد پروژه‌هایی با ارزش قراردادیِ حدود ۱۷۰ میلیارد یورو راه‌اندازی کند. از این امکان صنعت آلمان نیز می‌تواند بهره‌مند شود.