حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، یکشنبه ۱۸ بهمن در همایش “زنان، اعتدال و توسعه” گفت «همه و در هر شرایطی» باید پای صندوق‌های انتخابات هفتم اسفند حاضر شوند.

roohani
عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری مهر، روحانی در این همایش با تأکید بر «اعتدال‌گرایی» و دوری از «افراط‌گرایی» و لزوم «هشیاری مضاعف در آستانه انتخابات» گفت: «به همه مشکلات آگاهی دارم اما تدبیر این است که عاقبت اندیشی داشته و نباید هدف اصلی و نتیجه کار را فراموش کنیم».

رئیس جمهوری ایران درباره رد صلاحیت‌های گسترده داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: «اگر چه گاهی اوقات انتخاب بسیار دشوار می‌شود، اما همه باید در هر شرایطی پای صندوق انتخابات حاضر شویم. انتخابگری یک وظیفه بزرگ است».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۹ دی در قم از مخالفان دعوت کرده بود برای «اعتبار کشور» در انتخابات شرکت کنند. او چهارشنبه ۳۰ دی در دیدار با جمع دست‌اندرکاران انتخابات خبرگان و مجلس گفت که منظورش «آمدن مخالفان به پای صندوق‌های رای» بود و به معنای آن نبود که آنها به مجلس بروند.

روحانی درباره لزوم شرکت در انتخابات گفت: «می‌دانیم که اگر حضور داشته باشیم، نفعی ولو اندک به دست خواهیم آورد اما با عدم حضور حتماً زیان خواهیم برد و معلوم است که در چنین شرایطی، نفع کم را انتخاب خواهیم کرد».

بیشتر بخوانید: رد صلاحیت دوبارهٴ ۷۵ درصد رد صلاحیت‌شدگان

شورای نگهبان، شنبه ۱۷ بهمن فهرست تأیید صلاحیت‌ شدگان در مرحله دوم بررسی صلاحیت‌ها را منتشر کرد. هیأت نظارت می‌گوید ۵۵ درصد از داوطلبان تأیید صلاحیت شده‌اند، اما وزارت کشور از تأیید صلاحیت تنها ۵۱ درصد داوطلبان خبر داد.

بسیاری از چهره‌های اصلاح طلب یا نزدیک به جریان اصلاح‌ طلبان رد صلاحیت شده‌اند.

فاطمه هاشمی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، مرتضی اشراقی نوه روح الله خمینی، محمد اشرفی اصفهانی فرزند عطاء الله اشرفی اصفهانی، مهدی نامی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌ طلبان، فاطمه راکعی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران، مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان، محسن مهرعلیزاده معاون رئیس جمهوری دولت محمد خاتمی و علی صوفی وزیر تعاون دولت خاتمی از جمله چهره‌هایی هستند که شورای نگهبان صلاحیت آن‌ها را تأیید نکرد.

روحانی: فمینیسم را قبول نداریم

روحانی در همایش ملی “زنان، اعتدال و توسعه” گفت که امکان ندارد کشوری در مسیر توسعه قرار بگیرد و ۵۰ درصد جمعیت آن نادیده گرفته شوند.

به گفته رئیس‌جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست که خانم‌ها در علم و دانش دوشادوش مردها حضور داشته باشند اما در عرصه اقتصاد و سیاست عدم تناسب وجود داشته باشد.

روحانی گفت: «ما تفکر فمینیستی را قبول نداریم، اما تحجر را هم نمی‌پذیریم».

او با اشاره به نماز جماعت‌های آیت‌الله خمینی در نوفل لوشاتو یادآوری کرد که آنجا زن‌ها در کنار هم به نماز می‌ایستادند و برخی از کسانی که از ایران می‌آمدند به این نوع نماز ایراد می‌گرفتند و آن را باطل می‌دانستند، اما آیت‌الله خمینی نظرش این بود که این نماز اشکال ندارد.

روحانی اضافه کرد: در اوایل پیروزی انقلاب که به عنوان رئیس شورای سرپرستی صدا و سیما مسئولیتی بر عهده داشتم، حتی نسبت به کنار میز نشستن زن و مرد برای ارائه اخبار در صدا و سیما و نیز حضور زنان در انتخابات شبهه وارد می‌شد. او گفت اما امروز از همه این مراحل عبور کرده‌ایم.

در جریان همایش “زنان، اعتدال و توسعه” شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان ابراز امیدواری کرد که دولت یازدهم توازن جنسیتی را برای زنان به ارمغان آورد و مطالبات زنان تحقق بیابد.


در همین زمینه:

مجموعه‌‌ای از مطالب درباره انتخابات پیشِ رو