وکیل مدافع اشرف فیاض، شاعر فلسطینی‌تبار سعودی اعلام کرد که حکم اعدام موکلش در دادگاهی در عربستان سعودی به هشت سال زندان و ۸۰۰ ضربه شلاق تغییر کرد.

اشرف فیاض، شاعر فلسطینی‌تبار سعودی
اشرف فیاض، شاعر فلسطینی‌تبار سعودی

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اشرف فیاض ۳۵ سال سن دارد و خانواده او از مهاجران فلسطینی بوده‌اند. فیاض با این‌که در عربستان سعودی به‌دنیا آمده است اما تابعیت این کشور را ندارد. اتهام او «ارتداد» است و به همین دلیل به اعدام محکوم شده بود.

پیش از این، اشرف فیاض در سال ۲۰۱۴ به اتهام «تمسخر خدا» به چهار سال زندان و ۸۰۰ ضربه شلاق محکوم شده بود. او اما این اتهام را رد کرد.

در نوامبر ۲۰۱۵، دادگاه تجدید نظر او را به اعدام محکوم کرد. بر اساس اطلاعات سازمان دیده‌بان حقوق بشر فیاض متهم شده است که در جلسه بحثی در یک کافه و همچنین در کتابی از مجموعه اشعارش در ۱۰ سال پیش سخنان کفرآمیز گفته است.

انجمن جهانی قلم (پن) در نامه سرگشاده‌ای از مقامات سعودی خواسته بود تا به مجازات افراد به دلیل استفاده از حقشان در آزادی بیان پایان دهند. بیش از ۱۰۰ نفر نامه‌ انجمن جهانی قلم را که در آن خواهان آزادی بی‌قید و شرط اشرف فیاض شده بود امضا کردند. در میان امضاکنندگان این نامه نام جان اشبری، شاعر آمریکایی و چارلز سیمیک، شاعر، نویسنده و مترجم صرب ـ آمریکایی؛ دو برنده جایزه معتبر پولیتزر دیده می‌شود.

انجمن جهانی قلم با اعلام حکم جدید اشرف فیاض، این حکم را هم «کاملاً غیرقابل قبول» خوانده و خواهان آزادی او شده است.

در همین زمینه:

فراخوان جشنواره ادبیات برلین به حمایت از اشرف فیاض، شاعر محکوم به اعدام