فرمانده سپاه می‌گوید هیچ ارتشی حتی ارتش آمریکا قادر به ایستادگی و مقاومت در برابر نهضت انقلاب اسلامی نیست. او “فتنه ۸۸” را خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی می‌خواند و اعتراصات مردمی را به “توطئه آمریکا و آل سعود” نسبت می‌دهد.

Mohamad Ali Jafari

فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی آغازین همایش “غزه؛ نماد مقاومت” در تهران، به سناریوی تجزیه عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: «ما این سناریو را یک طرح کاملا صهیونیستی و آمریکایی می‌دانیم و آن را برهم خواهیم زد.»

محمد علی جعفری صبح چهارشنبه ۳۰ دی با حمله به آمریکا، اسرائیل و عربستان گفت: «وقتی داعش به عراق حمله کرد و معارضین در سوریه جنگ را شروع کردند، هدفشان از بین بردن نظام حاکم بر سوریه به جرم همراهی با انقلاب اسلامی و عدم سازش با آمریکا، اسرائیل و عربستان بود.»

جعغری با حمله به سیاست‌های آمریکا در “اختلاف افکنی در دنیای اسلام و کشورهای منطقه” به عربستان سعودی تاخت و گفت: «امروز آل سعود صهیونیست تندتر از صهیونیست‌ها با انقلاب اسلامی مقابله می‌کنند و با این کارها، خیال اسرائیل در منطقه راحت شده است.»

فرمانده سپاه در بخش دیگری از سخنرانی خود به “فتنه ۸۸” اشاره کرد و آن را “برنامه‌ریزی و توطئه آمریکا با محوریت آل سعود” برای تضعیف و از بین بردن انقلاب خواند.

“بسترسازی اسد برای پیشبرد انقلاب اسلامی”

فرمانده سپاه در توضیح حمایت عربستان از داعش برای ساقط کردن رژیم سوریه گفت: «گناه بشار اسد و حکومت او چه بود؟ چون او از انقلاب اسلامی حمایت می‌کرد و برای پیشبرد آن بسترسازی می‌کرد.»

او فعالیت‌های جبهه النصره و داعش در عراق و سوریه و لیبی و یمن را  “استفاده دنیای استکبار از ظرفیت‌های داخلی” این کشورها برای مقابله با انقلاب اسلامی دانست.

جعفری در توضیح پیامدهای پس از حمله داعش به کشورهای یاد شده به دو دستاورد اشاره کرد: «یکی آن که دل‌های مردم سوریه و عراق و لیبی و کشورهای مقاوم دیگر با انقلاب اسلامی یکی شد و دیگر آن که یک نیروی عظیم مردمی مثل بسیج در این کشورها در برابر توطئه‌های بیرونی و درونی شکل گرفت.»

فرمانده سپاه پاسداران افزود که شمار این نیروی عظیم مردمی هم اینک در کشورهای یاد شده بیش از ۲۰۰ هزار نفر است: «این همان نیرویی است که هیچ ارتشی حتی آمریکا و اسرائیل هم نمی‌تواند با آن مقابله کند.»

اظهارات فرمانده سپاه، بیانگر منویات آشکار نظامیان جمهوری اسلامی در گسترش نفوذ در عراق و سوریه است. جعغری با اعلام شمار نیروهای مقاومت در منطقه، نقش جمهوری اسلامی در سازماندهی و تشکیل این نیرو را برملا می‌سازد. مسئولان سپاه و شاخه برون مرزی آن، دیگر نه تنها حضور مستقیم خود در خاک سوریه را کتمان نمی‌کنند، بلکه اخبار مربوط به خروج از مناطق درگیری را ادعای رسانه‌های غربی می‌خوانند.

حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه در ۲۵ آذر در همایش مجمع بسیج در مشهد گفته بود: «امروز دریای سرخ، مدیترانه، عراق، لبنان، سوریه و بحرین که ایالت‌های منفصل آمریکا بودند دیگر میدان ژئوپلتیک آنها محسوب نمی‌شوند و از دست رفته‌اند.»

فرمانده سپاه پاسداران پیش‌تر نیز گفته است که سرنوشت اسلام و انقلاب و جهان در غرب آسیا رقم خواهد خورد.

در همین زمینه

آیا قطعنامه سوریه دستاوردی برای جمهوری اسلامی است؟

نیروهای جمهوری اسلامی سوریه را ترک نمی‌کنند

ولایتی: ایران پشت اسد را خالی نمی‌کند

——————————————————————

• پرونده ویژه:  چنگ در منطقه و مسئولیت ایران در بحران سوریه