جنگ نرم، جنگ سرد، جنگ قدرت، جنگ مذهب، جنگ نفت، جنگ نیابتی… تهران و ریاض رقبای دیرین یکدیگر در اوپک، بلوک‌بندی‌های منطقه، نفوذ ایدئولوژیک و هژمونی‌ سیاسی هستند. دو کشور در کارنامه حقوق بشری و میزان اعدام سالانه نیز با هم رقابت می‌کنند. طرفه آن که تنش منجر به قطع رابطه دیپلماتیک دو رقیب، ناشی از اجرای یک حکم اعدام بود.

هر دو کشور داعیه رهبری جهان اسلام را دارند. این دعوی در سطح سیاسی در تکاپو برای نفوذ هر چه بیشتر در عراق، سوریه، یمن، بحرین، فلسطین‌، لبنان تجلی می‌کند و در سطح نظری در پان عربیسم و ناسیونالیسم ایرانی- شیعی. می‌توان گفت که در حال حاضر، ریاض بازی در سوریه و عراق را به جمهوری اسلامی باخته است.

یک عرصه دیگر رقابت دو کشور، مناسبات این دو با آمریکاست. عربستان سعودی دوستی و پیوندی راهبردی با ایالات متحده دارد که عمدتا در معاملات کلان تسلیحاتی جلوه می‌کند. توافق اتمی اما فرصت‌هایی برای ایران فراهم کرده که از انزوای “مطلوب” ریاض خارج شود. ظهور داعش و مانور ایران روی خاستگاه و آبشخور “دولت اسلامی”، کارت‌‌های دیگری در اختیار جمهوری اسلامی قرار داده است.

مجموعه‌ مقالات زیر، به گوشه‌هایی از فراز و فرود مناسبات دو کشور و زوایای تخاصم و رقابت آنها پرداخته‌اند. گزارش‌های روز پیرامون مناسبات ایران و عربستان را اینجا دنبال کنید. این دوسیه به تدریج تکمیل می‌شود.

 دوستی و دشمنی سودان با ایران

البشیر

حسین علیزاده – همراهی خارطوم با ریاض در قطع رابطه با تهران از این رو مهم است که عمر البشیر از اندک مقامات خارجی بود که در مراسم تحلیف روحانی شرکت کرد.

نفت و سیاست ریاضتی ریاض علیه تهران

saudi-arabia-oil

می‌توان گفت همه اقداماتی که عربستان پس از ماجرای تعرض به سفارتش در تهران انجام داده در مقایسه با جنگ نفتی تمام عیار و پیشگیرانه‌ علیه ایران بی‌اهمیت است.

بنیادگرایی شیعی و ناسیونالیسم عرب‌ستیز

Consulate-of-Saudi-Arabia-in-Mashhad_1

حمید رضایی – طرف مدت کوتاهی فضای مجازی در ایران، مملو از مطالبی شد که به استهزاء اعراب و ترویج دشمنی با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس می‌پرداختند.

جاه‌طلبی هسته‌ای عربستان در رقابت با ایران

Saudi

توافق وین به معنای پایان مسابقه تسلیحاتی اتمی در خاورمیانه نیست. ریاض برای ایجاد توازن با رقیب دیرینه چشم به جذابیت‌های پروژه هسته‌ای نخواهد بست.

برخی را نمی‌شود زد؛ بعضی را می‌توان کشت

Tehran Riad

مرتضی کاظمیان- شخص اول نظام در قبال حمله به سفارت و کنسولگری عربستان، خاموشی پیشه می‌کند. آیا می‌توان خودسرها را «بی‌سر» دانست؟

آیا ایران و عربستان به استقبال جنگ می‌روند؟

Teheran Riad

شادیار عمرانی – ایران و عربستان در پی یارکشی‌های منطقه‌ای بر آمده‌اند. تحریم ایران از سوی جهان عرب زنگ خطر آغاز جنگی دوباره را به صدا در می‌آورد.

• چرا عربستان سعودی رویارویی با ایران را تشدید کرد؟

King Salaman Barak Obama

درگیری، راه‌حل سیاسی عربستان برای منزوی کردن ایران و حفظ قدرت منطقه‌ای خود به عنوان رهبر کشورهای سنی است. آیا چنین سیاستی برای عربستان راه گشاست؟

 وقتی عربستان از سر ضعف ریسک می‌کند

koenig-salman

جنگ سرد میان تهران و ریاض سه دهه پیشینه دارد اما کارت‌های عربستان سعودی برای مقابله با ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای به ویژه پس از توافق اتمی اندک هستند.

قطع رابطه ریاض با تهران: استراتژی افزایش سطح تنش

Iran-Saudi-Arabia

حسین علیزاده – از نظر ریاض تهران در عراق، یمن، سوریه و لبنان موفقیت چشمگیری داشته  و بی‌ثبات کردن یمن و عربستان را از طریق شیعیان این دو کشور در برنامه دارد.

درگیری ریاض و تهران؛ زمینه‌ها و پیامدها

Saudi-Arabia

ایرج ادیب‌زاده – پس از عربستان، سودان و بحرین هم روابط خود با ایران را قطع کردند. حسن هاشمیان و رسول نفیسی در باره چشم‌انداز و بسترهای این بحران نظر می‌دهند.

زورآزمائی منطقه‌ای ایران و عربستان سعودی

IRan saudi

علی افشاری – رقابت راهبردی ایران و عربستان سویه‌های سیاسی، نظامی، ژئو اکونومیک، ژئو پلتیک و مذهبی دارد و محور آن بسط نفوذ ایران در منطقه است.

خطر چرخش جنگ نیابتی به یک جنگ مستقیم

نوشتن شعار مرگ بر آل سعود بر دیواری در ایران.

حسین باقر زاده – شکست سعودی‌ها در عراق و سوریه و برجام، به رغم موفقیت‌ نسبی آنان در یمن و بحرین، تهران را جری کرده و ریاض را به واکنش خصمانه وا داشته است.

چرا ایران در پی نفوذ به حیاط خلوت عربستان است؟

jemen

سوسن اولیاء – ریشه رقابت‌های دو قدرت منطقه‌‌، منازعات مذهبی است یا معادلات سیاسی؟ نفوذ ایران روی حوثی‌ها چه سودی برای جمهوری اسلامی خواهد داشت؟

تمرکز عربستان بر حلقه ضعیف ایران در منطقه

soldat-Saudi

حبیب حسینی‌فرد – شکاف کنونی میان عربستان و ایران به دعوی هژمونی در منطقه بر می‌گردد و در ور افتادن رژیم صدام و برهم‌خوردن توازن قوا در عراق به سود ایران پایه دارد.

جنگ سرد ایران و عربستان: ظهور ناتوی عربی

http://www.radiozamaneh.com/u/wp-content/uploads/2015/04/pakistan-saudi-arabia-map.jpg

امید منتظری – پس از تبدیل  بهار عربی به جنگ‌های داخلی، «مرز سیاسی» ایران و عربستان از لبنان و فلسطین به سوریه و عراق و بحرین و یمن کشیده شد.

ایران و عربستان در مسیر واگرایی فزاینده

Iran Saudi

حسین علیزاده – دوران ریاست جمهوری خاتمی از نادرترین ادوار دو کشور به شمار می‌رود. مناسبات تهران– ریاض تا آنجا پیش رفت که «یادداشت تفاهم همکاری امنیتی» امضا کردند.

«رویارویی عرب و عجم در قرن بیست‌و‌یکم جایی ندارد»

Iran Saudi

موضع‌گیری‌های تند علیه عربستان سعودی را سرداران سپاه هدایت می‌کنند؛ تا آنجا که شعار براندازی «آل سعود» را نیز سر می‌دهند. سیاست دولت روحانی اما تا حدودی دوگانه است.

سقوط بهای نفت‌؛ تبانی آمریکا و عربستان؟

Oil

روزنامه‌نگاران و پژوهشگران مجاز نیستند رویدادها را با «تئوری‌ توطئه» تبیین کنند اما زنجیره‌ای شواهد منطقی کاهش‌ بهای نفت را متوجه توافقی خاص بین آمریکا و عربستان می‌کنند.

نفت و دولت در عربستان سعودی

Saudi-women

مهسا پاکزاد – چگونه در عربستان دولتی تشکیل شده که از بیرون و به اعتبار ترکیب سنتی اسلام و استبداد ساده جلوه می‌کند، اما از درون ساز و کار پیچیده‌ای دارد.