محمد حقانی، رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفتً مسئولان دغدغه آلودگی هوا ندارند «زیرا همه چیز در اختیارشان بود اما هیچ سیاستی در حوزه زیست محیطی در نظر نگرفتند».

fuel tehran

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران شنبه پنجم دی به خبرگزاری فارس گفت: «این آلودگی حاصل عدم برنامه ریزی و عدم مدیریت در سال‌های گذشته است».

حقانی با تأکید بر این که بحث آلودگی هوا را نباید سیاسی کرد از تصمیمات مسئولان انتقاد کرد و افزود: «تمام مواردی که باعث ارتقای کیفیت شهر و شهروندان می‌شود هم‌اکنون به فراموشی سپرده شده است».

با آغاز فصل سرما، آلودگی هوای شهر تهران به وضعیت قرمز رسید و موجب تعطیلی دو روزه کلیه مدارس تهران در هفته گذشته شد.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران ۷۰ درصد آلودگی‌ها را مربوط به آلاینده‌های متحرک از جمله موتورسیکلت و ۳۰ درصد از آلودگی هوا را مربوط به آلاینده‌های ثابت از قبیل کارخانجات و صنایع دانست.

به گفته حقانی هم‌اکنون بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتور سیکلت در شهر تهران تردد می‌کنند که هر یک به ازای ۸ خودرو آلاینده تولید می‌کنند.

عبدالرحمان رستمیان، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ایران نیز از افزایش مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا طی روزهای اخیر خبر داد و «خودروهای فرسوده» و «ساخت کارخانه‌های متعدد در اطراف شهرهای بزرگ» را از عوامل افزایش آلودگی هوا عنوان کرد.

با ادامه شدت آلودگی هوا در تهران، کمیته اضطراری آلودگی هوا عصر شنبه در استانداری تهران نشست فوق‌العاده برگزار خواهد کرد.

این کمیته طی هفته گذشته دو بار تشکیل جلسه داد و طرح تعطیلی مدارس تهران و لغو صدور مجوز موقت تردد در محدوده زوج و فرد را ارائه کرد.