نشست نمایندگان ۱۷ کشور، سازمان ملل و اتحادیه اروپا در وین برای حل بحران سوریه بدون آن‌که درباره آینده بشار اسد تصمیمی بگیرد پایان یافت. لوران فابیوس می‌گوید این نشست پیشرفت‌هایی داشت.

Syria-Vien

نشست حل بحران سوریه در هتل امپریال وین روز جمعه ۳۰ اکتبر / ۸ آبان برگزار شد و وزیران خارجه ایران، آمریکا، روسیه، ترکیه، عربستان سعودی، لبنان، اردن، عراق، مصر، قطر، عمان، امارات متحده عربی، آلمان، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در آن حضور داشتند و چین معاون وزیر خارجه خود را به وین فرستاده بود.

ایران برای نخستین بار به این نشست دعوت شده بود. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به‌همراه یک هیأت بلندپایه در این مذاکرات شرکت داشت.

همچنین استفان دی میستورا، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در نشست وین حضور داشتند.

مذاکرات روز جمعه از ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و تا ساعت ۱۷ ادامه یافت.

در جریان نشست وین برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کردند که ایران با کنار رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت در ظرف شش ماه موافقت کرده است اما حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران این خبر را تکذیب کرد.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست وین
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در نشست وین

ایران و روسیه از جمله متحدان حکومت بشار اسد هستند و با کنار رفتن او از قدرت مخالف‌اند. در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر تغییر دیدگاه‌های این دو کشور در این‌باره منتشر شده بود.

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه پس از پایان مذاکرات روز جمعه گفت شرکت‌کنندگان درباره همه مسائل مربوط به سوریه از جمله دشوارترین آن‌ها گفت‌وگو کرده‌اند.

به‌گفته فابیوس اختلاف‌هایی وجود دارد اما پیشرفت‌هایی نیز حاصل شده است. پیشرفت‌هایی که او برشمرد در زمینه‌های روند انتقال قدرت در سوریه، حکومت انتقالی، انتخابات در این کشور و قانون اساسی جدید آن بوده‌اند.

منابع خبری پیش از آغاز نشست روز جمعه از طرح جدید در مذاکرات وین برای برقراری آتش‌بس در سوریه خبر داده بودند که بر اساس آن در پی برقراری آتش‌بس، یک دولت انتقالی با شرکت بشار اسد و مخالفانش تشکیل خواهد شد.