«روس آبارون اکسپورت»، شرکت دولتی صادرات و واردات تسلیحات و تجهیزات نظامی روسیه اعلام کرد که در حال تکمیل سامانه‌های موشکی پدافند هوایی اس-۳۰۰ برای ایران است.

S300

به‌گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، آناتولی ایسایکین، رئیس شرکت «روس آبارون اکسپورت» در نشست رسانه‌ای روز سه‌شنبه ۲۷ اکتبر / ۵ آبان گفت: «دستور از سرگیری اجرای قرارداد تحویل اس-۳۰۰ صادر شده و اکنون با توجه به گذشت زمان و تغییرات رخ داده در این سامانه، کار تکمیل آن جریان دارد.»

ایسایکین افزود مذاکرات تجاری در این زمینه رو به پایان است.

برپایه توافق‌نامه‌ای که اواخر سال ۲۰۰۷ میلادی میان تهران و مسکو به امضا رسید، قرار بود روسیه پنج سامانه دفاع ضدموشکی اس-۳۰۰ را به قیمت حدود ۸۰۰ میلیون دلار به جمهوری اسلامی بفروشد. این توافق با وجود پیش‌پرداخت ۱۶۷ میلیون دلاری ایران به روسیه، به دلیل قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت و تعهدات الزام‌آور آن بر هم خورد.

فسخ این توافق به دستور دمیتری مدودف، رئیس‌جمهور وقت روسیه در سال ۲۰۰۹ انجام شد اما در پی تفاهم هسته‌ای لوزان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور کنونی روسیه اجازه فروش سامانه موشکی اس-۳۰۰  به ایران را که شش سال ممنوع شده بود صادر کرد.

بیشتر بخوانید: سامانه موشکی « اس-۳۰۰» و استفاده روسیه از کارت ایران

رئیس شرکت «روس آبارون اکسپورت» در ادامه سخنان خود گفت که روسیه و ایران مسأله پس گرفته شدن دادخواست چهار میلیارد دلاری ایران از دیوان داوری بین‌المللی ژنو به‌دلیل اجرا نشدن قرارداد تحویل اس-۳۰۰ را به‌شکلی مثبت حل کرده‌اند.

آناتولی ایسایکین گفت: «با ایران قرارگذشته‌ایم که دادخواست پس گرفته شده و ما تعهدات خود را اجرا کنیم.»

جمهوری اسلامی دادخواست خود را ۱۳ آوریل ۲۰۱۲ به دادگاه ژنو تقدیم کرده بود.

سامانه‌های موشکی اس-۳۰۰ قادر است موشک‌های بالستیک، کروز و هواپیماهای پروازی در ارتفاع کم را تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری، شناسایی، ره‌گیری و منهدم کند.

دسترسی ایران به سامانه پیشرفته موشکی اهمیت استراتژیک دارد و می‌تواند افزون بر تقویت قدرت دفاعی این کشور، قدرت مانور ایران در تهدیدها و تبلیغات متقابل منطقه‌ای را بالا ببرد.