روز چهارشنبه هفتم مرداد ماه، نمازخانه اهل سنت ایران در تهران که بیشتر به نام “نمازخانه پونک” شناخته میشود، توسط ماموران شهرداری تهران با همراهی نیروهای انتظامی و امنیتی، تخریب شد.
عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان، تخریب این نمازخانه را اقدامی در راستای «خشنودی افراد تنگنظر، کوتاهبین و افراطی» دانسته که در آن «رضایت پروردگار، منافع نظام جمهوری اسلامی، منافع ملی و وحدت امت اسلامی» در نظر گرفته نشده است.
بیشتر بخوانید: اعتراض مولانا عبدالحمید به تخریب نمازخانه اهل سنت در تهران
او در راستای اعتراض خود، بهصورت جداگانه نامههایی به علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رییسجمهوری نوشته است.
عبدالحمید اسماعیل زهی، امام جمعه زاهدان و از چهرههای ذینفوذ اهل سنت در ایران است. تلاشهای او برای ایجاد وحدت میان اهل تشیع و اهل سنت نادیده گرفتنی نیست اما این تلاشها و رویکرد آشتیجویانه تا به امروز پاسخ درخوری از سوی حکومت جمهوری اسلامی دریافت نکردهاند.
عبدالحمید زهی از مخالفان اجرای حکم اعدام و افراطیگری و خشونت است. او نقش بهسزایی در آزادی چهار مرزبان ایرانی داشت که به اسارت جیشالعدل درآمده بودند. همان زمان اما به جای قدردانی حاکمیت از او، برخی تندروها حسن نیتش را زیر سوال بردند که «اگر او نشان میدهد مایل به حل مشکل است، چرا در همان روزهای اول گروگانگیری وارد عمل نشده است؟»
از سوی دیگر اما علی خامنهای بارها با عبدالحمید زهی دیدار داشته است و به نظر میرسد برای او عزت و احترام قائل است اما در عمل از حمایت از او و پاسخ به مطالباتش برای بهبود وضعیت اهل سنت خودداری کرده است.
نزاع بین شیعه و سنی و تبعیض قائل شدن میان شیعیان و سنیها، دستکم از سوی حکومت، پایان ناپذیر به نظر میرسد. با وجود گذشت بیش از سه دهه از انقلاب سال ۵۷ در ایران، اهل سنت حتی یک مسجد در پایتخت ایران ندارند و نمازخانههای آنها نیز بعد از شناسایی، یکی بعد از دیگری پلمپ میشوند.
رادیو زمانه در تماسی تلفنی با عبدالحمید اسماعیل زهی، از او درباره احتمال پاسخ گرفتن این نامهها پرسیده و نظر شخص او را در رابطه با تخریب این نمازخانه جویا شده است.
• آیا تا این لحظه رهبر ایران یا حسن روحانی پاسخی -چه بسا شفاهی- به نامههای اعتراضی شما دادهاند؟
عبدالحمید اسماعیل زهی: نه، نه! ما نامههای زیادی نوشتیم در زمانی که این نمازخانه با مشکلاتی مواجه شده بود . متاسفانه ما جواب نامههایمان را دریافت نکردهایم. مردم ما در تهران هم پیگیر بودند و به ادارههای مختلف مراجعه کردند. به فرمانداری، استانداری، شهرداری، وزارت کشور و … مراجعه کردند و هم از طریق نمایندگان مجلس پیگیر بودند. پیگیریهای زیادی شد، اما به هر حال در آخر نتیجه این شد.
• گفته میشود که دلیل تخریب این نمازخانه مشکل کاربری آن از نظر شهرداری بوده است. آیا شما این دلیل را تایید می کنید؟
– نه! هرگز مشکلش کاربری نیست چون در آن منطقه ساختمانهای زیاد دیگری هست که از نظر شهرداری خلاف کردهاند اما مسائل آنها بدون تخریب حل میشود. جریمه میگیرند و مشکل حل میشود. ما راضی بودیم این نمازخانه هم جریمه پرداخت کند و تخریب نشود، اما پشت پرده چیز دیگریست چون وقتی از طریق شهرداری هم پیگر شدیم ماموران و مسئولان شهرداری گفتند که این موضوع با ما نیست و از جای دیگری بر سر ما فشار هست. چیزی که معلوم و مسلم است همین است که فشار از جای دیگر بوده است که من نمیتوانم بگویم کجاست.
• تندروهای مذهبی-حکومتی معتقدند که در این نمازخانه فعالیتهای سیاسی صورت میگرفته است و یکی از دلایل تخریب آن اینگونه فعالیتها ذکر شده است. نظر شما در اینباره چیست؟ چرا جمهوری اسلامی از وجود این نمازخانه احساس خطر کرده است؟
– نمازخانه محل عبادت است. انسانها در آنجا آرامش میگیرند، با ذکر و یاد خدا و بندگی . هیچ مشکل و خطری هم برای هیچکس ایجاد نمیکند. اطلاع داریم که رفتهاند سراغ مردم محله تا از آنها نامه اعتراض بگیرند نسبت به این نمازخانه. مردم ما هم که برادران شیعه هستند در آنجا جواب دادهاند که این نمازخانه هیچ مزاحمتی برای ما ندارد و ما راضی هستیم نسبت به این نمازخانه. از آن کانال نتوانستند و بالاخره به بهانه شهرداری این تخریب انجام گرفت. ما میدانیم هر کسی میداند که این فشار از کجاست اما نمیتوانم مستقیم بگویم. هیچوقت بحث سیاسی در این نمازخانه نبوده و فعالیتها تنها جنبه عبادی داشته است و در آنجا تنها عبادت بوده است. چه در این نمازخانه چه در نمازخانههای کم تعداد دیگری که در گوشه و کنار تهران هستند، در مورد سیاست بحث نمیشود اصلا. همگی در راستای وحدت مسلمین حرکت میکنند و هیچوقت حتی یک قدم سیاسی در این نمازخانهها برنداشته نشده است. این ادعا کذب و دروغ محض است. کوچکترین کار سیاسی در این نمازخانهها صورت نمیگیرد.
• به نظر شخص شما هدف اصلی از تخریب این نمازخانه چیست؟
– از نظر من تعصبات مذهبیست. هیچ چیز دیگری نیست . متاسفانه هنوز بعضیها تعصب دارند و تحمل ندارند. این نمازخانه هم نسبت به نمازخانههای معدود دیگری که داریم مقداری بزرگتر و وسیعتر بود و اهل سنت بیشتری برای نماز خواندن به این نمازخانه میآمدند و گروههای فشار نتوانستند این را تحمل کنند.
• در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی که اتفاقا شما هم نسبت به او و شعارهایش خوشبین هستید، چه اقدامات مثبتی برای اهل سنت انجام شده است؟ آیا به مطالبات شما پاسخی داده شده است؛ در حالیکه حتی پاسخ نامه شما را هم ندادهاند و موضعگیری شفافی هم در این رابطه نداشتهاند؟
– انتظار من از مسئولان نظام این است که دوراندیشی داشته باشند. بسیار حیاتی و مهم است که مسئولان ما دور را نگاه کنند. کل دنیا را ببینند. حالا تنها اقلیت اهل سنت در تهران را نبینند. کل مردم شیعه و سنی در ایران نیاز به انسجام دارند. نیاز به آرامش و وحدت دارند. الان با توجه به جریاناتی که در خاورمیانه است مسلمین جهان نیاز به یک همدلی دارند. علمای شیعه و سنی هر دو باید درک کنند که در حال حاضر ما در چه شرایطی زندگی میکنیم و در کدام نقطه از دنیا هستیم از نظر تاریخی. خیلیها میخواهند مشکلاتی ایجاد بکنند. ما نباید به دست دشمنان فرصتی را بگذاریم که بخواهند سوء استفاده کنند. در دوره اقای روحانی هم تغییراتی بوده برای اهل سنت. از برادران اهل سنت در بعضی استانها به کار گرفته شدهاند اما نه در حدی که انتظارات اهل سنت و وعدههایی که ایشان داده بودند را برآورده کند. هنوز این وعدهها کامل نشدهاند. در بعضی جهات هم فشارها بر اهل سنت بیشتر از قبل شده است. از جمله این فشارها همین تخریب نمازخانه است. ما انتظار نداشتیم که در دولت آقای روحانی که گفته میشود دولت تدبیر و امید است و ایشان سر کار هستند، چنین اتفاقی پیش بیاید. با این همه پیگیری برای حل این مساله، ما انتظار تخریب را در زمان مدیریت ایشان نداشتیم. ما توقع داریم ایشان موضعگیری شفاف داشته باشند. این یک مسالهایست که بسیار کوچک است برای ایشان و امیدوارم ایشان این مشکل را حل بکنند و دشمنانی را که درصدد تفرقه بین مسلمانان هستند، مایوس کنند و با تدبیرش دوستان را خوشحال کنند و همدلی و امیدواری را تحکیم کنند ایشان.
• پیشبینی شما از عواقب این تخریب چیست؟ آیا این حرکت باعث تحریک افراطیها و بدبینی اهل سنت نسبت به حاکمیت نمیشود؟
– من مخالف هر نوع تندروی و افراط گرایی هستم. اینها هم در شیعه هستند و هم در اهل سنت، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر. این مشکلی که پیش آمده برای آنها فرصت ایجاد میکند و احتمال سوء استفاده موجود است. افراط گراها همچنین چیزی را میخواهند. آنها به کسانی که در مسیر اعتدال هستند و فکر میکنند به وحدت مسلمین، اعتقاد ندارند. چنانکه فرصتی برای آنان پیش بیاید درصدد سوء استفاده خواهند بود، اما من با هر نوع افراطگرایی و تندروی مخالفم و آنها را ملامت کردهام و به آنها معتقد نیستم.
• چرا بعد از گذشت بیش از ۳۵ سال از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران، اهل سنت حتی یک مسجد در پایتخت ندارند؟
– بله! متاسفانه اهل سنت هیچ مسجدی در تهران ندارند. حتی یک مسجد هم نداریم. تنها چند نمازخانه وجود دارد که اکثرا استیجاری هستند. ما خودمان هم زیر سوال میرویم و هر وقت که به خارج از ایران سفر میکنیم و از اخوت و برادری صحبت میکنیم، همین سوال شما را از ما میپرسند که چرا در تهران مسجد اهل سنت نیست؟ چرا به شما اجازه نمیدهند مسجد داشته باشید؟ اینها همه تعصبات موجود است که مسئولان هم مراعات همین تعصبات را میکنند متاسفانه. ولی حق مسلمانان اهل سنت است که در هر جایی هستند و بهخصوص در تهران عبادتخانه داشته باشند. این حق برادران شیعه هم هست چرا که یکی از برنامههای اسلام همین مساجد و عبادتخانههاست. مسیحیها، کلیمیها، یهودیها و …، همه نیاز دارند به عبادتگاه خودشان در هر جایی که زندگی میکنند . حالا که این مسجد را نداریم در تهران نمازخانه درست میکنیم. اهل سنت میخواهد جایی داشته باشد که قرآن تلاوت کند، نماز بخواند و عبادت کند.
از نویسنده خانم کمالی کمال تشکر را داریم. اهل سنت آدم است. برادر شماست.
حسین / 30 July 2015
به عبدالحمید اسماعیل زهی بگویید فعلاّ وقت این گونه حرفها نیست و شما قصد سیاه نمایی دولت
محبوب مصدق (روحانی) و امیرکبیر (ظریف) را دارید
مصدق متشکریییییم
خشایار / 30 July 2015
حضرت مولوی عبدالحمید شخصیتی بسیار محترم،دوربین، ایراندوست ، صادق و معتدل است. بنده که نه تنها شیعه متصلب و متشرع و شیعه زاده بلکه از سادات و طلبه علوم دینی هستم چندسال پیش در سفر تبلیغی به بلوچستان ایشان را شخصاً در زاهدان دیدم و نسبت به ایشان احترام فراوان دارم. تعبیر موهن کسی که خود را خشایار نامیده و در اینجاکامنت گذاشته محکوم است. بنده به سهم خود از حضرت مولوی معذرت می خواهم.
سید عبدالحسین سیدی / 30 July 2015
مولانا عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان با ارسال نامههایی جداگانه به آیتالله
علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیسجمهور نسبت به تخریب
نمازخانه اهل سنت در پونک تهران اعتراض کرد.
به گفته عبدالحیمد، «این نوع برخوردها به دشمنان اسلام، عوامل خشونتطلب و
افراطگرا فرصت میدهد تا به اختلافات دامن بزنند و مردم شریف و همیشه در صحنه
اهل سنت را مأیوس کنند.»
هموطنان گرامی اهل سنت!
ساختن مسجد جداگانه در تهران پایتخت کشور ایران دقیقأ در راستای تفرقه افکنی
است و عبدالحمید هم خوب میداند که اتحاد با دو مسجد متفاوت و اهداف پشت
پرده سنی های افراطی حاصل نمی شود.
ساختن چنین مسچدی که به دستور ***وهابی تکفیری صورت گرفته است،
جز برای تفرقه افکنی بیشتر و توطعه گری و ترویج تروریسم ،هدف دیگری را دنبال نمیکند.
در تمام استان هایی که ایرانیان محترم اهل سنت زندگی میکنند به اندازه کافی مسجد
مختص سنی ها وجود دارد و اگر اقای خامنه ای با ساختن مسجد سنی ها مشکلی داشت،
طبعأ مشکلاتی هم برای ساختن مساجد سنی در ان استان ها ایجاد میکرد.لذا مفتی
زاهدان اقای عبدالحیمد کاملأ غیر منطقی و سیاسیکارانه به اقای خامنه ای ایراد میگیرد و
نیز غیرمنصفانه ایشان را عامل افراطگری سنی ها و تفرقه میان شیعیان و اهل سنت می خواند.
ایشان هنوز نفهمیده اند که مهم ترین علت خصومت صهیونیست ها،دولتمردان امریکا و
اروپایی و مخصوصأ جنبش سبز از اقای خامنه ای و اهل بیت ایشان، کمک های مالی و
تسحیلاتی دولت ایران به سنی مذهبان فلسطینی است قابل عرض است که عربستان با
دنبال کردن چنین روشی در کشورهای اروپایی و امریکا بتوسط مهاجران سنی مذهب
مساجدی ساخته اند و در تمام این مساجد هم مفتی های فاشیست ،*** سنی مذهب
مورد تائید عربستان و با کمک یهودیان صهیونیسم به ترویج تروریسم و افراط گری و
انسان آزاری مشغولند.
مطالعه گزارشات رسمی و نیمه محرمانه سازمان های امنیت کشورهای اروپایی و امریکا به ما
ثابت میکند که تمام مساجد اهل سنت مرکز توطعه علیه شیعیان و مسیحیان و مخصوصأ
دمکراسی خواهان و کمونیست هاست.***
mansour / 30 July 2015
یک رژیم سکولار و مردم سالار در
ایران
با تکیه به فرهنگ ایرانی
پایانی است
بر همه این گونه کارهای بیخردانه و دور از فرهنگ ایرانی
جشن نوروز خود نمونه کوچکی است از هم دلی ایرانیان
جاوید باد فرهنگ ایرانی
دوری از خوشنت و بهره گیری از شیوه گاندی و نلسون ماندالا
تنها را برچیدن این رژیم ناپسند و ناشایسته کشور ایران است
در اینده در ایران زمین اخوند ها چه سنی چه شیعه نباید در
در سیاست و کشورداری دست اندازی کنند و باید به درون مسجد ها برگردنند
درسا / 30 July 2015
در ایران امروز نایکسانی و جدایی در باور های مذهبی تابوی است که شکسته شده
و ارزش های ادم ها و فرهنگ است
که جای خود را به خشک اندیشی داده است
و کشور ایران از کمترین تعصب مذهبی در خاوریانه و جهان برخوردار است و
با کشور های همسایه خود بسیار ناهمسان است
و این رژیم ایران است که به دست کارهای نادرست می زنند
البته رژیم ایران هیچگاه به سختگیر هایی بد و ناجور و ازار دهنده به اهل سنت دست نزده
هر ایرانی با گرایش مذهبی یاسکولار
حقوق یک شهروند ایرانی برخوردارنند
اما تعصب مذهبی چند اخوند رژیم بار دیگری اوج نادانی
ان ها برای همگان روشن کرد
داریوش / 30 July 2015
ای کاش میشد خانهام را برای عبادت در اختیار این عزیزان بگذارم. دلم با این هم میهنان مظلوم است. من خودم اصلا مذهبی نیستم ولی احترام کامل برای اعتقادات دیگران قائلم و شرمنده از این ستم و محنتی که بر اهل سنت میرود. بدانید که اکثر ایرانیان با شما همدل اند.
Amin Tabatabayi / 31 July 2015
این رژیم از ابتدا تا الان به هیچ حق اقلیت های قومی و مذهبی را نداده و نمی دهد این نمازخانه اولین نیست ده ها مسجد و مدرسه دینی اهل سنت تخریب شده است مسجد شیخ فیض مسجد و مدرسه امام ابوحنیفه زابل و… اما متاسفانه اهل سنت همیشه فریب شعارهای این فریب کارها را میخورند بنظر من اهل اصلا نباید در انتخابات ها شرکت کنند و آن را تحریم کنند. مولانا عبدالحمید با میانجیگری خود گروگان های جمهوری اسلامی را آزاد کردند ولی در عوض دیدیم بجای تشکر ایشان متهم کردند و چند روز بعد داماد و معاون ایشان بطرز مشکوکی تصادف می کنند.
ملازهی / 31 July 2015
چرا مسجد جدا ، چرا نمازخانه جدا ؟
این خودش مثله تفرقه است !!!
اگه میخواید نماز یا قرآن بخونید ، مگه مسجدهای دیگه تهران از ورودتون جلوگیری میکنن؟!!!
مگه شما دنبال همدلی و وحدت نیستید؟ چرا پشت سر امام جماعت شیعه ، قامت سنی خودتونو نمیبندید؟
چرا شیعه بخاطر وحدت همه جا ، همه شهرها ، همه کشورهای مسلمون و سنی ، حتی تو مکه و مدینه و … قامت شیعی با امامت سنی برای نماز میبنده ولی شما نه؟!!!
پس معلومه شما دنبال تفرقه اید نه مسئولان ایران…
ایمان / 01 August 2015
باسلام خدمت دوستان عزیز،باتوجه به مسایل روزجهان واقعا اموری ازاین قبیل راخواستارنیستیم،ازهرطرف روی کشورفشارهست،این امور را بادرنظرگرفتن اینکه اشخاص بانفوذ درآن شرکت داشتند،ولی عملی بیفکر بوده و وحدت راازبین میبرد،امروز بیشترین چیزی راکه کشورنیازمنداست وحدت بین شیعه وسنی است،ولی متعصبین وتندرویان بابیفکری در این زمان چنین اعمالی راانجام میدهند وقطعا ساکت نمینشینند،
بهزاد / 01 August 2015
قطعا اهل سنت پیگیراین موضوع هستند،درست است اصلا خشونتی نیازنیست،ولی باز متعصبینی ازاهل سنت هم بیفکراقداماتی راانجام میدهند،ان شاءلله که بدون هیچگونه مشکلی این موضوع حل شود
بهزاد / 01 August 2015