بنا بر خواست آنکارا، ۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئیه نشستی ویژه برگزار می‌کنند. قرارگاه پ‌ک‌ک در شمال عراق، روز یکشنبه ۲۶ ژوئیه بار دیگر بمباران شد.

NATO Turky

۲۸ عضو پیمان آتلانتیک شمالی روز سه‌شنبه ۲۸ ژوئیه نشستی اضطراری تشکیل می‌دهند. این نشست به تقاضای ترکیه برگزار می‌شود.

احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت کشورش به دلیل حفظ امنیت ملی و تهدیدات موجود، مایل است با متحدان خود در مورد اقدامات بعدی خود مشورت کند. آنکارا این نشست مشورتی را بر اساس ماده ۴ پیمان ناتو درخواست کرده‌ است. طبق این ماده، هر یک از اعضا حق دارند در صورت تهدید حق حاکمیت، استقلال سیاسی و یا امنیت خود، سایرین را به نشستی ویژه فرا بخوانند.

محافل امنیتی ترکیه می‌گویند روز یکشنبه ۲۶ ژوئیه بار دیگر جنگنده‌های اف – ۱۶ این کشور قرارگاه پ‌ک‌ک را بمباران کرده‌اند. هدف این حمله، شهر هاکورک در شمال عراق بوده است. گفته می‌شود جنگنده‌ها از پایگاه هوایی دیاربکر پرواز کرده‌اند.

پ‌ک‌ک روز یکشنبه ۲۶ ژوئیه مسئولیت انفجار یک خودروی دولتی در دیاربکر را بر عهده گرفت. در این بمب‌گذاری، دو سرباز ترکیه کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

بیشتر بخوانید: دو سرباز در انفجار یک خودرو نظامی در جنوب ترکیه کشته شدند

صدراعظم آلمان در تماس تلفنی با احمد داود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه خواستار آن شده که در فرایند مبارزه با تروریسم، پروسه صلح با کردها را وا ننهد. خانم مرکل گفته است این امر با وجود مشکلات باید ادامه یابد. پ‌ک‌ک اعلام کرده که پس از حملات ترکیه، توافق آتش‌بس دیگر معنا ندارد.

دولت آمریکا در این میان، حمله ترکیه به مواضع پ‌ک‌ک را مشروع دانسته است. یک سخنگوی کاخ سفید گفت: «ترکیه حق دفاع از خود در برابر حملات تروریستی را دارد

حزب کارگران کردستان ترکیه “پ‌ک‌ک” در آلمان و آمریکا به عنوان تشکیلاتی تروریستی شناخته می‌شود. این در حالی است که نیروهای این حزب نقش مهمی در رویارویی با شبه‌نظامیان داعش در سوریه و شمال عراق و کمک به پیشمرگه‌های محلی ایفا می‌کنند. رزمندگان کرد سوریه و عراق نیز متقابلا از سوی ناتو و آلمان حمایت لجستیکی و آموزشی می‌شوند.