علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم بيست‌وششمين سالگرد درگذشت آیت‌الله خمينی، رهبر انقلاب ایران نسبت به «تحریف» خط خمینی هشدار داد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم بيست‌وششمين سالگرد درگذشت آیت‌الله خمينی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مراسم بيست‌وششمين سالگرد درگذشت آیت‌الله خمينی

رهبر جمهوری اسلامی در این مراسم که پیش از ظهر روز پنج‌شنبه ۱۴ خردادماه برگزار شد گفت اگر راه آیت‌الله خمینی گم یا فراموش شود و یا به عمد کنار گذاشته شود «ملت ایران سیلی خواهد خورد».

علی خامنه‌ای گفت در داخل کشور برخی شخصيت خمینی را تحريف می‌کردند و حتی در زمان حيات او حرفی که به نظرشان پسنديده بود به او نسبت می‌دادند. او افزود بعد از مرگ رهبر انقلاب ایران نیز این جريان ادامه داشته و تا آن‌جا پیش رفته است که خمینی را «به‌صورت يک آدم ليبرال معرفی می‌کنند».

خامنه‌ای سپس به «اصول مکتب» آیت‌الله خمینی اشاره کرد و گفت: «پيرو امام بايد مرزبندی داشته باشد هم با اسلام متحجر، هم با اسلام سکولار.»

رهبر جمهوری اسلامی «مکتب» خمینی را «عملياتی» توصیف کرد و گفت: «مثل بعضی تئوری‌سازی‌های روشنفکرانه نبود که در بحث حرف‌های قشنگی است، اما در عمل کارآيی ندارد. منطق، فکر و راه امام، عملياتی بود.»

او یکی دیگر از اصول مکتب خمینی را عدم اعتماد و اعتقاد به «مستکبران» عنوان کرد و گفت: «ما در قضايای جاری خود داريم لمس می‌کنيم که نمی‌شود به وعده‌ مستکبران و حرف‌های جلسه‌ خصوصی‌شان اعتماد کرد.»

اشاره تلویحی رهبر جمهوری اسلامی به طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران است. او پیش از این نیز گفته بود از مذاکرات هسته‌ای حمایت می‌کند اما اعتمادی به کشورهای غربی ندارد.

علی خامنه‌ای در مورد رابطه با آمریکا نیز هشدار داد و به‌کار بردن واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا از سوی خمینی را «ابداع عجیب» نامید و گفت: «وقتی شما یک کسی و دستگاهی را شیطان می‌دانید معلوم است رفتار و احساسات شما در مقابل او چگونه باید باشد.»

او آمریکا را «عقبه تغذیه‌کننده رژیم طاغوت» دانست و افزود: «آن دستگاه تغذیه‌کننده هنوز باقی است و اگر به او مجال داده شود دوباره فعال شده نقاط ضعف را جست‌وجو کرده و از آن طریق وارد می‌شود.»

رهبر جمهوری اسلامی از «گزینشی» انتخاب کردن اصول «مکتب» خمینی انتقاد کرد و در قسمت پایانی سخنان خود گفت: «هر کسی هر حرفی را خودش می‌پسندد به امام نسبت ندهد؛ هر حرفی که به امام نسبت می‌دهید باید در منابع مربوط به ایشان به‌طور مکرر و مستمر موجود باشد.»

در ایران تمام جناح‌هایی که در حکومت‌ و یا در حاشیه آن‌اند برای پیشبرد نظرات خود به آیت‌الله خمینی و سیاست‌های او استناد می‌کنند و کارکرد خود را منطبق بر افکار او می‌دانند. طیف این جناح‌ها بسیار گسترده است و از اصولگرایان محافظه‌کار تا اصلاح‌طلبان را در بر می‌گیرد.