برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن، برنامه بخش کلاسیک این جشنواره سینمایی را اعلام کردند: به مناسبت صدمین زادروز اورسن ولز، فیلم‌هایی از این کارگردان برجسته سینمای آمریکا به نمایش درمی‌آید.

اورسن ولز و جوزف کاتن سر صحنه «همشهری کین»
اورسن ولز و جوزف کاتن سر صحنه «همشهری کین»

به مناسبت صدمین سال تولد اورسن ولز، در شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن نسخه‌های ترمیم‌شده فیلم کلاسیک «همشهری کین» و «بانویی از شانگهای» از ساخته‌های شناخته‌شده این کارگردان آمریکایی به نمایش گذاشته می‌شود.

«مرد سوم» ساخته کارول رید با بازی اورسن ولز، و دو فیلم مستند «اورسن ولز، کالبدشکافی یک اسطوره» ساخته الیزابت کاپنیست و همچنین «این اورسن ولز است» به کارگردانی کلارا و جولیا کوپربرگ، در بخش جنبی کلاسیک‌های کن به نمایش درمی‌آید.

کلاسیک‌های کن همچنین به مانوئل دی اولیویرا، کارگردان پرتغالی که ماه گذشته در ۱۰۶ سالگی درگذشت، ادای احترام می‌کند و آخرین ساخته‌اش «دیدار یا خاطره‌ها و اعترافات» (Visita ou memórias e confissões) را به نمایش می‌گذارد. موضوع این فیلم فراز و نشیب‌های تاریخ کشور پرتغال با تکیه بر تاریخچه شهر پرتو در شمال غربی این کشور است.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم کن همچنین به عنوان ادای احترام به اینگمار برگمان فیلم «اینگمار برگمان، با واژه‌هایش» را به نمایش می‌گذارند.

شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن مصادف است با شصتمین سال «نخل طلا». این مناسبت با نمایش فیلم «افسانه نخل طلا» ساخته الکسیس ولر جشن گرفته می‌شود.

جشنواره فیلم کن ۱۳ مه آغاز می‌شود و در ۲۴ مه با نمایش مستند «یخ و آسمان» (Ice and the Sky) تازه‌ترین ساخته لوک ژاکه کارگردان فرانسوی به کارش پایان می‌دهد.

در همین زمینه:

حضور برجسته زنان در جشنواره فیلم کن

رئیس جدید جشنواره کن: «ما در قاره سینما زندگی می‌کنیم»