هواپيماهای نيروهای ائتلاف به رهبری آمريکا پرواز خود را بر فراز مناطق تحت کنترل دولت اسلامی در شهر تکريت آغاز کرده‌اند.

Tikrit_2
هواپیما‌های شناسایی آمریکا به عملیاتی پیوسته‌اند که قاسم سلیمانی از طراحان آن است

یک مقام نظامی ائتلاف ضد داعش، روز سه‌شنبه ۲۴ مارس/ چهارم فروردین، اعلام کرد که اين هواپيماها برای ارسال اطلاعات به دولت عراق و باز پس‌گيری تکريت پرواز می‌کنند. شهری که عمليات باز پس‌گيری آن بيش از يک هفته است به حالت تعليق درآمده.

اين پروازها و اطلاع‌رسانی‌ها از روز شنبه و برای کمک به عملیاتی طراحی شده که قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران ايران از چهره‌های اصلی رهبری کننده آن است.

يک مقام رسمی به شرط ناشناس ماندن به خبرنگارها گفته که اين حمايت به درخواست دولت عراق انجام شده است. او در پاسخ به اين پرسش که آیا حمله‌های هوايی کاهش يافته، گفتع است که نمی‌تواند درباره اين عمليات حرف بيشتری بزند.

او همچنين در مورد ارتباط مستقيم با فرماندهان ايرانی گفته است: «مقام‌های آمريکايی بارها تکرار کرده‌اند که هيچ ارتباطی با مقام‌های ايرانی در عراق ندارند.»

در اوايل ماه جاری میلادی، بیش از ۲۰ هزار سرباز عراقی، شبه‌نظامیان شیعه و پیشمرگه‌های کرد، با مشارکت جنگجویان برخی قبایل سنی، با پشتيبانی ايران، عملیات گسترده‌ای را برای باز پس گيری تکريت آغاز کرده‌اند.

آمريکا پيش از اين گفته بود که دولت عراق هرگز از آنها برای شرکت در اين عملیات دعوت نکرده است.

يک مقام ارشد نظامی عراق اما گفته است که قرار نيست نيروهای ائتلاف در تکريت حمله هوايی داشته باشند. او گفته که حمله‌های هوايی نيروهای ائتلاف از روز سه‌شنبه و به نزديکی پالايشگاه نفت شهر بيجی خواهد بود.

بازگشت قاسم سليمانی از خط مقدم

به گفته این مقام ارشد نظامی عراق، قاسم سليمانی پس از مشاوره دادن به نيروهای نظامی از خط مقدم نبرد در تکريت خارج شده است، ولی در صورت نياز به خط مقدم باز خواهد گشت.

تکريت مرکز استان صلاح‌الدين، در ۱۳۰ کيلومتری شمال بغداد قرار دارد. این شهر بغداد را به موصل وصل می‌کند. باز پس‌گيری تکريت شروعی است برای پس گرفتن موصل، دومين شهر بزرگ عراق.

مقام‌های نظامی آمريکا گفته‌اند که يک عمليات نظامی هماهنگ برای باز پس گرفتن موصل با شرکت ۲۵هزار نيروی عراقی در ماه آوريل يا می آغاز خواهد شد. با اين حال آمريکايی‌ها هشدار داده‌اند که در صورت آماده نبودن نيروهای عراقی، اين عمليات به تعويق خواهد افتاد.

حمله‌های هوايی ائتلاف به رهبری آمريکا از ماه اوت آغاز شد. با اين حال بزرگ‌ترين عمليات زمينی عليه دولت اسلامی عمليات تکريت است که فعلا برای جلوگيری از تلفات غير‌نظاميان و همچنين بمب‌گذاری در تمام خانه‌ها و خيابان‌ها و پل‌ها متوقف شده است.

بیشتر بخوانید:

شبه‌نظامیان شیعی به غارت و آتش‌زدن خانه‌های حومه تکریت متهم شدند‬

بزرگترین عملیات دولت عراق علیه داعش به تعلیق در آمد

وضعیت داعش در عراق وخیم‌تر می‌شود