علی طيب‌نيا، وزير امور اقتصادی و دارايی ايران در خصوص جنجال بر سر خروج چمدان‌های ارز از اين کشور گفته که خروج اين محموله ارز «يک اقدام قانونی بوده است.»

tayeb nia-  economy minister
طیب‌نیا، وزیر اقتصاد ایران گفته تلاش‌هایی هم‌چون جابه‌جایی چمدانی ارز باید مورد تقدیر قرار گیرد

به گزارش واحد مرکزی خبر صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران، طيب‌نيا گفت: «منابع و مصارف ارزی جزء وظايف بانک مرکزی است و کشور نيازهای مختلف و نياز به واردات و پرداخت‌های ارزی متعددی دارد.»

وزير اقتصاد با اشاره به تحريم ایران ادامه داد که بانک مرکزی از همه امکانات و ابزارها برای مديريت کارآمد منابع و مصارف کشور استفاده می‌کند و اين را بر اساس وظايف ذاتی خود انجام می‌دهد.

اشاره وزير اقتصاد به تحريم‌های بانکی است که به ايران اجازه مبادلات بين‌المللی بانکی را نمی‌دهد.

ايران از چند سال پيش به دليل اصرار به ادامه‌دادن برنامه اتمی‌اش از سوی شورای امنيت سازمان ملل تحريم شده است. شماری از کشورها نيز تحريم‌های يک‌جانبه‌ای را عليه ايران اعمال کرده‌اند. تحريم‌ها در بخش بانکی ايران باعث شده که اين کشور برای تبادلات مالی بانکی با کشورهای ديگر دچار مشکل شود.

به گفته وزير اقتصاد، خروج چمدان‌های ارز از کشور «با اطلاع مقامات مسئول بوده و هيچ اقدام غير قانونی انجام نگرفته است.»

الياس نادران، نماينده تهران، دوشنبه چهارم اسفند در جلسه علنی مجلس اعلام کرده بود به دليل اين‌که ايران همچنان تحريم دلاری است، ارزهای آزادشده از توافقنامه ژنو به کشور امارات متحده عربی تحويل داده شده‌اند و برای ايران هزينه واسطه در بر داشته‌اند. او همچنين گفته بود دولت به اين دليل تصميم گرفت ارزها را دوباره به يک کشور ثالث منتقل کند و اين کار را با چمدان انجام داد.

بيشتر بخوانيد: الياس نادران دولت را به پول‌شويی ارزهای آزادشده متهم کرد

به گفته نادران، به اين ترتيب دولت به پول‌شويی روی آورده و به صورت فيزيکی اين ارزها را «از طريق برخی افراد خاص» از کشور خارج کرده است اما يکی از اين محموله‌ها در فرودگاه يافت شده و با دستور دادستان تهران توقيف و ضبط شده است.

وزير امور اقتصادی و دارايی در واکنش به اين اتهامات گفته: «تلاش هايی که برای مديريت اقتصادی کشور انجام می شود به ويژه اگر در حوزه هايی باشد که بر حسب وظايف ذاتی و متناسب با شرايط امروز کشور در حال انجام است بايد مورد تقدير قرار گيرد و طبيعتا انتظار برخورد متفاوتی را بايد داشت.»

ولی الله سيف، رئيس بانک مرکزی ايران نيز هفته گذشته در پاسخ به اتهام‌های وارد شده از سوی الياس نادران تاکيد کرد که بانک مرکزی وظايف خود را در خصوص کنترل بازار ارز انجام می‌دهد.