کاریکاتور پیامبر اسلام در صفحه نخست شماره جدید نشریه «شارلی ابدو» در فرانسه، انتقادهایی را در جهان اسلام برانگیخت. در بلژیک برخی کیوسک‌های روزنامه‌فروشی تهدید شدند.

دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند.
دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان انتشار طرح روی جلد «شارلی ابدو» را «نامعقول» عنوان کرد.

يوسف عبدالله القرضاوی، عالم دینی مصری‌تبار، رئیس و بنیانگذار اتحادیه جهانی علمای دینی مسلمان، انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام را «نه معقول، نه منطقی و نه عاقلانه» دانست.

یک هفته پس از حمله مسلحانه به دفتر نشریه «شارلی ابدو» این هفته‌نامه فکاهی صبح روز چهارشنبه ۱۴ ژانویه / ۲۴ دی‌ماه با کاریکاتوری از پیامبر اسلام بر روی جلد آن منتشر شد. در این تصویر پیامبر اسلام پلاکاردی در دست گرفته که روی آن نوشته شده: «من شارلی هستم». تیتر این طرح «همه چیز بخشیده شد» است.

بیشتر بخوانید: فقط در چند ساعت شماره «جان به‌در بردگان» شارلی ابدو نایاب شد

همچنین، دادگاهی در ترکیه دستور مسدود ساختن سایت‌هایی را صادر کرد که تصویر روی جلد «شارلی ابدو» را منتشر کرده بودند.

یالچین آکدوغان، معاون نخست‌وزیر ترکیه که در مورد شبکه اجتماعی توئیتر سخن می‌گفت، تأکید کرد که هر کس با انتشار طرح‌های پیامبر اسلام «ارزش‌های مقدس مسلمانان را نقض کند» متهم به «تحریک [اذهان عمومی]» خواهد شد.

محمد احمد حسین، مفتی اعظم بیت‌المقدس (اورشلیم) نیز گفت: «انتشار کاریکاتورها، پیامبر را بی‌اعتبار کرده و به احساسات تقریباً دو میلیارد مسلمان در سراسر جهان توهین می‌کند.» وی در همین حال «هرگونه تروریسم» را محکوم کرد.

حکومت اسلامی ایران نیز به‌نوبه خود انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در نشریه «شارلی ابدو» را محکوم کرد.

بیشتر بخوانید: ایران انتشار طرح جلد «شارلی ابدو» را محکوم کرد

علمای دینی دانشگاه الازهر قاهره نیز از همه مسلمانان جهان خواستند تا کاریکاتور منتشرشده در «شارلی ابدو» را نادیده بگیرند. آن‌ها در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه منتشر کردند گفتند مؤمنان باید در برابر «وسوسه ایجاد نفرت» مقاومت کنند.

خبرگزاری بلگا (بلژیک) نیز خبر داد که چهار کیوسک روزنامه‌فروشی در بروکسل، پیش از فروش نشریه «شارلی ابدو» با نامه‌هایی به اقدامات تلافی‌جویانه تهدید شده‌اند. این نامه‌ها در منطقه «ژت» بروکسل یافت شده‌اند.

بنا به این گزارش دادستان کشور بلژیک این تهدیدها را جدی تلقی کرده و برای یافتن رد پای عامل یا عاملان آن از تمامی فن‌آوری‌ها و تصاویر دوربین‌های ناظر استفاده شده است.

شماره جدید نشریه فکاهی «شارلی ابدو» روز پنج‌شنبه در دسترس علاقمندان آن در بلژیک قرار خواهد گرفت.

در حمله مسلحانه صبح روز چهارشنبه ۷ ژانویه / ۱۷ دی به دفتر نشریه «شارلی ابدو» چهار کارتونیست برجسته این نشریه و در مجموع نیمی از تحریریه آن به قتل رسیدند.