فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی‌ در هم‌آوایی با وزارت امور خارجه می‌گوید گروگانگیر سیدنی به خاطر کلاهبرداری لباس روحانیت به تن کرده. نخست‌وزیر استرالیا اما از او به عنوان یک فرد تنها و سردرگم و از نظر روانی نامتعادل یاد کرده است.

تونی ابوت و همسرش در دیدار از محل گروگانگیری در سیدنی
تونی ابوت، نخست وزیر استرالیا و همسرش در بازدید از محل گروگانگیری در سیدنی

استرالیا در بهت

یک روز پس از حادثه گروگانگیری در سیدنی، استرالیا در بهت فرو رفته است. تونی ابوت، نخست‌وزیر استرالیا پس از دیدار از محل حادثه گروگانگیری گفت: «این حادثه نشان می‌دهد که چگونه یک کشور آزاد می‌تواند هر لحظه هدف خشونت‌هایی با انگیزه سیاسی قرار بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نخست‌وزیر استرالیا از گروگانگیر که یک ایرانی معمم است و محمد حسن منطقی نام دارد، به عنوان یک فرد «نامتعادل از نظر روانی» و یک «انسان تنها و سردرگم» یاد کرده است.

گروگان‌گیری در کافه «لینت» در مرکز شهر سیدنی شامگاه گذشته پس از نزدیک به ۱۶ ساعت، با یورش کماندوهای ضد ترور استرالیایی به کافه پایان گرفت. یک مرد ۳۴ ساله، زنی ۳۸ ساله و گروگان‌گیر ۵۰ ساله در این ماجرا کشته شدند. سه زن دیگر نیز زخمی شده‌اند که وضعیتشان وخیم نیست.

یک معمم تبهکار، اما تنها و خودرأی

محمد حسن منطقی: یک آخوند تبهکار، اما تنها و خودرأی
محمد حسن منطقی: یک آخوند تبهکار، اما تنها و خودرأی

محمد حسن منطقی که عمامه به سر داشت و نام خود را پس از مهاجرت به استرالیا به «هارون مونس» تغییر داده بود در سال ۱۹۹۶ به استرالیا مهاجرت کرده بود. این ظن وجود دارد که او  در قتل همسر سابقش دست داشته، ۴۰ مورد اتهام تعرض جنسی در پرونده‌اش دارد و به‌خاطر ارسال نامه‌های توهین‌آمیز به خانواده سربازان استرالیایی که در افغانستان کشته شده‌اند، دادگاهی شده است.

آدام هیدا یکی از وکلای محمد حسن منطقی به خبرگزاری‌ فرانسه گفته است که این شخص معمم به هیچ مسجدی تعلق خاطر نداشت. به گفته هیدا: «او یک مرد تنها و خودرأی بود.»

منی کودتیسیس، یکی دیگر از وکلای او به شبکه «ای بی سی نیوز» استرالیا گفته است: «منطقی چنان متحجر بود که نمی‌توانست با عقل سالم خداداد واقعیت‌های اطرافش را درک کند.»

دست‌های پشت پرده

عده‌ای از مهاجران مسلمان مقیم استرالیا در محل حادثه گل می‌گذارند
عده‌ای از مهاجران مسلمان مقیم استرالیا در محل حادثه گل می‌گذارند

سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در یک نشست خبری که صبح امروز ۲۵ آذر در تهران برگزار شد، از محمد حسن منطقی، آخوند گروگانگیر در سیدنی به عنوان یک شخص کلاهبردار یاد کرد.

احمدی مقدم در این نشست خبری گفت: «فردی به نام “منطقی” در سال ۷۵ شرکت آژانس مسافرتی داشته و کلاهبرداری کرده و از ایران به مالزی و از آنجا به استرالیا رفته؛ ما مدارک را جمع کردیم و به پلیس استرالیا تحویل دادیم اما به جهت آنکه قرارداد استرداد مجرمین به استرالیا را نداشتیم این‌کار را انجام ندادند.»

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران هم با محکوم کردن اقدام این فرد، از انتشار اخبار غیر دقیق و ناقص در مورد او ابراز تعجب کرده و گفته است: «سوابق و شرایط روحی – روانی این فرد که نزدیک به دو دهه قبل به استرالیا پناهنده شده، مکرراً با مقامات استرالیا مطرح شده و وضعیت وی برای مسئولان ذیربط آن کشور کاملا روشن بود.»

در ویدیویی که در شبکه یوتیوب منتشر شده، محمد حسن منطقی را می‌توان در مدرسه علمیه امام صادق دید، در حالی‌که در جمع دیگر آخوندها به سخنرانی مهدی کروبی گوش می‌دهد. در ویدیوی دیگری او در لباس آخوندها به مناسبت بعثت پیامبر اسلام سخنرانی می کند.

سخنرانی آخوند گروگانگیر به مناسبت «بعثت» پیامبر اسلام:


به گزارش ایسنا، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی گفته است: «این آدم کلاهبردار بوده و برای اینکه پناهندگی بگیرد ادعای سیاسی بودن و روحانیت کرده است.»

احمدی‌مقدم ماجرای گروگانگیری در کافه «لینت» سیدنی را به یک نمایشنامه تشبیه کرده است. به گفته او «به نظر می‌رسد دست‌هایی پشت پرده است. کشورهای غربی قصد دارند تا با مرتبط کردن این موضوع با ایران کم‌کاری‌های خودشان در مقابله با تروریسم را به حاشیه ببرند در حالی که موضع جمهوری اسلامی در این خصوص کاملاً روشن است.»

محمد حسن منطقی چندی پیش از حادثه گروگانگیری از تشیع برگشت و به تسنن گروید. او از طریق وب‌سایتش که فعلاً در دسترس قرار ندارد با ابوبکر بغدادی، رهبر تروریست‌های گروه «دولت اسلامی» بیعت کرده بود.