چهار دانش‌آموز افغان در يکی از مدارس شهرستان پاکداشت در استان تهران از سوی معلم خود به شکلی «تحقيرآميز» تنبيه شدند.

در حال حاضر ۳۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع سایر کشورها، از جمله افغانستان و عراق در مدارس جمهوری اسلامی مشغول به تحصيل هستند.
در حال حاضر ۳۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع سایر کشورها، از جمله افغانستان و عراق در مدارس جمهوری اسلامی مشغول به تحصيل هستند.

روزنامه شهروند روز سه‌شنبه ۲۵ آذر گزارش داد که «حميد، مرتضی، ياسين و محمدرضا» چهار دانش‌آموز افغان هستند که «معلم‌شان آن‌ها را به دليل نداشتن کتاب، مجبور کرده که به سرويس‌های بهداشتی مدرسه بروند و دست‌شان را در سنگ توالت دستشويی فرو کنند.»

اين چهار دانش‌آموز در کلاس سوم يکی از مدارس پاکدشت که ويژه افغان‌هاست، درس می‌خوانند.

بر پايه آمار رسمی در حال حاضر ۳۴۰ هزار دانش‌آموز اتباع سایر کشورها، از جمله افغانستان و عراق در مدارس جمهوری اسلامی مشغول به تحصيل هستند.

سکينه بهره‌مندی، مادر يکی از دانش‌آموزان کلاس سوم مدرسه و عضو پيشين انجمن اوليا و مربيان اين مدرسه وقوع اين تنبيه را تأييد کرده است.

وی گفت: «هفته گذشته بود که پسرم اين ماجرا را برای من تعريف کرد. بعد از آن شنيدم مدرسه پدر و مادرها را خواسته، با آن‌ها جلسه گذاشته و مدير به آن‌ها گفته که معلم خاطی را اخراج کرده و بهتر است که در اين‌‌باره شکايت نکنند، چرا که اگر به قول او دراين‌باره جار و جنجال راه بيندازند، مدرسه تعطيل می‌شود و فرزندانشان از درس و مشق می‌افتند. پدر و مادرهای اين چهار دانش‌آموز هم ترسيدند و به هيچ‌کس گزارشی در اين ‌باره ندادند.»

محمدرضا احمدی، يکی از چهار دانش‌آموزی که از سوی معلمش تنبيه شده، گفته است:‌«ما آن روز دفترمان را به مدرسه نبرده بوديم. آقا به من و سه نفر ديگه گفت از اين به بعد يا درس می‌خوانيد، يا … می‌خوريد. ما خيلی گريه کرديم ولی آقا به اميرحسين گفت بايد ما را به دستشويی ببرد، به او گفت که اگر ما اين کار را نکنيم، او را خط‌کش می‌زند.»

محمدرضا می‌گويد: «بعدش اميرحسين ما را به دستشويی برد و حميد انگشت خودش را که  داخل دستشويی کرده بود، خورد، من و بقيه اما انگشتمان را زديم توی دستشويی بعد از آن يکی از بچه‌ها زودتر از ما از دستشويی فرار کرد و آقای عظيمی، ناظم مدرسه را ديد، او هم آمد و ما را به دفتر مدرسه برد. حميد را بردند و به سر و صورتش آب زدند.»

غلام‌علی خانی، مدير اداره آموزش و پرورش پاکدشت می‌گويد معلم مدرسه، اين چهار دانش‌آموز را تنبيه کرده اما نه به شکلی که اين دانش‌آموزان تعريف کرده‌اند.

به‌گفته خانی «معلم آن روز به اين چهار دانش‌آموز گفته که بروند سالن را تميز کنند.» او می‌گويد اين معلم اخراج نشده و به يکی ديگر از مدارس پاکدشت منتقل شده است.

او گفت پاکدشت، ٢٧٧ واحد آموزشی و  ٦٢‌ هزار دانش‌آموز دارد که از اين تعداد حدود ١٠‌هزار نفر اتباع خارجی‌اند.

اما با اين‌که مدير اداره آموزش و پرورش پاکدشت تنبيه دانش‌آموزان در مدرسه اين شهر را تأييد می‌کند، داوود تاجيک، مدير اين مدرسه وقوع هر نوع تنبيه در اين مدرسه را تکذيب می‌کند. او می‌گويد: «در مدرسه ما هيچ اتفاقی نيفتاده و اين موضوع  شايعه است.»

تاجيک سخنان دانش‌آموزان اين مدرسه را «صحنه‌سازی» می‌داند، زير که به قول او «آن‌ها می‌خواهند با اين حرف‌ها مدرسه‌شان با مدارس ايرانی ادغام شود.»

تاجيک دليل جابه‌جايی معلم کلاس سوم را هم ناراحتی قلبی او می‌داند و می‌گويد: «بنده خدا را به مدرسه ديگری فرستاديم تا کار سبک‌تری انجام دهد. »

با اين‌که تنبيه بدنی دانش‌آموزان در ايران ممنوع است اما هر ساله گزارش‌هايی در مورد تنبيه دانش‌آموزان در مدارس اين کشور منتشر می‌شود.