عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت مهدی بازرگان و یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی در ایران، در آخرین روز نمایشگاه محمد نوری‌زاد، در جمع دوستدارانش از مصائبی سخن گفت که در طی ۳۶ سال گذشته متحمل شده. او گفت در این سال‌ها حتی یک بار جمهوری اسلامی ایران و رهبری آن را تأیید نکرده است.

عباس امیرانتظام، سخنگوی دولت مهدی بازرگان و یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی در ایران، در آخرین روز نمایشگاه محمد نوری‌زاد
عباس امیرانتظام یکی از قدیمی‌ترین زندانیان سیاسی در ایران، در آخرین روز نمایشگاه محمد نوری‌زاد

محمد نوری‌زاد، فیلمساز و روزنامه‌نگار ایرانی در سایت‌اش گزارشی از روز پایانی نمایشگاه نقاشی‌ای که در تهران برگزار کرده بود منتشر کرده است. در این گزارش آمده که در هفتمین روز این نمایشگاه نقاشی، عباس امیر انتظام نیز که اکنون به گفته خودش در حصر خانگی به سر می‌برد، در میان مردم حضور یافت.

محمد نوری‌زاد می‌نویسد: «وای که مردم چه کردند با دیدن آقای امیر انتظام که با ویلیچر آورده بودندش به نمایشگاه. دکتر محمد ملکی و مهندس امیر انتظام همین که همدیگر را دیدند، در آغوش هم فروشدند و سخت گریستند. هر کدامِ ما صحبت کردیم. حتی اکرم نقابی، مادر سعید زینالی که می‌گریست و می‌گفت: من در این پانزده سالی که پسرم را برده‌اند و برنگردانده‌اند، کارم به جایی رسیده که باید ثابت کنم اساساً فرزندی به اسم سعید داشته‌ام یا اینکه بردن و بر نگرداندنِ سعید را از خودم اختراع کرده‌ام.»

محمد ملکی در نمایشگاه نوری‌زاد
محمد ملکی در نمایشگاه نوری‌زاد

سعید زینالی دانشجویی بود که در جریان اعتراضات دانشجویی پس از حمله به کوی دانشگاه در تیر ۱۳۷۸ توسط نیروهای امنیتی در منزل بازداشت شد و تاکنون خبری از او به دست نیامده است.

محمد ملکی، یکی از فعالان شناخته‌شده حقوق بشر در ایران و اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از پیروزی انقلاب ایران، یکی دیگر از چهره‌های سرشناس بود که در روز پایانی نمایشگاه نقاشی محمد نوری‌زاد شرکت داشت. او در کنار عباس امیر انتظام نشسته بود و در همان حال این قدیمی‌ترین زندانی سیاسی ایران در سخنانی تأثیرگذار گفت در ۳۶ سال گذشته فشارها و شکنجه‌ها را تحمل کرده اما هیچگاه نظام جمهوری اسلامی و رهبری آن را تأیید نکرده است.

عباس امیر انتظام به داوری تاریخ اشاره کرد و گفت آقایان مسئولان از شعور تاریخی برخوردارند و به خوبی می‌دانند که سیاهکاری‌ها در صفحات تاریخ ثبت می‌شود، اما قدرت و ثروت موجب شده است که مخالفانشان را سرکوب کنند.

او اکنون ۸۲ سال دارد، از سال ۱۳۸۱ و پس از سپری کردن ۲۱ سال زندان در مرخصی استعلاجی در حصر خانگی به‌سر می‌برد و در این مدت تحت ۳۰ عمل جراحی قرار گرفته و هرگز نیز اجازه‌ خروج از کشور و دیدار با فرزندانش را نیافته است.

عباس امیر انتظام با بغض در گلو به فرزندانش اشاره کرد که در بدو انقلاب خردسال بودند و از آن زمان تاکنون موفق به دیدار آن‌ها نشده است. او گریست و با چشمانی اشک‌بار در ادامه سخنانش تحمل این سختی‌ها را سرنوشت خود خواند و گفت استواری در عقیده و علاقه‌اش به ایران فراتر از مهر پدر به فرزندانش است. در حالی‌که علاقمندان امیرانتظام پیرامونش را فراگرفته بودند و بر سر و روی او بوسه می‌زدند، او اظهار امیدواری کرد که آینده بهتری در انتظار جوانان ایرانی باشد.

نمایشگاه نقاشی‌های محمد نوری‌زاد از جمعه ۳۰ آبان ماه تا جمعه ۷ آذر در تهران برگزار شد. در این نمایشگاه عده‌ای از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ایران شرکت کردند.

ویدیوی سخنرانی عباس امیرانتظام در روز پایانی نمایشگاه محمد نوری‌زاد