حماس ۱۸ فرد مظنون به همکاری اطلاعاتی با اسرائیل را در ملاء عام اعدام کرد. نتانیاهو نیز در واکنش به مرگ یک کودک ۴ ساله اسرائیلی در حمله با خمپاره، حماس را به حملات تلافی‌جویانه تهدید کرد.

Hamas

سازمان حماس در روز جمعه ۲۲ اوت،  ۱۸ نفر را به اتهام خبرچینی برای اسرائیل اعدام کرد. به گزارش خبرگزاری فلسطینی «منا»، تیرباران متهمان در برابر مسجد «العمری» در غزه و از سوی مردان نقاب زده حماس انجام گرفت. ۱۱ نفر از  این عده، صبح جمعه و بقیه پس از نماز جمعه اعدام شدند.

یک سازمان حقوق بشری فلسطینی با فراخوان به توقف فوری این قبیل اقدامات، اعلام کرده که دو زن نیز در میان اعدام شدگان وجود داشته‌اند. حماس در وب‌سایت خود یادآور شده که افراد دیگری به زودی مجازات خواهند شد.

روز پنجشنبه ۲۱ اوت نیز سه فلسطینی دیگر به ظن همکاری اطلاعاتی با اسرائیل به قتل رسیده بودند.

اعدام این ۱۸ نفر پس از حمله هوایی و هدفمند اسرائیل به مواضعی در نوار غزه و کشته شدن سه رهبر ارشد شاخه نظامی حماس انجام گرفت.

حماس پیش از اعدام «خبرچینان» و بعد از دو ماه سکوت پیرامون ربایش و قتل سه نوجوان اسرائیلی در الخلیل، مسئولیت این واقعه را نیز به عهده گرفته است.

صالح العاروری، یک مقام بلندپایه حماس، خطاب به جمعی از «اتحادیه بین‌المللی علمای مسلمان» در استانبول گفته است: «آن عملیات توسط گردان‌های عزالدین قسام و در حمایت از فلسطینی‌هایی انجام شده که در زندان‌های اسرائیل در حال اعتصاب غذا بودند.»

مرگ یک کودک اسرائیلی در حمله با خمپاره

در اثر شلیک خمپاره حماس در روز جمعه ۲۲ اوت به جنوب اسرائیل، یک کودک چهار ساله کشته شد. به نقل از ارتش اسرائیل، این خمپاره که از نوار غزه شلیک شده بود، در نزدیکی یک مهد کودک در شهر سدوت نگف فرود آمد. محافل نظامی اسرائیل ادعا کرده‌اند که روز جمعه دستکم ۸۰ راکت از غزه به این کشور پرتاب شده است.

نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که انتقام خون این کودک را می‌گیرد. او گفت: «حماس بهای سنگینی برای این حمله خواهد پرداخت.» نتانیاهو تأکید کرد که ارتش حملات خود علیه حماس را تشدید می‌کند.

حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه اما جان مردم غیرنظامی را گرفت. روز جمعه ۲۲ اوت دستکم ۵ نفر در حمله به دیر البله و نصیرت جان خود را از دست دادند.