kubani6

در حالی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی این روزها پر از نام‌های آشنایی چون غزه، حماس، اسرائیل، اکراین، عراق و داعش بوده است، یک نام به تازگی در بین این اسامی خود را به مخاطبین معرفی کرده است: «کوبانی».
کوبانی نام کُردی «عین‌العرب» شهری در استان حلب در کشور سوریه است. جمعیت این شهر مطابق آخرین آمارها و تا پیش از شروع درگیری‌ها در سوریه اندکی بیش از ۵۲ هزار نفر بوده است. اکثریت ساکنین این شهر را کُردها تشکیل می‌دهند. کُردهای سوریه، بزرگ‌ترین گروه قومی غیرعرب در این کشوراند. آن‌ها اکثراً سنی مذهب و برخی هم یزیدی و نصرانی هستند که بیشتر در خط مرزی با ترکیه اقامت دارند. کوبانی یکی از سه کانتون (ایالت) خودمختاری است که کُردهای سوریه در پی عقب‌نشینی نیروهای بشار اسد از کردستان سوریه بنا نهادند.

kubani3
saman-rasoulpoor

پس‌ازآنکه داعش یا «دولت اسلامی عراق و شام» شهر موصل در عراق و بخش‌های دیگری در شمال این کشور را به تصرف خود درآورد و به‌ موازات آن اعلام خلافت اسلامی کرد و رهبر خود ابوبکر البغدادی را به عنوان خلیفه مسلمین جهان معرفی کرد توانست با سلاح‌ها و تجهیزات نظامی بیشتر و کامل‌تری به رویارویی با ارتش عراق و سوریه و گروهای رقیب خود در این دو کشور بپردازد.
داعش اکنون چندهفته‌ای است که تلاش می‌کند در کردستان سوریه به‌پیش رود و به همین منظور قصد دارد منطقه کُردنشین «کوبانی» را تصرف کند. در حال حاضر کوبانی در محاصره نیروهای داعش قرار دارد.
حال در این شهر زن و مرد برای دفاع دست به اسلحه برده‌اند. تاکنون نیروهای نظامی کُرد، که در «واحدهای حفاظت مردمی» وابسته به «حزب اتحاد دموکراتیک» سازمان یافته‌اند، توانسته‌اند علی‌رغم این‌که تنها به سلاح‌ها و تجهیزات سبک دسترسی داشته‌اند از پیشروی نیروهای داعش و سقوط کوبانی جلوگیری کنند.
فعالان مدنی هشدار داده‌اند چنانچه داعش بتواند این منطقه را تصرف کند، احتمال وقوع یک کشتار بزرگ انسانی بسیار زیاد است.
رادیو زمانه با سامان رسول‌پور، روزنامه نگار آشنا به تحولات این منطقه در رابطه با  تحولات کوبانی به گفت‌وگو نشسته است. رسول‌پور از آخرین خبرها در رابطه با «کوبانی» به زمانه می‌گوید.