گروه خودخوانده دولت اسلامی «داعش» با صدور بيانيه‌ای در شهر موصل عراق، تا شنبه ۲۸ تیرماه (۱۹ ژوئیه)، به مسيحيان اين شهر هشدار داد که برای زندگی در «خلافت‌ اسلامی» تنها سه راه پيش روی خود دارند: «يا مسلمان شوند، يا ماليات دينی پرداخت کنند و يا کشته می‌شوند.»

christians mosul
داعش در بیانیه‌ای به مسیحیان که در موصل ماندند اعلام کرد یا جزیه بپردازند، یا اسلام بیاورند و یا بجنگند

در اين بيانيه داعش اعلام کرده مسيحيان مناطق تحت کنترل عراق و سوريه که می‌خواهند در مناطق «خلافت اسلامی» باقی بمانند، اوايل اين ماه بايد موافقت خود را با شرايط «ذمه» اعلام کنند.

داعش در ادامه این شرایط را يک عمل تاريخی خوانده‌ که تحت آن، غير مسلمانان در سرزمين های اسلامی در ازای پرداخت «جزيه» می‌توانند در امان بمانند.

به گزارش «روزنامه گاردین»، ابوبکر بغدادی رهبر داعش گفته این گروه، به مسیحیان سه گزينه پيشنهاد کرده‌. یا اسلام بیاورند، یا قرارداد ذمه شامل پرداخت جزيه را بپذیرند و یا در نهایت اگر امتناع کردند گزینه‌ای جز شمشير بین آنها باقی نمی‌ماند.

ذمه، قوانين حاکم بر زندگی غير مسلمانان تحت حکومت اسلامی را شامل می‌شود که از صدر اسلام برقرار شد اما تا حد زيادی در طول اصلاحات عثمانی از اواسط قرن ۱۹ میلادی منسوخ شده بود.

به گفته يکی از ساکنان موصل اين بيانيه روز پنج شنبه توزيع و در مساجد خوانده شد.

او اظهار کرد که ابوبکر البغدادی رهبر دولت اسلامی، که او را «خليفه ابراهيم» می‌نامند به مسيحيان تا روز شنبه مهلت داده تا چنانچه اين شرايط را نمی‌پذيرند، مرزهای خلافت اسلامی را ترک کنند؛ در غير اين صورت با مرگ مواجه می‌شوند.

abu bakr baghdadi
ابوبکر البغدادی، رهبر داعش تا روز شنبه به مسیحیان مهلت داده

در حدود يک دهه پيش، جمعيت مسيحی شهر موصل، نزديک به ۱۰۰ هزار نفر بود اما با موج حملات به مسيحيان که از سال ۲۰۰۳ پس از حمله آمريکا به عراق برای سرنگونی صدام حسين شروع شد، اين تعداد کاهش یافت.

در ماه گذشته پس از شکل گيری دولت اسلامی، اين جمعيت حدود پنج‌هزار تن برآورد شد که حجم گسترده‌ای خانه‌های خود را ترک کردند و اکنون تنها حدود ۲۰۰ تن باقی مانده‌اند.