باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، گفته است گروهی از سربازان آن کشور را برای حفاظت از سفارت آمریکا به بغداد می‌فرستد. این اقدام در واکنش به بحران کنونی عراق و حمله شبه‌نظامیان سنی «داعش»، «دولت اسلامی عراق و شام»، به شهرهای شمالی آن کشور صورت می گیرد.

TOPSHOTS-IRAQ-UNREST-ARMY-EXECUTION
گروه داعش با انتشار تصاویری از این دست، ادعا کرده بود که جمعی از نیروهای نظامی عراق را اعدام کرده است

نیروهای گروه اسلامی تندروی داعش بخش‌هایی از شمال عراق از جمله موصل و تکریت را اشغال کرده‌اند و وعده حمله به بغداد را می‌دهند.

آن‌ها روز شنبه شهر تلعفر در سر راه جاده موصل تا مرز سوریه را نیز به تصرف کامل خود درآوردند. آمریکا همچنین در حال بررسی گزینه همکاری با جمهوری اسلامی در بحران عراق است، اما وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که طرحی برای همکاری نظامی با ایران در عراق نخواهد داشت.

ترس از جنگ داخلی در عراق می تواند به ایران نیز سرایت کند.

در همین وضعیت، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی از جامعه بین‌المللی خواست از دولت مالکی حمایت کند.

روزنامه فرانسوی «فیگارو» در گزارشی با عنوان «بغداد با ترس و لرز منتظر حمله داعش است»، نقشه‌ای از عراق را منتشر کرده که نیمه غربی آن در دست داعش است و در نیمه شرقی آن هم تعدادی از شهرها در تصرف پیکارجویان اسلامی داعش قرار دارند.

در حال حاضر بحران عراق و وضع گروه شبه‌نظامی داعش در حال حاضر چگونه است؟

گروه اسلامی داعش چگونه به وجود آمد؟

در صورت حمله هوایی آمریکا و نیروهای دیگر، داعش تا چه حد توان مقاومت و پیشروی دارد؟

نقش جمهوری اسلامی در بحران کنونی عراق چگونه است؟

آیا بحران کنونی باعث همکاری مستقیم آمریکا و جمهوری اسلامی در عراق خواهد شد؟

این‌ها پرسش‌هایی هستند که «رادیو زمانه» با حسن هاشمیان در استانبول و علی مهتدی در پاریس، دو کارشناس مسائل منطقه به ویژه عراق، در میان گذاشته است.