عباس پسنديده، نویسنده یک کتاب اسلامی در مورد «شادکامی» گفت آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی توصیه کرده است که نظريه‌های روان‌شناسی نیز با منابع اسلامی سنجیده شوند.

عباس پسندیده، متخصص روانشناسی با رویکرد اسلامی، نويسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی»
عباس پسندیده، متخصص روانشناسی با رویکرد اسلامی، نويسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی»

به‌گزارش خبرگزاری فارس، عباس پسنديده، نويسنده کتاب «الگوی اسلامی شادکامی» گفت در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی، وی توصيه کرده است که «نه تنها بايد نظريه‌های روان‌شناسی را با منابع اسلامی سنجيد، بلکه مبتنی بر مباحث اسلامی ايده‌ها و موضوعات جديدی که در منابع اسلامی هست را مدنظر باید قرار داد.»

پسندیده همچنین افزود در اين ديدار بحث بر سر این بود که در کارهای بين رشته‌ای در روان‌شناسی و اسلام «خلاء روش در استفاده از منابع دينی» وجود دارد.

به‌گفته وی اسلامگرایان در «دارالحديث» به اين دانش دست پيدا کرده‌اند و نحوه استفاده از منابع دينی را در دانش روان‌شناسی می‌دانند.

عباس پسندیده گفت: «نظريه‌هايی که در روان‌شناسی وجود دارند وقتی با منابع اسلامی سنجيده می‌شوند، آن منابع اسلامی به ما نشان می‌دهند که مثلاً اين نظريه نظريه درستی نيست و نظريه کاملش به‌گونه ديگری هست و ممکن است حرف جديدی در اين زمينه داشته باشيم.»

این نویسنده اسلامی همچنین تأکید کرد: «روان‌شناسی ارتباط با خداست و کاملاً با نظريه روان‌شناسان غربی در رابطه با خدا متفاوت است يا الگوی اسلامی شادکامی که کاملاً يک نظريه جديدی درباره شادکامی است با نظريه غربی‌ها متفاوت است.»

در سال‌های اخیر رهبر جمهوری اسلامی دستور داد تا رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌ها مورد تجدیدنظر قرار گیرند و «اسلامی» شوند.

وی گفت رشته‌های علوم انسانی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شوند، «غربی» است. در پیوند با این نظر، در چندین دانشگاه‌ ایران رشته‌های علوم انسانی یا تغییر کردند یا حذف شدند.