عبدالله اسکندری، از فرماندهان پیشین نيروی زمينی سپاه پاسداران در درگيری‌های سوريه کشته شد.

28.may. syria. sardar abdolah lashkari9(1)
عبدالله اسکندری، فرمانده پیشین سپاه پاسداران (سمت چپ)

رجانيوز، پايگاه خبری نزديک به جريان محافظه‌کار «پايداری» گزارش داد، عبدالله اسکندری همراه با چند تن از «رزمندگان مقاومت اسلامی» توسط نيروهای مخالف حکومت بشار اسد، رئيس جمهوری سوريه، کشته شد.

گروه «رزمندگان مقاومت سوريه»، اواخر فروردين‌ماه گذشته در پی اعلام خبر کشته‌شدن هشت تن از اعضايش به عنوان شاخه رسمی «حزب‌الله لبنان» اعلام موجوديت کرد. اين اولين‌بار پس از آغاز بحران سوريه بود که حزب‌الله لبنان به طور رسمی نقش و دخالت خود در جنگ داخلی سوريه را تأیید کرد.

رهبر و مقام‌های ايران بارها به طور رسمی حمايت خود را از حزب‌الله لبنان اعلام کرده‌اند.

بر اساس گزارش‌های برخی از رسانه‌های نزديک به محافظه‌کاران در ايران، او حدود هفته اول خرداد جان باخته است.

28.may. syria. sardar abdolah lashkari3
مراسم عزاداری «مدافعان حرم زینب کبری»

برخی منابع خبری نزديک به حکومت نوشته‌اند که سردار عبدالله اسکندری از ماه پيش به عنوان «نيروی مدافع حرم» در سوريه حضور داشت. اين منابع از مرگ او به عنوان «شهادت» ياد کرده‌اند. جسد این نیروی نظامی هنوز به ایران نرسیده است.

او تا سال ۱۳۹۲ مدير کل بنياد شهيد و امور ايثارگران استان فارس بود.

«مدافعان حرم» چه کسانی هستند؟

منابع خبری نزديک به نهادهای امنيتی و نظامی ايران بارها اخبار و تصاويری مبنی بر کشته‌شدن برخی از اعضای گروه‌های شیعه و نظامی ‌هم‌چون سپاه پاسداران، سپاه بدر عراق وابسته به مجلس اعلا و حزب‌الله لبنان را در «دفاع از حرم» زينب کبری، از زنان مقدس شيعيان منتشر کرده‌اند.

مقبره زينب کبری در هفت کيلومتر شهر قديم دمشق و نزديک به فرودگاه اين شهر است.

نيروهايی که خود را «مدافعان حرم» معرفی کرده‌اند، در ايران با انتشار فرم ثبت‌نام، از داوطلبان جنگ در سوريه دعوت کرده‌‌ بودند.

28.may. syria. sardar abdolah lashkari
فرم ثبت‌نام برای جنگ داوطلبانه در سوریه

همچنين تعدادی از مداحان مذهبی و چهره‌های معروف سياسی مانند محمود کريمی، مداح نزديک به بيت رهبری و عليرضا پناهيان، حامی سعيد جليلی در انتخابات رياست‌جمهوری ۱۳۹۲ و نايب رئيس شورای مرکزی قرارگاه عمار، تشکل سياسی نزديک به مصباح يزدی، در اجتماع اين نيروها به اجرای نوحه و سخنرانی‌ پرداخته‌اند.

در آماری که سايت مدافعون، يکی از سايت‌های منتسب به اين جريان منتشر کرده، ۳۱۰۷ داوطلب برای جنگ در سوريه ثبت‌نام کرده‌اند.

در تصاويری که در ۳۰ آبان ۱۳۹۲ از مراسم خاکسپاری محمد حسن خليلی ملقب به رسول، يکی از نيروهای «مدافع حرم» منتشر شده، قاسم سليمانی دشتکی، فرمانده سپاه قدس (واحد برون مرزی سپاه پاسداران) در میان جمعیت عزدار دیده می‌شود.

چندی پيش از آن و در ۱۴ آبان همان سال نيز، پايگاه خبری مشرق نيوز، نزديک به جریان‌های محافظه‌کاران حکومتی، عکس ديگری از اين فرمانده و سرلشکر سپاه قدس انتشار داد که گمانه‌ها را درباره دخالت و نقش او در جنگ داخلی سوريه تقويت کرد.

در اين عکس قاسم سليمانی در حالی نشان داده می‌شود که محمد جمالی، از ديگر نيروهای کشته‌شده «مدافع حرم» را در شهر کرمان در قبر می‌گذارد.

28.may. syria. sardar abdolah lashkari6
قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در مراسم خاک‌سپاری یکی از اعضای کشته شده سپاه

محمد جمالی که او هم از سرداران سپاه پاسدارن معرفی شده، در سوريه توسط نيروهای مخالف بشار اسد جان باخت.

در عين حال بيش از يک هفته پيش روزنامه «وال‌استريت ژورنال» گزارش داد که ايران مهاجران افغانی مقيم اين کشور را در ازای دريافت پول و اعطای اقامت، به جنگ شورشيان سوريه اعزام می‌کند.

اين در حالی است که خبرگزاری «تسنيم»، منتسب به سپاه پاسداران، در آذرماه ۱۳۹۲ از کشته‌شدن ۱۰ مهاجر افغان «مدافع حرم» در سوريه و خاکسپاری آن‌ها در قم، تهران، اصفهان و مشهد داده بود.

اما مقامات رسمی حکومت ايران، هرگونه دخالت مستقيم نظامی در سوريه را تکذيب کرده‌اند.

با این حال از ابتدای بحران سوريه در سال ۲۰۱۱ تا کنون، به جز عبدالله اسکندری، دستکم حدود  ۶۰ نفر از اعضای  کشته‌شده سپاه‌ پاسداران در این درگیری‌ها، طی مراسم رسمی و يا تشريفات نظامی در ايران به خاک سپرده شدند. در میان آنها اسامی فرماندهان عالی‌رتبه‌ای همچون اسماعیل حیدری و حسن شاطری بیش از بقیه در رسانه‌های بین‌المللی خبرساز شد.