روز جمعه  ۲۶ ارديبهشت‌ماه دادگاهی در آمريکا حکم توقف موقتی خوراندن اجباری غذا را به يک زندانی زندان گوانتامو صادر کرد.

guantanamo-2
زندانیان گوانتانامو نه اسیر جنگی محسوب می‌شوند و نه مشمول حقوق بازداشت‌شدگان در قوانین آمریکا هستند

به گزارش سی‌ان‌ان، يک قاضی فدرال به دولت اوباما دستور داد تا خوراندن اجباری غذا به يک زندانی اعتصاب‌کننده در زندان گوانتانامو را به صورت موقتی متوقف کند.

بر اساس اين حکم، گلاديس کسلر، قاضی فدرال، دستور داده است تا دولت اوباما، ويدئوهای مربوط به دفعات پيشين خوراندن اجباری غذا به محمد ابو وائل ذهاب را که بين روزهای ۹ آوريل ۲۰۱۳ تا ۱۹ فوريه ۲۰۱۴ رخ داده است، تسليم دادگاه کند.

قاضی يادشده همچنين دستور داده است تا دولت تمام ويدئوهای مربوط به خارج‌کردن ذهاب از سلولش را که با توسل به زور انجام شده است، حفظ و ثبت کند.

به گزارش گروه ديدبان حقوق بشر «رپريو» در لندن، ذهاب يک سوری‌تبار ۴۲ ساله است که سال ۲۰۰۲ در پاکستان دستگير شد و بيش از يک دهه زندانی گوانتانامو بوده است. اين گروه دفاع از ذهاب را به طور خاص بر عهده گرفته است تا حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ ويدئو مربوط به برخوردهای خشن با او در زندان را بازيابی کنند. ذهاب مدت زيادی را در اعتصاب غذا به سر برده است.

Guantanamo-Bay-Guards-sta-003
در اتاق تلویزیون زندان گوانتانامو، زندانیان با پابند می‌توانند تلویزیون ببینند

بنابر گزارش «رپريو»، در گوانتانامو محکومانی که در اعتصاب غذا به سر می‌برند، به زور و گاه «به‌شکلی خشونت‎بار» دستبند می‌خورند و از سلول‌هايشان بيرون کشيده می‌شوند. اين محکومان سپس به صندلی بسته می‌شوند و به‌زور به آنها غذا خورانده می‌شود. ذهاب اين فرآيند را «تجاوزکارانه» و «دردناک» خوانده و شکايت خود را تسليم دادگاه فدرال آمريکا کرده است.

وکلای مدافع دادگستری ايالات متحده آمريکا در واکنش به اين شکايت گفته‌اند که «اگرچه ذهاب در معرض خوراندن اجباری غذا بوده، اما سوابق و مدارک پزشکی موجود اتهامات او را تاييد نمی‌کنند».

قاضی کسلر تاريخ ۲۱ ماه مه جاری را برای برگزاری يک کنفرانس خبری در مورد ويدئوها و خوراندن غذای اجباری در اين پرونده تعيين کرده است.