نورچشمی‌های کن

برادران بلژیکی داردن (لوک و ژان پیر) را باید جزو نورچشمی‌های کن دانست. آن‌ها تاکنون پنج بار در کن شرکت داشته و دو بار برنده نخل طلا بوده‌اند اما تا سومین نخل طلای خود را نگیرند دست‌بردار نیستند (تا سه نشه بازی نشه).

برادران داردن، فیلمسازان محبوب کن
برادران داردن، فیلمسازان محبوب کن

داردن‌ها اولین بار در سال ۱۹۹۹ با فیلم «رزتا» در جشنواره کن شرکت کردند و به نخل طلای کن دست یافتند. آن‌ها بار دیگر در سال ۲۰۰۲ با فیلم «فرزند پسر» در کن شرکت کردند و بعد در سال ۲۰۰۵ با فیلم «بچه» برای بار دوم به نخل طلا دست یافتند. پس از آن بار دیگر در سال ۲۰۰۸ با فیلم «سکوت لورنا» (برنده جایزه بهترین فیلمنامه کن) و بعد در سال ۲۰۱۱ با فیلم «پسری با دوچرخه» در کن شرکت کردند، فیلمی که به خاطر آن برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن شدند.

داردن‌ها امسال امیدوارند با فیلم «دو روز، یک شب»، سومین نخل طلای خود را به خانه ببرند. ماریون کوتیارد، ستاره مشهور سینمای فرانسه، در این فیلم نقش زنی را بازی می‌کند که به همراه شوهرش می‌خواهند دوستانشان را متقاعد کنند که امتیازهای سالانه‌شان را برای اینکه او بتواند شغلش را حفظ کند در اختیار او بگذارند. کن لوچ، سینماگر سیاسی و چپ‌گرای بریتانیا نیز از شرکت کنندگان در جشنواره کن امسال است و با فیلمی به نام «تالار جیمی» (Jimmy s Hall) به کن می‌آید. این فیلم نیز همانند بیشتر آثار کن لوچ درونمایه‌ای سیاسی اجتماعی دارد و داستان زندگی جیمز گرالتون، مبارز سیاسی ایرلندی را روایت می‌کند.