دهمین دوره جشنواره فیلم زنان آسیا، امروز، چهارشنبه ۱۴ اسفند (۵ مارس) در دهلی پایتخت هند گشایش یافت. در این جشنواره آثاری از زنان فیلمساز در قاره آسیا به مدت سه روز به نمایش درمیآید.
فیلمهای مستند، داستانی کوتاه، انیمیشن و داستانی بلند از ۱۵ کشور آسیایی که در این جشنواره به نمایش گذاشته میشوند، نمایانگر تنوع جامعه هند و آسیا هستند.
فیلم هایی از ایران، ترکیه، افغانستان، سریلانکا، تایوان، لبنان، میانمار، پاکستان، ژاپن، هنگ کنگ، اسراییل، کره جنوبی، روسیه و محصولات مشترکی از هند و آمریکا، اندونزی و آلمان در جشنواره فیلم زنان آسیا به مدت سه روز، تا ۸ مارس، روز جهانی زن به نمایش گذاشته میشود.
بیشتر فیلم های این جشنواره کوتاه هستند و به همین جهت برگزارکنندگان این امکان را دارند فیلمهای بیشتری را به نمایش درآورند.
به گفته آنوپاما سرینیواسان، رییس جشنواره فیلم زنان آسیا، بسیاری از فیلمهای امسال به فیلمسازان جوان اختصاص دارد و نمایش آنها در این جشنواره امکانی برای شناخت کارها و استعداد آنها فراهم می آورد.
«شبهای بیخوابی» (Sleepless Nights )، مستندی از الین راهب و «خانه بیرحم من» (My No-Mercy Home) از دبالینا از فیلمهاییاند که در جشنواره فیلم زنان آسیا به نمایش درمیآیند.
فیلمهای قابل توجه دیگر این جشنواره عبارتاند از: «قالیبافان» ساخته بتول مرادی، «داستان عشق واقعی» (TrueLoveStory) از گیتانجالی رائو، «آنفولانزای تابستان» (The Summer Flu) به کارگردانی پریانکا چوبرا و «برای طاهره اتفاق نیفتاد» (Aisa Nahun Hua tha Tahira) از راجولا شا.
به گفته آنوپاما سرینیواسان، رییس جشنواره فیلم زنان آسیا این جشنواره در دهمین دوره برگزاریاش بر آثاری از کشورهای سریلانکا و تایلند تأکید دارد. در سال گذشته اما جشنواره فیلم زنان آسیا تلاش کرده بود استعدادهای جوان را معرفی کند.
رییس جشنواره فیلم زنان آسیا میگوید: «ما از زنان فیلمساز تایوانی ۳۵ فیلم دریافت کردیم که رقمی شگفتانگیز است. از میان این فیلمها، چهار فیلم که نمایشگر تایوان مدرن هستند برای نمایش در این جشنواره انتخاب شدهاند.
اوما تانوکو، مسئول هماهنگی بخش تایوان این فستیوال در اینباره می گوید: «این فیلمها شامل سه مستند و یک فیلم داستانی بلند هستند که تجربه مردم تایوان را به عنوان ملت، اجتماع و خانواده به نمایش میگذارند.»
حضور ایران در جشنواره فیلم زنان آسیا
ایران نیز معمولاً حضور فعالی در جشنواره فیلم زنان آسیا دارد. سال گذشته فیلم «روبرویی با آینهها» از نگار آذربایجانی، به عنوان فیلم افتتاحیه این فستیوال به نمایش درآمد. این فیلم زندگی و مشکلات افرادی که در ایران تغییر جنسیت میدهند را روایت میکند.
در دهمین دوره جشنواره فیلم زنان آسیا نام ایران در مقابل سه فیلم به چشم میخورد که یکی از آنها ساخته فیلمسازی ایرانی-هندی است: فیلم هفت دقیقهای «مادربزرگ» از اوروضی ایرانی، درباره مادربزرگ این فیلمساز است که در ایران متولد شده و اکنون در هند زندگی میکند.
فیلم ایرانی دیگر این فستیوال، فیلم پنج دقیقهای «نجاتیافته» از شیرین برقنورد است. این فیلم تجربی شرایط ایران پس از جنگ را به تصویر میکشد.
فیلم چهار دقیقهای «جنگ از سال ۱۹۸۰ تاکنون»، از شیوا سنجری نیز یکی دیگر از فیلمهای ایرانی است که در این جشنواره به نمایش درمیآید.
بخش ویژه دوستداران صدا در جشنواره فیلم زنان آسیا
با وجود تعداد زیاد جشنوارههای فیلم در سراسر جهان، به صدا چنانکه باید توجه نمیشود. به همین دلیل امسال برای نخستین بار در جشنواره فیلم زنان آسیا بخشی به کارهای صدا اختصاص داده شده است. این بخش «دوستداران صدا» نام دارد و آثار آوایی روزنامهنگاران، فیلمسازان و سایر هنرمندان را به نمایش میگذارد.
برگزارکنندگان جشنواره فیلم زنان آسیا معتقدند تصاویری که صدا در دنیای امروز میسازد همچون لایهای مخفی در زندگی ماست. این تصاویر دیده نمیشوند اما هر لحظه با لایه لایه آن برخورد میکنیم.
تلاش شده صداهای مختلفی از دنیاهای متنوع، از خیابانهای شلوغ لندن تا صدای فیلمهای قدیمی و خشدار هندی، گفتوگوهای شاعرانه یا صدای بمباران به این جشنواره آورده شود. در فرصتی که جشنواره فیلم زنان آسیا فراهم آورده، دوستداران صدا تلاش میکنند شنوایی را از طریق فرمهای مختلف صدا مورد توجه قرار دهند و مخاطبان را به این کشف برسانند که آیا خط صدای زندگی خود را به گونه متفاوتی میشنوند؟
انجمن بینالمللی زنان در رادیو و تلویزیون (IAWRT) برگزارکننده این جشنواره سه روزه است که هر سال همزمان با روز جهانی زن (هشتم مارس) به پایان میرسد. این انجمن، سازمانی غیردولتی و غیرانتفاعی توسط زنانی که در رسانهها کار میکنند بنیان گذاشته شده است.
فیلمهای جشنواره زنان آسیا در سالن اجتماعات مرکز بینالمللی هند در دهلی به نمایش درمیآید.