مسعود پزشکیان، رئیس جمهوری ایران شامگاه سه‌شنبه ۳ مهر / ۲۴ سپتامبر در هفتادونهمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد.

مسعود پزشکیان گفت با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی» روی کار آمده است. پزشکیان گفت:

من قصد دارم بنیان‌هایی استوار برای ورود کشورم به عصر جدید و نقش‌آفرینی سازنده و مؤثر در نظام در حال ظهور جهانی پایه‌گذاری کنم، موانع و چالش‌ها را برطرف کنم و مناسبات کشورم را براساس ملزومات و واقعیت‌های دنیای امروز سازماندهی نمایم.

او اما توضیح نداد که منظورش از «نظام در حال ظهور جهانی» چیست.

پزشکیان در سخنان خود خواست چهره متفاوتی از جمهوری اسلامی نشان دهد و گفت:

ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد.

در حالی‌که اوکراین و کشورهای غربی براساس اسناد و مدارک به‌دست آمده از کمک‌های موشکی و پهپادی ایران به روسیه این کمک‌ها را محکوم می‌کنند و به‌تازگی کشورهای غربی به همین دلیل بار دیگر ایران را تحریم کرده‌اند؛ پزشکیان با بیان این‌که «ما خواهان صلح برای همه هستیم»، گفت جمهوری اسلامی «بر لزوم توقف سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین از هرگونه راه حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند».

رئیس جمهوری ایران در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل تمایل جمهوری اسلامی برای بازگشت به موضوع برجام و ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای را تکرار کرد و خواهان «تعامل» کشورها در این‌باره شد. او گفت:

ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم اگر تعهدات برجامی به‌طور کامل و با حسن ‌نیت اجرا شود می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفت‌وگو شد.

پیش از این، عباس عراقچی، وزیر امور خارجه جدید ایران گفته بود که احیای برجام با شش قدرت جهانی «به شکل فعلی قابل اجرا نیست» و به جای احیای برجام «باید این سند باز شود» تا تغییراتی در آن داده شود. او در همین حال گفته بود این به معنای «مرگ برجام» نیست.

مسعود پزشکیان تحریم‌ها را «سلاحی مخرب و غیرانسانی» خواند که با هدف «فلج‌کردن» اقتصاد ایران اعمال می‌شوند. او همچنین گفت «ایران به گواهی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تمامی تعهداتش در برجام پایبند بود» اما به این اشاره نکرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو دور اخیر نشست شورای حکام خود آشکارا اعلام کرد که ایران در مورد راستی‌آزمایی سه سایت هسته‌ایش و همچنین بازگرداندن دوربین‌های نظارتی و کارشناس‌های آژانس برای بررسی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، با آژانس همکاری لازم را نکرده است.

پزشکیان در سازمان ملل تلاش کرد تا چهره صلح‌آمیزی از سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی ارائه دهد. او گفت: «ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد»، «ایران هرگز آغازگر هیچ جنگی نبوده و تنها در برابر تجاوز دیگران قهرمانانه از خود دفاع نموده» و ایران تنها «از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده است».

رئیس جمهوری ایران بخش دیگری از سخنان خود را به جنگ غزه اختصاص داد و ضمن محکوم کردن حملات اسرائیل به غزه و لبنان گفت: «رژیم اسرائیل در غزه شکست خورده است و با جنایت و وحشی‌گری و تلاش برای گسترش جنگ نمی‌تواند افسانه شکست‌ناپذیری خود را بازسازی کند.»

او گفت «جنایات کور و تروریستی» اسرائیل در لبنان نیز «بی‌پاسخ نمی‌ماند و مسئولیت عواقب آن» با دولت‌های حامی اسرائیل است.

پزشکیان راه حلی را که بارها علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی برای مسئله فلسطین عنوان کرده است تکرار کرد و گفت:

پیشنهاد می‌کنیم که تمامی مردم فلسطین چه کسانی که اکنون در سرزمین مادری‌شان حضور دارند و چه آن‌هایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند، در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند.

مسعود پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل از یک سو تلاش کرد که جمهوری اسلامی را آماده مذاکره با کشورهای دیگر و منادی صلح نشان دهد و از سوی دیگر با درست خواندن سیاست‌های خارجی جمهوری اسلامی بر ادامه این سیاست‌ها تأکید کرد.