آتش‌سوزی در پالایشگاه شمالی اصفهان به مصدومیت دو کارگر و دو آتش‌نشان انجامید.

خبرگزاری کار ایران (ایلنا) به نقل از منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان نوشت:

براثر این حادثه که حوالی ساعت ۱۰ صبح شنبه ۲۵ آذر در واحد تقطیر سه بنزین‌سازی پالایشگاه شمالی اصفهان رخ داد، ماموران آتش‌نشانی اقدام به خاموش کردن آتش کردند که در جریان آن دو نفر از کارگران و دو آتش نشانان دچار مصدومیت شدند. از این تعداد سه نفر سرپایی و یک نفر از کارگران بعد از اطفای حریق به مرکز درمانی انتقال یافت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان همچنین از اطفای کامل آتش خبر داد و گفت: «این واحد از پالایشگاه در حال تعمیر بوده است».

همزمان فریدون عباسی، نماینده و عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت ممکن است آتش‌سوزی‌های اخیر در پالایشگاه‌ها «خرابکاری» باشد. فریدون عباسی با اشاره به آتش‌سوزی وسیع هفته گذشته در پالایشگاه بیرجند، به ایلنا گفت:

در مورد پالایشگاه بیرجند داده‌ای ندارم که بگویم خرابکاری صورت گرفته، ممکن است سهل‌انگاری، خطای انسانی و یا معیوب بودن تجهیزات در میان باشد.

او اما افزود:‌

مملکت وسیع است؛ بالاخره از صد حمله‌ای که دشمن می‌خواسته انجام دهد یکی، دو مورد هم اتفاق افتاده.

عباسی در پاسخ به این‌که آیا زیر ساخت‌های پالایشگاه‌ها دارای مشکل است، «حوادث صنعتی» را «اجتناب‌ناپذیر» دانست و اذعان کرد که پالایشگاه‌های ایران با مسئله خطا در طراحی، مشکل در مجوزهای و پروانه‌های کارخانه‌ها و تجهیزات زیر استاندارد مواجه‌اند.

Ad placeholder

یکشنبه ۱۹ آذر رسانه‌های داخلی از انفجار مهیب در مخازن یک پالایشگاه هیدروکربن بیرجند خبر دادند.

کمتر از یک‌سال پیش صولت مرتضوی، وزیر کار و رفاه پروژه ۲۵ میلیاردتومانی پالایشگاه مقیاس را در منطقه اقتصادی بیرجند راه‌اندازی کرده بود.

علی فاضلی فرد، فرماندار بیرجند روز یکشنبه به خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) گفت که آتش به همه ۱۸ مخزن این پالایشگاه سرایت کرده و نیروهای امدادی از بیم انفجار از صحنه عقب رفته‌اند.

استاندار خراسان جنوبی هم شامگاه یکشنبه اعلام کرد که ۱۵ مخزن این پالایشگاه پس از انفجار به‌طور کامل سوخته‌اند و آتش به‌شکل نسبی مهار شده است.

پس از مهار کامل آتش، علیرضا عباس‌زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی روز چهارشنبه در یک نشست خبری خسارت مالی ناشی از آتش‌سوزی در پالایشگاه بیرجند را هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او گفت:‌

حادثه آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند خسارت جانی نداشت اما خسارت مالی به سرمایه‌گذار بخش خصوصی ۱۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

علیرضا عباس‌زاده در این نشست تلویحاً دلیل آتش‌سوزی را عدم رعایت استانداردهای ایمنی اعلام کرد.

در ۳۱ شهریور سال جاری هم به دنبال نشت گاز و آتش‌سوزی در یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه نفت بندرعباس انفجار مهیبی روی داد و در جریان آن پنج کارگر آسیب دیدند. یکی از این کارگران بر اثر سوختگی جان خود را از دست داد.

پالایشگاه تندگویان تهران در شهرری هم عصر چهارشنبه ۱۲ خرداد به دلیل نشتی یکی از مخازن ضایعات نفتی دچار آتش‌سوزی عظیمی شد. در حالی‌که خبرگزاری‌های ایران از سوختن ۱۸ مخزن این پالایشگاه خبر داده بودند، مقام‌های وزارت نفت اعلام کردند که فقط دو مخزن ال‌پی‌جی آتش گرفتند. مسئولان پالایشگاه نیز گفتند یکی از مخازن ذخیره‌سازی گازوئیل پالایشگاه نفت تهران دچار آتش‌سوزی شد. طبق گزارش مرکز اورژانس تهران ۱۱ نفر در این آتش‌سوزی مصدوم شدند.

غلامرضا نوفرستی، دادستان عمومی و انقلاب شهر ری در آن‌زمان به‌رغم اعلام تشکیل پرونده قضایی برای این حادثه، «خرابکاری» بودن ماهیت حادثه آتش‌سوزی پالایشگاه نفت تندگویان تهران را منتفی دانست.

به‌رغم فراوانی موارد آتش‌سوزی در پالایشگاه‌های ایران معمولاً هیچ گزارش دقیقی از دلایل آتش‌سوزی و اقدام‌های بعدی برای پیشگیری از حادثه منتشر نمی‌شود.