وزارت تحصیلات عالیه طالبان با سفر دانشجویانی که از دانشگاه‌های روسیه بورسیه تحصیلی گرفته بودند، مخالفت کرده است. دلیل این مخالفت ناتوانی دانشجویان در دعوت روسیه‌ای‌ها به دین اسلام و ترس از کمونیست شدن آن‌ها.

رسانه «۸ صبح» افغانستان به نقل از دانشجویانی که بیش از دو ماه است اسناد تحصیلی و پاسپورت‌هایشان تحویل وزارت تحصیلات عالیه طالبان شده است، گزارش کرد ندامحمد ندیم، سرپرست این وزارتخانه به آنها گفته: ««شما توانایی دعوت به اسلام را ندارید و باید به روس‌ها بگویید که دین شما باطل است.»

یک دانشجو که نخواست نامش فاش شود، گفت ندیم به آنها گفته است:

وقتی به [روسیه] تحصیل می‌روید، از این طرف مسلمان می‌روید و از آن طرف کمونیست شده می‌آیید. شما جرئت دارید که مقابل روس‌های کافر ایستاد شوید و بگویید دین ما حق است؟ دین شما حق نیست و باطل است؟ بیایید به دین اسلام بگرایید؟

یک نگرانی دیگر مقام‌های طالبان پوشش دانشجویانی است که قرار بود به روسیه بروند، پوشش آنها عنوان شده است. شماری از دانشجویان گفته‌اند که از زبان مقام‌های طالب شنیده‌اند که «هنگامی که به خارج از کشور بروند، نکتایی (مایو) می‌پوشند و در ساحل بحر عکس می‌گیرند.»

یک دانشجوی دیگر با نام مستعار آهنگ گفته طالبان از آنها امتحان عقیدتی گرفته است و با وجود اینکه همه دانشجویان در این آزمون موفق شده‌اند اما باز هم اجازه سفر نداده است.

در امتحان عقیدتی از دانشجویان در باره مسائل مذهبی سوال پرسیده شده است. علاوه بر این طالبان از دانشجویان ضمانت‌نامه گرفته‌اند که پس از پایان تحصیل به افغانستان بازگردند. با این همه اما هنوز اجازه خروج آنها صادر نشده و آنطور که آنها روایت کرده‌اند دیگر شانسی برای تحصیل در روسیه ندارند.

یک دانشجو که نخواست نامش فاش شود هم در همین ارتباط به ۸ صبح گفته: «گفتند که نظر به لایحه دارالافتای قندهار، لایحه یازده ورقی است شما به شرایط ‌آن برابر نیستید. یکی از شرط‌های کوچک که به آن برابر می‌شوید، برای‌شان [روس‌ها] بگویید که کافر و باطل هستند، ما مسلمان و برحق هستیم. هر وقت این جرئت را داشتید و این گپ را زدید، باز ما برای‌تان اسناد می‌دهیم که بروید. ما گفتیم ما جرئت داریم، شما همان شرایط را مهیا نمی‌کنید.»

این روزنامه به نقل از دانشجویان بورسیه گزارش کرده است ۵۰ بورسیه از حدود ۵۰۰ بورسیه به جنگجویان طالب اختصاص داده شده که بدون شرکت در آزمون بوده است.

طالبان که از مرداد ۱۴۰۰ دوباره بر تمامی افغانستان سلطه یافت، قوانین مبتنی بر شریعت اسلام را مبنا قرار داده و بر همین اساس مانع تحصیل، کار و فعالیت اجتماعی زنان شده است.

این گروه چندی قبل مانع سفر ۱۰۰ دانشجوی زن پذیرفته شده در دانشگاه‌های امارات متحده عربی شد. روزنامه هشت صبح به نقل از جانشین وزیر تحصیلات عالی طالبان نوشته است: «بورسیه‌های تحصیلی بعد از این در هر کشوری باشد، چه برای زن و چه مرد، بند می‌شود.»