سمينار «همبستگی برای ايران» چهارشنبه ۳ اسفند/٢٢ فوريه، با سازماندهی سازمان زنان حزب سوسیال دموکرات‌های سوئد، مركز بين‌المللی اولاف پالمه، سازمان مرکزی کارگران سوئد (LO)، اتحادیه حمل و نقل، و اتحادیه‌ کارمندان شهرداری سوئد، در شهر استکهلم برگزار شد.

در این سمینار با نگاهی به موضوع جنبش اعتراضی اخیر ایران که نام زن، زندگی، آزادی، شناخته می‌شود و موضوع حقوق بشر در ایران، با حضور چهره‌هایی چون جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، سخنگوی مرکز بین‌المللی اولاف پالمه، نخست وزیر پیشین سوئد، آزاده رجحان، سعید محمودی، مجید تمجیدی، سعید تقوی و علی یونسی برگزار شد.

سمینار با سخنان مارگوت والستروم، سخنگوی مركز بين‌المللی اولاف پالمه و وزير امور خارجه سوئد در دولت پيشين سوسيال دموكرات‌ها افتتاح شد. 

خانم والستروم که به صورت آنلاین در برنامه حضور پیدا کرده بود، با مروری بر حوادث ماه‌های اخیر و تاکید بر جنبش زن، زندگی، آزادی به شرکت کنندگان در کنفرانس و سندیکاهای کارگری و سازمان‌های مدافع حقوق بشر فراخوان داد که با همبستگی بین‌المللی به حمایت از مردم ایران بپردازند.

این فعال سیاسی با اشاره به شجاعت مبارزین داخل ایران بر داشتن تحمل در دوره های فرود و نشیب جنبش انقلابی در ایران، به تداوم این انقلاب در اشکال نوین تاکید کرد و گفت:

رژيم ايران از روش‌های وحشیانه برای سرکوب مردم معترض استفاده کرده است اما همچنان جنبش اعتراضی در این کشور ادامه دارد.

مارگوت والستروم هم‌چنین با اشاره به خشونت به کار گرفته شده جهت سرکوب معترضان در ایران و ضرورت حمایت سوئد و اتحادیه اروپا از مردم و نهادهای مدنی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در ليست تروریستی اتحادیه اروپا و اعمال بيشتر تحریم‌های هدفمند از سوی جامعه جهانی شد.

ماگدالنا اندرشون، نخست‌وزير پيشين سوئد و رهبر حزب سوسیال دموکرات نیز به عنوان دومین سخنران ضمن ستایش جنبش انقلابی ایران و به‌ویژه نقش تعیین‌کننده زنان در این روند، بر ضرورت «فشارهای هدفمند بر رژیم ایران و تضعیف آن»، «حمایت های عملی از جنبش اعتراضی ایران»، «تسهیل دسترسی به اینترنت»، کمک به معترضان آسیب‌دیده»، «کمک به افراد تحت پیگرد و تسهیل پذیرش کسانی که مجبور به خروج از کشور می‌شوند» پرداخت. 

رهبر حزب سوسیال دموکرات سوئد، حزب سوسیال دموکرات را دارای پیشینه و سنت حمایتی از جنبش‌ها و انقلاب‌ها در کشورهای دیگر دانست و گفت:

این حزب می‌تواند با کمک سندیکاهای کارگری و سازمان‌های مدنی از این تجارب در حمایت از جنبش زن، زندگی، آزادی در ایران استفاده کند.

او در ادامه حکومت اسلامی را حکومتی خواند که انقلاب ایران برای دمکراسی را به سرقت برده و فشار و دیکتاتوری را قدم به قدم بیشتر و بیشتر کرده است. به باور او، مرگ مهسا (ژینا) امینی، کل جامعه ایران و جهان را به اعتراض درآورده و حول شعار زن، زندگی، آزادی، انقلابی نه برای رفرم که برای تغییر حکومت به وجود آورده است. 

رهبر حزب سوسیال‌ دموکرات‌های سوئد گفت:

چیزی که رژیم ایران و نظام‌های دیکتاتوری هیچ وقت نتوانستند آن را حبس کنند، امید است؛ امید برای زندگی بهتر و جهانی دیگر.

میزگرد حقوق بشر 

 در کنفرانس «همبستگی برای ايران»، شرايط ايران در سه میزگرد مورد بررسی قرار گرفت.

میزگرد اول به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران اختصاصی داشت و آزاده رجحان، نماينده حزب سوسيال دموكرات‌ها در مجلس سوئد، سئوالاتی را با جاويد رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، و سعيد محمودی، پروفسور و استاد حقوق بين‌الملل در دانشگاه استكهلم در ميان گذاشت.

جاويد رحمان، ضمن ارائه گزارشی از موارد نقض حقوق بشر در ایران طی سال‌های اخیر، به‌طور مشخص به موارد پس از قتل مهسا (ژینا) امینی پرداخت. 

او همچنین نام ايران را در صدر فهرست كشورهايی دانست كه مجازات اعدام را اجرا می‌كند و گفت باید به دلیل نقض حقوق بشر در این کشور خواب را بر حاکمان ایران حرام کرد.

جاوید رحمان همچنین گزارشی از شمار کسانی داد که در اعتراضات اخیر اعدام شده‌اند و از جمله بر کشتار کودکان تاکید کرد.

سعید محمودی نیز که در سال‌های اخیر بارها به ایران سفر کرده و آشنایی نزدیک‌تری با شرایط اجتماعی و سیاسی ایران دارد، گزارشی تاریخی از سال‌های تحت جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف ارائه داد.

این استاد دانشگاه ضمن بررسی ویژگی‌ها، شباهت‌ها و تفاوت‌های دوره‌های مختلف اعتراض‌های مردمی در ایران، اعتراض‌های اخیر را گسترده و همه‌جانبه دانست و بر این نکته تاکید کرد که شرایط در ایران با توجه به اعتراض‌های اخیر، هرگز به گذشته بر نخواهد گشت و مردم خواهان تغییر جدی هستند.

وی همچنین به برخورد انحصارگرایانه حکومت در گزینش افراد در شغل‌های مختلف و محروم کردن جامعه از توانایی‌ها و تخصص‌های افرادی که باب میل حکومت نیستند، تاکید کرد. 

میزگرد کارگری

 میزگرد کارگری به گردانندگی لیف ایساکسون، منشی بین‌المللی سازمان مرکزی کارگران سوئد (LO) برگزار شد. 

مجید تمجیدی، کارشناس مسائل کارگری ضمن برشمردن خصوصیات والای جنبش زن، زندگی، آزادی مبنی بر بازتاب صدای بی‌صدایان و تلاش برای دادن قدرت به بی‌قدرتان به معرفی منشور صنفی و مدنی بیست تشکل ایران پرداخته و خواستار حمایت بین‌المللی از آن شد. 

https://www.radiozamaneh.com/754121/

تمجیدی در سخنرانی خود بر این نکته تاکید کرد که این حمایت باید با احترام کامل به حق تعیین سرنوشت توسط مردم داخل کشور انجام گیرد و هیچ‌کس نباید برای مردم ایران از بالای سر آنها تصمیم بگیرد.

در این مراسم سعید تقوی، مسئول پلاتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران، با اشاره به ایکه پلتفرم سندیکاهای کارگری سوئد-ایران نهادی در درون جنبش کارگری سوئد جهت حمایت و پشتیبانی از مبارزات به حق فعالین کارگری و سندیکاهای کارگری مستقل و آزاد در ایران است، تاکید کرد که شعار ما «به رسمیت شناختن حقوق سندیکایی است که همانا به رسمیت شناختن کنواسیون جهانی حقوق بشر در یک جامعه دمکراتیک  است.»

او در سخنان خود به ممنوع کردن سندیکاهای مستقل و آزاد و به رسمیت شناختن شوراهای کارگری اسلامی و تشکيلاتی پرداخت که هدف‌شان حمایت از سیاست‌های رژیم، دور نگهداشتن فعالان کارگری مستقل و آزاد در محل‌های کار و معرفی آنها است.

سعید تقوی در ادامه توضیح داد:

مبارزاتی که امروز با حضور زنان و جوانان در جامعه ما در حال خیزش است، نتیجه سال‌ها مبارزات سندیکاهای کارگری است. آنها به نسل جوان نشان دادند هیچ حقوق اجتماعی بدون مبارزات پیگرانه به دست نخواهد آمد که در این مبارزه، زندان شکنجه و اعدام و ممنوعیت‌های اجتماعی و سیاسی نمی‌تواند جلوی این تصمیم مهم اجتماعی را سد کند.

او با اشاره به اینکه در روز ۸ فوریه ۲۰۲۳، روز همبستگی با جنبش کارگری در ایران، همزمان در بیش از ۱۰ کشور اولین قدم در ایجاد یک پلتفرم سندیکای بین‌المللی برداشته شد تاکید کرد که منشور مطالبات حداقلی که توسط بیش از ۲۰ تشکل صنفی در ایران ارائه شده است:

این را به ما آموخت که فقط در اتحاد می‌توانیم حقوق به‌حق خودمان را به‌دست بیاوریم. ایران باید مقاوله‌نامه‌های ۸۷ و ۹۸ سازمان جهانی کار را تصویب و اجرا کند. در غیر این‌صورت باید در سازمان جهانی ایزوله شود. ما در جهت تحقق آزادی فوری و بدون قید و شرط کلیه فعالین کارگری، معلمان، فعالین مدنی و سیاسی تمام نیروی خودمان به کار خواهیم برد.

Ad placeholder

میزگرد زنان و دانشجویان

میزگرد پایانی به موضوع «زنان و دانشجويان» اختصاص داشت كه طی آن آزاده رجحان، رضا يونسی، استاد دانشگاه اوپسالا، فعال سیاسی و برادر علی یونسی دانشجوی زندانی، و آنيكا استراند هل، نماینده مجلس سوئد و رئیس سازمان زنان سوسیال دموکرات، وضعیت زنان و دانشجویان و همچنین حقوق بشر در ایران به ویژه در شش ماه اخیر را مورد بحث قرار دادند. 

آ‌نها از جمله به نقش هدایت کننده و موثر زنان در این انقلاب پرداختند. رضا یونسی به‌طور ویژه ضمن اشاره به دستگیری برادر خود تاکید کرد که مورد برادر او فقط یکی از هزاران مواردی است که جمهوری اسلامی با مخالفین خود برخورد می‌کند و خواستار واکنش‌هایی برای دفاع از حقوق همه زندانیان سیاسی و حقوق شهروندی در ایران شد.

Ad placeholder

قطع‌نامه کنفرانس

کنفرانس یک‌روزه «همبستگی برای ايران»، با انتشار قطعنامه‌ای پایان یافت. 

نهادهای برگزارکننده این کنفرانس در این قطع‌نامه، خواهان توقف اعدام‌ها و پذیرش مسئولیت حکومت ایران در قبال اعدام‌هایی شدند که تاکنون صورت گرفته است. 

آنها ضمن اشاره بر ضرورت تحقیقات مستقل پیرامون خشونت‌های صورت گرفته، خواهان سپردن عاملان خشونت به دست عدالت شدند. همچنین خواستار این شدند که جامعه بین‌المللی در «گفتار و عمل» حمایت خود را از «مردم معترض ایران»، و «مبارزه زنان برای حقوق بشر، آزادی، دموکراسی و برابری»، و «دسترسی مردم به اینترنت» نشان دهند. 

قطع‌نامه همچنین بر ضرورت این نکته که سازمان‌های به اصطلاح کارگری اما تحت کنترل و حمایت رژیم ایران، نباید نماینده کارگران ایران در سازمان بین‌المللی کار و سایر نهادها و سازمان‌های مشابه بین‌المللی باشند، تاکید کرد. 

«آزادی فوری تمامی زندانیان سیاسی و نمایندگان زندانی اتحادیه‌های مختلف ایران»، «تحریم نمایندگان حکومت اسلامی و نزدیکان آن‌ها توسط اتحادیه اروپا» و «قرار دادن نام سپاه پاسداران تحت عنوان سازمانی تروریستی» از دیگر خواست‌های سمینار «حمایت از مردم ایران برای زندگی» بود.     

پیام اصلی و مشترک این کنفرانس حمایت همه جانبه از جنبش زن، زندگی، آزادی و فشار هر چه بیشتر بر رژیم جمهوری اسلامی و گسترش همبستگی بین المللی متکی بر سازمان های کارگری و مدنی در جهان بود.

Ad placeholder