اداره کل امورفرهنگی سازمان بهزیستی کل کشور با ایجاد شبکه‌ای از هیئت‌های مذهبی قصد دارد نفوذ و نظارت «انقلابی و مذهبی» را بر این سازمان و مراکز و سازمان‌های وابسته به آن افزایش دهد.

بر همین اساس «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» با انتشار گزارشی در وب‌سایت خود هشدار داد این اقدام که گفته می‌شود با هدف «تحقق تمدن نوین اسلامی» پی‌ریزی شده، دست افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی را از بودجه‌ پیش‌بینی شده برای این سازمان کوتاه‌تر کرده و به سرازیر شدن بودجه مورد نیاز مددجویان به جیب هیئت‌های مذهبی منجر خواهد شد.  

کمپین معلولان در این‌رابطه نوشت:

«سازمان پس از ناتوانی در ساماندهی امور میلیون‌ها فرد تحت‌پوشش خود، در اقدامی جدید دست به راه‌اندازی شبکه‌ هیئت‌های اجتماعی (مذهبی) زده تابه نیابت از همه نهادهای فرهنگی “تمدن نوین اسلامی” را محقق کند. اگر مدیران سازمان بصیرت داشتند می‌فهمیدند “بهزیستی” خروجی عملکرد همین نهادهای مبلغ اسلام است و بهبود عملکردش بهترین تبلیغ برای صحت عملکرد آن‌ها.»

سازمان بهزیستی پیشتر نیز در برخی از مراکز استانی خود هیئت‌های مذهبی را برای «فرزندان بهزیستی» و به‌منظور «قرارگرفتن فرزندان در مسیر اسلام و قرآن و پیمودن راه سیدالشهدا» برپا کرده بود. هیئت‌هایی که بیش از همه، کودکان را هدف قرار داده‌اند. اکنون اما به نظر می‌رسد با تشکیل یک شبکه، منابع مالی بیشتری به هیئت‌های مذهبی خواهد رسید و جمعیت بیشتری هدف قرار خواهند گرفت.

طبق پیش‌نویس اساسنامه منتشرشده از سوی کمپین معلولان، موسوم به «اساسنامه جامع شبکه هیئت‌های اجتماعی سازمان بهزیستی»، این شبکه با اهداف «رشد معنوی و تربیت دینی بر پایه قرآن و عترت، توانمندسازی فرهنگی فردی و اجتماعی بر اساس آموزه‌های اسلامی، نهادینه‌سازی و گسترش سبک زندگی دینی، برپایی سنت‌ها، شعائر دینی و آرمان‌های الهی، تحقق جهاد تبیین و آگاه‌سازی اعضا و گسترش روحیه انقلابی‌گری و برای تحقق آزمان‌های انقلاب اسلامی و منویات امام جمعه» منابع مالی خود را از محل «نذورها، وقف، کمک اعضا، مساعدت خیرین و کمک‌های سازمان» تأمین خواهد کرد. همچنین دبیر و شورای اجرایی این شبکه نیز موظف شده‌اند برای فعالیت‌های مذهبی کمک‌های خیرین را جذب کنند.

کمپین معلولان در این‌باره نوشته:

« طبق اساسنامه، منابع مالی این شبکه هیئت‌ها از محل نذورات، وقف، خیرین و اعتبارات سازمان تأمین می‌شود و تأسف دارد که افرادی که خود سربار بهزیستی بوده و زیر سایه بی‌عدالتی وارد آن شده‌اند این هزینه‌ها را به بدنه نحیف آن تحمیل می‌کنند تا فقط جایگاهی برای خود ایجاد کرده باشند. اما دریغ از چشم‌ بینا و شهامتی برای بیان.»

اساسنامه اداره امور کل فرهنگی بهزیستی، افراد تحت پوشش این سازمان و مراکز و مؤسسات وابسته به آن از جمله مراکز شبه خانواده، انجمن‌های وابسته به سازمان بهزیستی، خانه‌های سالمندان، کمپ‌های ترک اعتیاد، زنان سرپرست خانوار را جامعه هدف خود برای فعالیت و تأمین بودجه معرفی کرده است.

اقدامی که از سوی کمپین معلولان «بهانه جدیدی برای امرار معاش عده‌ای که به صدقات مردمیِ رسیده به بهزیستی هم چشم دارند» خوانده شده است. این کمپین در ادامه می‌نویسد:

«این اقدام فقط وقتی قابل پذیرش است که بهزیستی بودجه فعالیت شبکه را از نهادهای مربوطه بگیرد در غیر این‌صورت هزینه‌کرد حتی یک ریال از اعتبارات سازمان در این راه نه تنها صلاح نیست بلکه حرام مطلق است!»

در میان بی‌توجهی دولت و مجلس نسبت به فشار اقتصادی و اجتماعی طاقت‌فرسا بر افراد تحت پوشش سازمان‌ بهزیستی و نادیده‌گرفتن حقوق انسانی معلولان در قوانین و ساز و کارهای اجتماعی در ایران، سازمان بهزیستی تا همین‌جا نیز با میلیاردها تومان کسری بودجه مواجه است.

محمد حسن صافی، مسئول دبیرخانه اشتغال و کارآفرینی سازمان بهزیستی کشور پیشتر با اشاره به این‌که «سازمان بهزیستی وارث تولید آسیب‌هایی است که در سایر حوزه‌های حاکمیت ایجاد می‌شود»، گفته بود که این سازمان در سال جاری بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد تا بتواند تثبیت شغل ۳۰ هزار نفر معلول تحت پوشش را پرداخت کند.

طبق اعلام او سازمان بهزیستی در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر دارای معلولیت را تحت پوشش خود دارد.

بر پایه آخرین گزارش‌ها در شرایطی که گفته می‌شود خط فقر به درآمد ۱۸ میلیون تومان در ماه رسیده است، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برای خانواده یک نفره ماهانه ۴۲۰ هزار تومان، خانواده دو نفره ۶۰۰ هزار تومان، سه نفره ۸۴۰ هزار تومان، چهار نفره یک میلیون و ۸۰ هزار تومان و پنج نفره یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.